۲۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۵۰۴۲۹۴
حجت الاسلام مدنی مطرح کرد؛

محبت و مودت موتور تحول در تاریخ تمدنی بشر

مدیر جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه خانواده قرآنی، خانواده مبتی بر محبت و مودت است، گفت: مودت نه تنها در خانواده بلکه در جامعه تمدنی بشر نیز موتور تحول تاریخ است.
حجت الاسلام والمسلمین مدنی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدمحمود مدنی، مدیر جامعه‌الزهرا(س) امروز در هفتمین جلسه از سلسله جلسات «منشور فاطمی بر مبنای سیره حضرت زهرا (س)» که در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، با اشاره به سالروز ولادت امام حسن(ع) و اینکه ایشان سید جوانان اهل بهشت هستند، گفت: در بهشت همه انسان‌ها جوان هستند و در روایات آمده است که اهل الجنّه زیبا و جوان هستند؛ نکته دیگر اینکه ایستگاه نهایی همه انسان‌ها از ابتدای خلقت تا انتها بهشت است.

وی افزود: همه خلق در ایستگاه بهشت جمع می‌شوند و بنا بر روایات اسلامی، امام حسن و امام حسین(ع) سرور همه جوانان بهشت و در نتیجه سرور همه انسان‌ها هستند.

حجت الاسلا مدنی در ادامه به مبحث تیپ شناسی خانواده و روابط حاکم بر خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: همانطور که  در گذشته بیان شد، سه تیپ رابطه ممکن است در خانواده وجود داشته باشد، خانواد سلطه‌مدار که یک نفر مسلط و بقیه فرمانبر هستند و زور و قدرت در آن خانواده حاکمیت دارد که این الگو، اسلامی نیست و موفقیتی در پی ندارد.

مدیر جامعه‌الزهرا(س) افزود: تیپ دوم، خانواده حق‌محور هستند که این خانواوده نیز موفق نیست؛ خداوند در آیه ۹۰ سوره نحل قرآن کریم می‌فرماید: ان الله یأمر بالعدل و الاحسان إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ؛ همانا خداوند به عدل و احسان امر می‌کند»؛ یعنی عدل و احسان هر کدام در جاهای مختلف کاربرد دارند.

وی تصریح کرد: اگر در خانواده حق حاکم باشد، این خانواده به جایی نمی‌رسد، به آن صمیمیت نمی‌رسد؛ یعنی خانواده فراتر از این است.

حجت الاسلام مدنی به آیه ۲۱ سوره روم که می‌فرماید: «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً؛ و از جمله نشانه هاى او این است که براى شما از جنس خودتان همسرانى آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و میان شما الفت و رحمت برقرار ساخت»، اشاره و تصریح کردند: در خانواده تیپ سوم، روابط بر اساس مودت، رحمت و محبت است.

وی اظهار کرد: مهم ترین کارهای تمدن بشری از آغاز تا کنون، با موتور عشق و محبت انجام شده است، زیباترین منظومه‌های همه ملت‌ها و مهم‌ترین کارهای اساسی بشر مدیون عشق است؛ در اینجا، منظور فقط عشق زن و مرد نیست؛ بلکه منظور، مودت و محبت است.

مدیر جامعه الزهرا(س) ادامه داد: آنچه که دین اسلام از ما می‌خواهد، این نیست که در خانواده به حق و حقوق و قانون عمل کنید؛ بلکه درخواست نهایی این است: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبي‏؛ بگو: «من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی‌کنم جز دوست داشتن نزدیکانم».

حجت الاسلام مدنی ادامه داد: اگر عشق و محبت باشد، هم کارهای بزرگ انجام می‌شود و هم کارها با شیرینی همراه می‌شود؛ در خانواده نیز اگر محبت حاکم باشد، تلخی‌های آن شیرین می‌شود و ناراحتی‌های خانواده قابل تحمل می‌شود.

در نبود عشق و محبت خانواده با کوچک ترین اختلافی دچار درگیری می شود

وی افزود: اگر ما در خانواده‌ها عشق را حاکم نکنیم، گرفتاری به وجود می‌آید و با کوچکترین بحثی اختلاف ایجاد می‌شود؛ به طوری که برخی مسائل بچه گانه، زن و شوهر را به اختلاف می‌کشاند.

