۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۲
کد خبر: ۵۰۴۵۸۴
حجت الاسلام مرادی:

پیروی محض از غرایز آرامش انسان را از بین می برد

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که پیروی محض از غرایز آرامش انسان را از بین می برد، گفت: عقل باید در انسان غریزه زده و هیجان آلود حاکم شود.
حجت الاسلام مرادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام شهاب مرادی استاد حوزه و دانشگاه سحرگاه امروز در برنامه تلویزیونی ماه خدا که از شبکه اول سیما پخش شد، با بیان این که انسان به پاک شدن و نرمی قلب نیازمند است، گفت: در فرصت هایی همانند رمضان و شب قدر خداوند می خواهد به انسان عطا کند اما انسان باید ظرفیت وجودی آن را داشته باشد.

وی افزود: اگر کسی در مهمانی خداوند متعال با ظرف آلوده حضور پیدا کند بی بهره می ماند، خوشا به حال کسانی که در ماه رجب این ظرف را شستند و در ماه شعبان صیقل دادند و در ماه مبارک رمضان منتظر عنایت و عطای خداوند هستند، اگر کسی تا کنون این گونه نبوده باید از لحظات باقی مانده نهایت استفاده را ببرد.

کارشناس دینی رسانه ملی با بیان این که کبر، غرور، منیت و گناهان دیگر قلب انسان را بسیار آلوده می کند، اظهار داشت: گاهی انسان ها مبتلای به کینه می شوند در حالی که متوجه آن نیستند، بسیاری از اوقات مفهوم ظلم ستیزی و فراموش نکردن ظلم ظالم در ذهن افراد جا به جا می شود.

وی ادامه داد: گاهی انسان تصور می کند که برادر، همسایه یا کسی که سلیقه سیاسی موافقی با او ندارد در حکم ظالمان است، انسان نباید یک شب تا صبح کینه ای از مؤمنی بر دل داشته باشد و الا همه چیز او خراب می شود.

حجت الاسلام مرادی با بیان این که عقل باید در انسان غریزه زده و هیجان آلود حاکم شود، ابراز داشت: اگر عقل حاکم باشد این هیجانات و غرایز را مدیریت می کند، تمام غرایز انسان محترم هستند اما به وسیله عقل باید ساماندهی شوند.

وی عنوان کرد: امام درباره غضب عبارت قوه شریفه غضب را به کار می برند، غضب شریف است اما به شرطی که تفریط و افراط نداشته باشد و در مسیر اعتدال حرکت کند، گاهی کینه های انسان لابه لای مفاهیم و سخنان خوب پنهان می شود.

استاد حوزه ودانشگاه خاطرنشان کرد: بسیار سؤال می شود که برای رسیدن به آرامش چه کاری باید انجام داد؟ افراد کار و تلاش می کنند تا به آرامش برسند اما به دست نمی آورند، پیروی محض از غرایز آرامش انسان را از بین می برد و یکی از هیجانات مخرب کینه است.

وی اضافه کرد: امیرمؤمنان(ع) می فرمایند که دنیا کوچک تر از آن است که انسان از کینه ها پیروی کند، اگر انسان خود را نبیند و هواها را کنار بگذارد می تواند موفق باشد، همه انسان ها رفتنی هستند و اگر به دام کینه ها بیفتند گرفتار خواهند شد، بخشیدن کسانی که در حق انسان ظلم کردند سبب نجات می شود./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات