۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۵
کد خبر: ۵۰۴۲۷۵
آیت الله حائری شیرازی:

توبه کارخانه تبدیل معاصی به ثواب است

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه رمضان ماه توبه است، گفت: توبه کارخانه تبدیل معاصی به ثواب است و کارهای بد را به خوبی ها مبدل می کند.
آیت الله حائری شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محی الدین حائری شیرازی استاد حوزه علمیه قم امروز در جلسه تفسیر قرآن کریم در مسجد امام جمعه بازار تاریخی تبریز با بیان اینکه قرآن بر تمام کتب الهی هیمنه دارد و هر چه انبیا گفته اند در قرآن کریم نهفته است، اظهار داشت: آیه بسم الله رحمن الرحیم فشرده سوره حمد و حمد فشرده قرآن کریم است و قرآن بر کتب آسمانی همینه دارد.

وی ادامه داد: این به این معنا است که تمام کتب آسمانی و بیانات 124 هزار پیامبر در این کتاب و در این آیه خلاصه شده است، بسم الله الرحمن الرحیم هر چه دارد در دو کلمه آخر آن است، بحث در هیمن الرحمن الرحیم است که تمام انبیا و کتب الهی باید در این گنجانده شود که هردو از ریشه رحمت است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به آیه وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ، گفت: مصداق این آیه سوره حمد است که دارای هفت آیه است، این جمله تجلیل از سوره حمد است و آن را در یک کفه ترازو قرار داده و قرآن عظیم را در کفه دیگر ترازو قرار داده است، این به معنای آن است که حمد دارای تجلیل خاصی در نزد خداوند است.

وی مصداق رحمان را امانت های الهی دانست و افزود: چشم که از نعمات الهی است یک نعمت رحمانی خداوند است، نعمت چشم یک فضیلت نیست بلکه یک مسؤولیت بر گردن انسان است، هر چه جنبه رحمانی انسان زیاد باشد مسؤولیتش بیشتر خواهد بود، بنابراین امانت‌ها را رحمت رحمانی می گویند، خود ابلیس مظهر رحمان است و امانت الهی است به همین خاطر است که خداوند متعال می گوید؛ «رحمتی وسعت کل شیء».

آیت الله حائری شیرازی جهنم را هم تحت رحمت الهی دانست و افزود: جهنم انتقام، غضب و خشم الهی است، چرا آن را رحمت گفته‌اند، عمل انسان جهنم را جهنم می کند، بنابراین رحمت بوده که تبدیل به غضب شده است، آتش را انسان از این دنیا می برد و جهنم را خود ساخته است وگرنه مخلوق اولی الهی بهشت است.

وی ابراز داشت: توبه گناهان انسان را به ثواب مبدل می کند و قرآن به صراحت می گویند که خداوند بدی ها را به خوبی تبدیل می کند.

استاد حوزه علمیه قم رمضان را ماه توبه و تبدیل معاصی به ثواب دانست و گفت: در این ماه انسان می تواند از فرصت‌های معنوی بهره برده و با توبه در درگاه الهی معاصی خود را نه تنها از جان تطهیر کند بلکه به ثواب و کار خیر مبدل کند، بنابراین نباید از این ماه شریف غفلت کرد./202/854/ب1

ارسال نظرات