۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
کد خبر: ۵۰۴۲۲۳
رئیس مرکز فقهی جواد الائمه:

نماز جماعت از بزرگترین شعائر اسلامی است

حجت الاسلام تقوی با بیان اینکه نماز جماعت از مهمترین، باارزش ترین و از مستحباتی است که نسبت به آن تاکید شده، گفت: نماز جماعت از بزرگترین شعائر اسلامی است که فوائد آن غیر قابل شمارش است.
حجت الاسلام تقوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی اصغر تقوی رییس مرکز فقهی جواد الائمه ظهر امروز در برنامه رادیو خراسان، گفت: یکی از توصیه ها و سفارشاتی که در آموزه ها، دستورات و سیره ائمه معصومین نسبت به آن تاکید شده نماز جماعت است.

وی با اشاره به اینکه رسول گرامی اسلام(ص) نسبت به برگزاری نماز جماعت می فرمایند: «صلاه الجماعه افضل من صلاه الفرد بخمس و عشرین درجه» یک نماز که به جماعت برگزار شود، فضیلت دارد بر بیست و پنج نماز فرادی، ادامه داد: گاهی در روایات اینگونه بیان شده اگر یک نفر به جماعت اقتدا کند ثواب 150 نماز را دارد و اگر دو نفر اقتدا کنند هر رکعت ثواب، ثواب 600 نماز و هر چه بیشتر شوند ثواب نمازشان بیشتر می شود تا به عدد 10 برسند.

حجت الاسلام تقوی خاطرنشان کرد: اگر عده صفوف جماعت از ده نفر گذشت روایات می گویند اگر تمامی آسمانها، دریاها و جنگلها کاغذ شوند، قلم و مرکب نمی توانند فضیلت این نماز جماعت را ثبت و ضبط کنند.

وی افزود: در فتاوای علمای گرانقدر آمده که مستحب است انسان صبر کند تا نمازش را به جماعت بخواند و این صبر کردن از افضلیت بالایی برخوردار است.

رییس مرکز فقهی جواد الائمه تاکید کرد: نماز جماعت دارای اهمیت بسیار بالایی است که اگر پدر و مادر به فرزند خود امر و تکلیف کنند فرزند وظیفه دارد این تکلیف را انجام دهد و حرام است از حرف والدین خود تخطی کند.

وی با بیان اینکه نماز جماعت از مهمترین، باارزش ترین و از مستحباتی است که نسبت به آن تاکید شده، اظهار داشت: نماز جماعت از بزرگترین شعائر اسلامی است که فوائد آن غیر قابل شمارش است.

حجت الاسلام تقوی ادامه داد: امام صادق(ع) از قول جد بزرگوارشان پیامبر اکرم (ص) نقل می کنند که فرد نابینایی محضر پیامبر گرامی اسلام(ص) مشرف شد و گفت یا رسول الله من نابینا هستم صدای اذان را می شنوم اما امکان حضور برای من در مسجد نیست پیامبر اکرم به او فرمودند: از منزل تا مسجد ریسمان یا طنابی را نصب کن و به وسیله آن به سوی مسجد حرکت کن.

وی در پایان با بیان اینکه روایت امام صادق(ع) بیانگر اهمیت نماز جماعت است که پیامبر گرامی اسلام به نابینا چنین توصیه ای می کنند، ابراز داشت: فضیلت نماز جماعت،  فضیلت حضور در جمع و فضائل حضور در جماعاتی که  به دست انسان می آید قابل شمارش نیست./202/859/ب1

ارسال نظرات