۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۸
کد خبر: ۵۰۴۴۵۸
معاون پژوهش حوزه های علمیه ایلام:

بیکاری یکی از مهمترین علل ارتکاب به گناه و جنایت است

حجت الاسلام سلیمی با بیان این که بیکاری یکی از مهمترین علل ارتکاب به گناه و جرم و جنایت است، گفت: انسان دارای انرژی هایی است که باید در راه راست و درست مصرف شود و اگر مسیر درستی پیدا نشود، گمراه خواهد شد.
کار و بیکاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام محمدحسین سلیمی، معاون پژوهش حوزه های علمیه استان ایلام، بعدازظهر امروز در جمع طلاب مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) ایلام، اظهار داشت: یکی از مهمترین عوامل سازنده شخصیت انسان کار است و رابطه میان شخصیت و کار یک رابطه دو طرفه است. امام علی (ع) می فرماید؛ اگر تو نفس خود را به کاری مشغول نسازی او تو را مشغول خواهد کرد.

وی افزود: نفس انسان به گونه ای است که اگر بیکار باشد انسان را به تباهی و فساد می کشاند اما کار و فعالیت موجب می شود که نفس انسان چندان فرصتی برای به انحراف کشیدن نداشته باشد.

حجت الاسلام سلیمی با بیان اینکه ما در دنیای امروز شاهد این هستیم که بیکاری یکی از مهمترین علل ارتکاب به گناه و جرم و جنایت است، گفت: انسان دارای انرژی هایی است که باید در راه راست و درست مصرف شود و اگر مسیر درستی ما برای صرف این انرژی ها پیدا نکنیم در راه های انحرافی و زشت صرف خواهند شد.

وی ادامه داد: اشتغال مانع پیدایش افکار و وسواس و خیالات شیطانی می شود، بیکاری سرمنشأ بسیاری از مفاسد فکری و اخلاقی است و هر جامعه ای که بخواهد این عیب بزرگ اجتماعی را رفع کند باید زمینه اشتغال افراد به ویژه جوانان را فراهم سازد و کار و اشتغال به عنوان یک اهرم بازدارنده از فساد و تباهی است.

معاون پژوهش حوزه های علمیه استان ایلام عنوان کرد: جوانان ما باید توجه داشته باشند که کار حلال عیب نیست و نگویند که این کار در شأن  من نیست و این شغل برای من پست است چه بسا بیکاری و دست نیاز به سوی دیگری دراز کردن خوارکننده تر است. درخواست کمک مالی از دیگران کردن و سربار مردم بودن آفات اخلاقی و اجتماعی و فرهنگی فراوانی را به همراه دارد که اسلام آن را نیز مورد مذمت قرار داده است.

وی تاکید کرد: بنابراین هرگز نباید به خردی کار نگاه کرد ما مخالف این نیستیم که کاری مطابق با میل و خواسته خود و متناسب با موقعیت اجتماعی و فرهنگی و وضعیت خانوادگی خود داشته باشیم اما پیدا نکردن شغلی مطابق میل خود هرگز این مجوز را برای ما صادر نمی کند که بیکار باشیم و دست نیاز به سوی دیگران دراز کنیم.

حجت الاسلام سلیمی تصریح کرد: برخی از بزرگان و علما فرمودند که درخواست مالی از دیگران در شرایط عادی و برای کسی که وضعیت او به حد اضطرار نرسیده حرام است، زیرا درخواست مالی از دیگران در حقیقت به معنای شکاکیت از خداوند و ذلت و خواری در برابر غیر خداست و در اغلب موارد مستلزم آزار و اذیت شخص مورد درخوست است و حتی در مواردی ممکن است این درخواست موجب ریای فرد درخواست شونده گردد که درخواست کننده به دلیل اینکه مسبب این کار غیر اخلاقی  او بوده است در این مساله نقش دارد.

وی در پایان گفت: با توجه به تبعات بیکاری در جامعه امروز ما باید تلاش کنیم که نرخ بیکاری را به حداقل برسانیم و با ایجاد فرصت های شغلی زمینه رشد و شکوفایی جامعه را فراهم کنیم و با حمایت از کارآفرینان و تشویق آنها سعی کنیم جامعه را از انحراف نجات دهیم./۸۷۹/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات