۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۵
کد خبر: ۵۰۴۵۸۳
نماینده ولی فقیه در قزوین:

خداوند انسان را بر اساس سرمایه ماورایی آفریده است

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با اشاره به آفرینش انسان از سوی خداوند متعال، گفت: خداوند انسان‌ها را با سرمایه الهامات ماورایی آفریده است یعنی انسان متصل به عوالمی است که زمینه‌های هدایت الهی در انسان وجود دارد.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی، نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین شب گذشته در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل قزوین برگزار شد، با اشاره به تفسیر آیاتی از سوره قلم، گفت: در ترجمه این آیات چنین آمده است ای رسول ما پروردگارت خوب می‌داند چه کسی گمراه شده و چه کسی هدایت یافته است در حقیقت خداوند متعال قضاوت می‌کند که چه کسی گمراه شده است و چه کسی هدایت یافته است.

وی در ادامه با اشاره به قضاوت خداوند متعال درباره گمراهی و هدایت انسان ها، افزود: آیات قرآن حکم قاطع خداوند در مورد کسانی است که گمراه و یا هدایت شده اند، اگر کسی می خواهد بداند که گمراه شده یا هدایت یافته است باید قرآن را معیار و ترازو قرار بدهد و خود را با آیات آن بسنجد.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه با بیان اینکه آیات قرآن به انسان نشان می‌دهد که چقدر در مسیر هدایت یا گمراهی قرار گرفته است، اظهار کرد: اگر کسی با علاقه، تدبر، دقت و صادقانه آیات قرآن را مورد مطالعه قرار دهد این حقیقت را می‌بیند، خداوند متعال در قرآن خود به گونه‌ای سخن گفته که بندگان او بتوانند به راحتی با او ارتباط برقرار کنند، از این رو مطلع شدن از هدایت و گمراهی انسان با مراجعه به قرآن امکان پذیر خواهد بود.

این استاد تفسیر در ادامه با اشاره به آفرینش انسان از سوی خداوند متعال، ابراز کرد: خداوند انسان‌ها را با سرمایه الهامات ماورایی آفریده است، یعنی انسان متصل به عوالمی است که زمینه‌های هدایت الهی در انسان وجود دارد، خوبی‌ها را می‌شناسد و به سوی آن گرایش دارد و نسبت به بدی‌ها هم آگاهی داشته و از آنها گریزان است.

وی در ادامه با بیان اینکه خداوند همواره راه را به انسان نشان داده و قدرت و اراده انتخاب حق را هم به او داده است، خاطرنشان کرد: خداوند متعال انسان را مجبور نکرده که راه هدایت را انتخاب کند و یا در گمراهی باشند هیچ کس در خوبی و بدی مجبور نیست چون اگر اجبار در میان بود خوبان و بدان قابل تحسین و ستایش نبودند و برای جهنم و بهشت هم توجیهی وجود نداشت.

خطیب جمعه قزوین در ادامه بهشت و جهنم را تفسیر اراده و اختیار انسان دانست و تأکید کرد: چون انسان مختار است و دارای قدرت اراده و اختیار است، از این رو بهشت و جهنم توجیه حکیمانه دارد و هر کسی بخواهد هدایت پیدا کند خداوند متعال او را هدایت می‌کند و عنایت‌های خود را شامل حال او می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ادامه اتصال انسان با خداوند متعال را موجب هدایت شدن او دانست و تصریح کرد: هر کس به خداوند متصل شده و احساس نیاز کند و خود را به دامن مهر خداوند بیفکند خداوند متعال او را به مسیری که شایسته است هدایت می‌کند، اتصال و ارتباط با اهل بیت(ع)، دعا و قرآن در حقیقت همان اتصال به خداوند مهربان است.

وی در پایان گفت: اگر کسی بخواهد هدایت شود باید به ریسمان خداوند چنگ بزند و به خدا و راه حق نائل شود، عبادت خداوند هم راه هدایت خدا است، انسان هر چه بیشتر به موضوع هدایت اهتمام بورزد خداوند متعال راه‌های بیشتری را به او نشان خواهد داد هم چنین اطاعت از رسول خدا هم راه هدایت است، هر کس در این مسیر از پیامبر اطاعت کند به ائمه و معارف الهی وصل می‌شود و با آنها ارتباط برقرار می‌کند./873/۲۰۲/ب2

ارسال نظرات