ریشه گفته های مبلغان قرآنی باشد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، سیزدهمین جلسه از سلسله جلسات مهارت های تبلیغی در قرآن، با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، به همت معاونت تبلیغ حوزه علمیه خراسان در مدرسه علمیه نواب برگزار شد.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با مقایسه مقام امام حسنین(ع) گفت: مقام امام حسن (ع) از چند جهت از امام حسین (ع) بالاتر است، ابتدا اینکه شب عاشورا ودر هنگام مناجات وقتی حضرت زینب (س) دچار اضطرار شد و از برادرش امام حسین (ع) سؤال کرد که آیا واقعا فردا از پیش ما خواهی رفت؟ امام حسین (ع) در پاسخ به حضرت فرمودند: پیامبر از من بهتر بود و رفت، پدرمان علی (ع) از من بهتر بود و رفت، مادرمان زهرا (س) از من بهتر بود و رفت و بردارم حسن (ع) از من بهتر بود و رفت پس من هم باید بروم، این بیان خود امام حسین بود که از برتری امام حسن(ع) بر خود سخن گفت، نکته دیگر این است که امام حسن (ع) بر امام حسین (ع) امامت داشت اما امام حسین (ع) بر امام حسن (ع) امامت نداشت و در پایان این است که برادر بزرگتر حریمی دارد که بردار کوچکتر باید آن را رعایت کند، نقل است که فقیری از امام حسن (ع) طلب کمک کرد و حضرت صد درهم به وی بخشید سپس نزد امام حسین (ع) آمد از ایشان کمک خواست، امام حسین (ع) از مقدار کمک برادرش به فقیر سؤال کردند و نود و نه درهم به وی داد تا یک درهم کمتر به او داده باشد و حریم برادر بزرگتر را حفظ کند.
هر چه می گوییم باید ریشه اش در قرآن باشد
وی در ادامه با انتقاد از روش هایی که ترویج خرافات می کند مانند خواب دیدن و تعریف آن برای مردم افزود: خواب دیدن حجت نمی شود که به وسیله آن با مردم سخن بگوییم و با آن مردم را به امری دعوت کنیم، از خودمان چیزی درست نکنیم و به قرآن و حدیث باید مستمسک باشیم، هر چه می گوییم باید ریشه اش در قرآن باشد.
رییس ستاد اقامه نماز کشور در ادامه به بررسی دلایل صلح امام حسن (ع) با معاویه پرداخت و گفت: ابتدا باید بدانیم که صلح همه جا بد نیست، پیامبر نیز در حدیبیه صلح کرد و در عهد نامه نام رسول الله را از صلح نامه حذف کرد و آن را پاک کرد و بلافاصله آیه نازل شد: «محمد رسول الله» یعنی اگر اسم خودت را برای خدا پاک کنی خدا خودش اسمت را می نویسد دومین نکته این است که باید بدانیم امام حسن (ع) ترسو نبودند و نمونه شجاعت و توانمندی ایشان در نبرد را خیلی از اصحاب و دوست و دشمن در جنگ جمل دیده بودند سومین نکته این است که امامت امام حسن تضمین شده بود، چیزی نبود که در اختیار مردم باشد بلکه رسالتی بود که از جانب خدا به ایشان تفویض شده بود.
وی ادامه داد: چهارمین نکته این است که معاویه با یزید تفاوت داشت، معاویه خود را خال المؤمنین معرفی می کرد و خود را کتب وحی می دانست و از همه مهم تر اینکه ظواهر را رعایت می کرد برخلاف یزید که اهل حفظ ظواهر نیز نبود و علنا شراب خوارگی می کرد و سگ باز و میمون باز بود و گاهی نیز برخی از ارکان اسلام را نفی می کرد و باید به این نکته توجه داشت که کسی که ظاهر را رعایت می کند، به راحتی نمی توان ریشه اش را کند چون به هر حال مرید دارد برخلاف کسی که ظاهر را نیز رعایت نمی کند.
امام حسن بیماری جهل مردم را برطرف کرد
مفسر قرآن کریم در ادامه افزود: اما داستان فقط این نبود، امام حسن(ع) در شرایطی صلح کرد که لشکریانش از معاویه بسیار کمتر بودند و بخش زیادی از لشکر به معاویه پیوسته بودند، بخش دیگری از لشکر فرار کرده بودند و حضرت نیز در حال تهیه نیرو کمکی بود که مورد حمله قرار گرفتند و از ناحیه پا به شدت مجروح شدند، به گونه ای که بر روی پا نمی توانستند بایستند، در یک چنین شرایطی معاویه پیشنهاد صلح را داد و گفت تمامی شرایط امام حسن (ع) را درباره صلح می پذیرد و واقعا چاره دیگری نبود چون اگر امام صلح نمی کرد تاریخ حق را به معاویه می داد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: چهره معاویه پس از صلح نامه برای مردم هویدا شد زیرا به هیچ یک از موارد صلح نامه پایبند نبود و در واقع امام حسن(ع) با این کار بیماری جهل مردم را برطرف کرد./202/863/ب1