۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۵۰۴۶۲۱
امام جمعه موقت شهر شال:

قرآن و عترت اولویت نخست در آموزش است

امام جمعه موقت شهر شال گفت: لازم است در جامعه اسلامی جاری ساختن قرآن و عترت به عنوان اولویت نخست نهادهای آموزشی مورد توجه قرار گرفته و انتقال آن به شکل علمی، صحیح و به روشهای شیرین و شیوا صورت گیرد.
حجت الاسلام شمس الدین شالی

حجت الاسلام سید شمس الدین موسوی شالی، امام جمعه موقت شهر شال در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به اولویت نهاد آموزش و پرورش در تربیت دانش آموزان، گفت: لازم است در جامعه اسلامی جاری ساختن قرآن و عترت به عنوان اولویت نخست نهادهای آموزشی مورد توجه قرار گرفته و انتقال آن به شکل علمی، صحیح و به روشهای شیرین و شیوا صورت گیرد.

وی سپس درباره نوع انتقال معونیت و تربیت معنوی دانش آموزان، ابراز داشت: موارد تربیتی و اخلاق در قرآن و عترت موجود است، معلمان برای انتقال این مفاهیم لازم است در درجه نخست خود با این مفاهیم آشنا بوده و در عمل اهل معنویت باشند و پس از آن با برخورد و انتقال عالمانه مفاهیم آشنا باشند.

حجت الاسلام شالی در ادامه در توضیح برخورد عالمانه در انتقال مفاهیم دینی، عنوان کرد: برخورد با روش علمی به این معنا است که معلم بداند با افراد در رده‌های مختلف سنی چگونه برخورد کند و برگرفته از قرآن و سنت مفاهیم را متناسب با مخاطب خود منتقل کند، زیرا این امر از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی درباره شاخصه مهم تربیت زیر سن بلوغ، ابراز داشت: در تربیت اسلامی و دینی انتقال اطلاعات زودهنگام نهی شده است و این نکته همواره باید در تربیت زیر سن بلوغ مورد توجه قرار گیرد.

امام جمعه موقت شهر شال با اشاره به نهادینه ساختن آداب و اخلاق اجتماعی در دانش آموزان، اظهار داشت: آداب و اخلاق اجتماعی در فرهنگ دینی ما موجود است، بنابراین برای تربیت اخلاقی دانش آموزان لازم است این آداب از قرآن و عترت و سیره اهل بیت(ع) اخذ شود.

وی ادامه داد: حسن خلق در فرهنگ دینی در راستای آداب اجتماعی مورد تأکید قرار گرفته و می‌توان تعریف حسن خلق و چگونگی رفتار اجتماعی را از سخنان، سیره اهل بیت(ع) و زندگی عملی آنان استخراج کرد.

حجت الاسلام شالی با تأکید بر اینکه آموزش فرهنگ ایثار و شهادت با انتقال مهربانی به دانش آموزان همراه است ابراز داشت: ایثار به این معنا است که انسان به خاطر دیگران از خود بگذرد و در ایثار و شهادت عشق به انسانیت و مهربانی نهفته است، بنابراین آموزش فرهنگ ایثار نه تنها خشونت در دانش آموزان را به دنبال ندارد بلکه مهربانی را به آنان منتقل می‌کند.

وی در پایان با بیان مشکل سند 2030 به عنوان یک سند آموزشی، گفت: در درجه نخست مشکل سند 2030 به عنوان یک سند آموزشی در این است که دیگران آن را برای کشور ما که از فرهنگ و منابع غنی برخوردار هستیم نوشته اند./955/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات