۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۵۰۴۲۱۴
حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید پور تبیین کرد؛

حکم روزه بیمارن مراجعه کننده به دندان‌پزشک

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه (س) به شرایط مقبولیت روزه در عمل دندان‌پزشکی اشاره کرد و گفت: اگر خون و آب به حلق مکلف نرسد و مؤمن بتواند با پزشک خود طوری هماهنگ باشد که این آب و خون را از دهان خود خارج کند آسیبی متوجه صحت روزه نخواهد بود.
حجت الاسلام حسین وحید پور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسین وحید پور ظهر امروز در آیین بیان احکام شرعی آستان مقدس حضرت معصومه (س) که در شبستان بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد با اشاره به برخی از مبطلات روزه اظهار داشت: مسواک کردن از منظر شرع مقدس اسلام با شرایط تعیین‌شده مبطل روزه نیست.

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه (س) با اشاره به این‌که اگر مکلف در حین مسواک کردن آب داخل دهان به حلق او برسد مبطل روزه خواهد بود، عنوان داشت: از منظر شرع مقدس اسلام اگر خمیردندان و آب مسواک به حلق نرسد و پایین نرود روزه صحیح خواهد بود این در حالی است که شرع مقدس اسلام همین حکم را برای دهان‌شویه‌ها نیز بیان فرموده است.

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه (س) بابیان این‌که در فضاهای غبارآلود مؤمن باید توجه داشته باشد که خلط حاصل از گردوغبار به دهان او وارد نشود، ابراز داشت: اگر خود گردوغبار و خلط وارد دهان شد حتماً باید دفع شود این در حالی است که اگر سهواً خلط به حلق رسید مبطل روزه نخواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید پور به احکام دندانپزشکی در ایام ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: حکم فقه بر این مدار استوار است که چنین اقداماتی باید از سوی مکلف به بعد از افطار منتقل شود.

وی ادامه داد: اگر مکلف در شرایط اضطرار قرار دارد می‌تواند نسبت به کشیدن و یا پر کردن دندان در طی روز اقدام کند؛ اما روزه او با تکیه‌بر شرایط خاص صحیح خواهد بود.

کارشناس مبانی فقهی آستان مقدس حضرت معصومه (س) گفت: اگر خون و آب به حلق مکلف نرسد و مؤمن بتواند با پزشک خود طوری هماهنگ باشد که این آب و خون را از دهان خود خارج کند آسیبی متوجه صحت روزه نخواهد بود این در حالی است که اگر خون و آب عمداً به حلق برسد مبطل روزه خواهد بود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین وحید پور در پایان بابیان این‌که اگر خون و آب در حین عمل دندان‌پزشکی سهواً به حلق برسد مبطل روزه نیست، اظهار داشت: آمپول‌هایی که در دندان‌پزشکی به‌منظور بی‌حسی و امنیت بیمار از درد تزریق می‌شود مبطل روزه نیست./۸۳۷/پ۲۰۲/ج

 

ارسال نظرات