ذکر مودت و رحمت در قرآن کریم یکی از شاهکارهای قرآن کریم است

مدیر جامعه الزهرا(س) با بیان اینکه ذکر مودت و رحمت در قرآن کریم یکی از شاهکارهای قرآن کریم است، گفت: گاهی ما از واژه «مودت و رحمت» در آیه شریفه «جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» به آسانی می‌گذریم، در حالی که این واژه‌ها یکی از شاهکارهای قرآن کریم است.

وی افزود: مودت، محبت، رحمت و عشق در یک مجموعه و در یک خانواده قرار دارند؛ چندین تفسیر در این رابطه وجود دارد و البته بسیاری از آنها گذشته اند.

مودت باید در خانواده‌ها حاکم باشد، نه محبت/ماهیت مودت

نویسنده و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه درباره واژه‌های «مودت» و «رحمت» وارد واژه شناسی نشده است و چند فرق را بیان داشتند و استنباط‌های خود را نوشتند؛ اما علامه طباطبایی در تفسیر المیزان وارد واژه شناسی شده است و عنوان می‌کند که همان رابطه ای که میان خشوع و خضوع است، در میان «مودت» و «محبت» هم وجود دارد

حجت الاسلام مدنی ادامه داد: محبت آن حالت درونی و کشش درونی شما است؛ وقتی ظاهر، اظهار و بیان شد، به مودت تبدیل می‌شود.

وی افزود: خداوند می‌خواهد در خانواده شما مودت حاکم باشد، نه محبت، یعنی اظهار عشق باشد؛ چیزی که در برخی خانواده‌های متدین ما وجود ندارد و از بیان آن شرم دارند؛ در حالی که پیامبر گرامی اسلام (ص) در حدیثی می‌فرمایند: « قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ «إنّي اُحِبُّكِ» لا يَذْهَبُ مِنْ قَلْبِها اَبَداً؛ قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ «إنّي اُحِبُّكِ» لا يَذْهَبُ مِنْ قَلْبِها اَبَداً؛ اين گفته مرد به همسرش كه «من تو را دوست دارم» هيچ‏گاه از قلب زن بيرون نمى‏ رود».

خانواده محبوب اسلام است

حجت الاسلام مدنی ادامه داد: پیامبرگرامی اسلام (ص) به برخی از همسران و فرزندان خود ابراز عشق و علاقه می‌کردند و عشق به آنان را مخفی نمی‌کردند؛ بزرگان و علمای دین نیز این مسئله را اظهار می‌کردند و آن را مخفی نمی‌کردند.

وی افزود: امام خمینی(ره) در بیروت زمانی که به سفر حج مشرف می‌شوند، نامه ای به همسر خویش می‌نویسند و اظهار می‌دارند: «تصدقت شوم، الهی قربانت بروم، در این مدت که مبتلا به جدایی از نور چشم عزیز و قوت قلبم گردیدم متذکر شما هستم و در صورت زیبایت در آینه قلبم منقوش است عزیزم امیدوارم خداوند شما را به سلامت و خوش در پناه خودش حفظ کند. حال من با هر شدتی که باشم می‌گذرد ولی به حمد اله تا کنون هر چه پیش آمد خوش بوده و الان در شهر زیبای بیروت هستم حقیقتا جای شما خالی است. فقط برای تماشای شهر و دریا خیلی منظره خوشی دارد و محبوب عزیزم همراهم نیست که این منظره عالی به دلم بچسبد».

نویسنده و پژوهشگر حوزوی اظهار کرد: امام خمینی(ره) در زمانی که مجتهد و عالم بودند این نامه را به همسر خویش نوشتند؛ امام راحل(ره) زمانی که به عرفان می‌پردازند، «مصباح الولایه» را می‌نویسند.

رحمت، منشاء رفع گرفتاری های انسان

مدیر جامعه‌الزهرا(س) به واژه «رحمت» اشاره کرد، گفت: آیت الله مطهری(ره) در بحث رحمن و رحیم چنین بیان می‌کنند که رحم و رحمت، آن حالت درونی است که انسان نسبت به موضوعی علم داشته باشد و به ضعف و نیاز طرف هم شرط است و آمادگی برای کمک و توانایی برای کمک داشته باشد.

وی افزود: شما کسی را نمی شناسید، نسبت به آن رحم و رحمت ندارید؛ اما به محض این که شناخت داشته باشید و گرفتاری فرد را بدانید، آن حالت انسانی شما تحریک می‌شود، احساس می‌کنید که فرد نیاز دارد که مجموعه همه اینها رحمت است.

مدیر جامعه الزهرا(س) ادامه داد: برخی مواقع ما نمی خواهیم نیاز و ضعف دیگران را بفهمیم،در حالی که رحمت، عاطفه انسانی است که انسان از حال فردی باخبر و متأثر شود، مشکل او را درک کند و بفهمد و در نهایت بخواهد برای رفع گرفتاری آن فرد قدمی بردارد.

زندگی حضرت زهرا(س) اوج مودت رحمانی است

حجت الاسلام مدنی تصریح کرد: ما نمونه‌های مودت و رحمت را در زندگی حضرت خدیجه(س) و حضرت زهرا(س) مشاهده می‌کنیم؛ اوج مودت و رحمت در زندگانی حضرت زهرا(س) و حضرت خدیجه(س) وجود دارد.

وی به روایتی از امام حسین(ع) در جلد اول اصول کافی مرحوم کلینی(ره) اشاره و افزود: امام حسین(ع) می‌فرمایند زمانی که پدرمان امام علی(علیه‌السلام) مادرمان حضرت زهرا(س) را دفن می‌کردند، کلماتی را بیان داشتند.

مدیر جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: امام علی(ع) در زمان دفن حضرت زهرا(س) می‌فرمایند: «قَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ وَ أُخْلِسَتِ الزَّهْرَاءُ فَمَا أَقْبَحَ الْخَضْرَاءَ وَ الْغَبْرَاءَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ وَ هَمٌّ لَا يَبْرَحُ مِنْ قَلْبِي أَوْ يَخْتَارَ اللَّهُ لِي دَارَكَ الَّتِي أَنْتَ فِيهَا مُقِيمٌ كَمَدٌ مُقَيِّحٌ وَ هَمٌّ مُهَيِّجٌ سَرْعَانَ مَا فَرَّقَ بَيْنَنَا وَ إِلَى اللَّهِ أَشْكُو وَ سَتُنْبِئُكَ ابْنَتُكَ بِتَظَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ؛ همانا امانت پس گرفته شد و گروگان دريافت گشت و زهرا از دستم ربوده شد؛ اى رسول خدا ديگر چه اندازه اين آسمان نيلگون و زمين تيره در نظرم زشت جلوه مي‌كند، اندوهم هميشگى‌ باشد و شبم در بيخوابى گذرد و غمم پيوسته در دل است، تا خدا خانه‌اى را كه تو در آن اقامت دارى برايم برگزيند، (بميرم و بتو ملحق شوم) غصه‌اى دارم دل خون كن و اندوهى دارم هيجان انگيز، چه زود ميان ما جدائى افتاد، تنها به سوى خدا شكوه مي‌برم.

حجت الاسلام مدنی تصریح کرد: حضرت علی(ع) که صدها شمشیر کشیده در بدر و احد و خندق و حنین دل آن حضرت را نلرزاند؛ امپراطوری اسلامی، حکومت و غوغای لشکر، درود بر علی، بیعت برای علی و غیره دل آن حضرت را نلرزاند و فرمود این امپراطوری شما به اندازه لنگه کفشی ارزش ندارد، چنین برای از دست دادن حضرت زهرا(س) اندوهگین می‌شوند.

وی افزود: هنر این است که زنی همانند حضرت زهرا(س) این گونه بر قلب همسر خویش مسلط باشد، حضرت علی(ع) که دنیا دل آن حضرت را نلرزانده است، پس از شهادت حضرت زهرا(س) اینچنین اندوهگین می‌شوند./968/پ۲۰۱/ی

ارسال نظرات