۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۵۰۴۶۲۳
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی:

بخل ورزی در امور سیاسی برای امت اسلام ناپسند است

رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: افرادی وجود دارند که به دنبال امام غائب می گردند، نه امام قائم و در نتیجه زمانی که نائب امام زمان(عج) قیام کرد، چنین افرادی به ایشان کمک نکردند.
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی شامگاه یکشنبه در شانزدهمین جلسه از سلسله جلسات تفسیر کلام نور که شب های ماه مبارک رمضان در محل صحن جامع رضوی بارگاه منور امام هشتم(ع) برگزار می شود، به بیان نکاتی پیرامون نگاه دین مبین اسلام نسبت به «بخل ورزی» پرداخت.

رییس ستاد اقامه نماز کشور گفت: اسلام بخل مؤمنان در امور پسندیده را تقبیح کرده است. برای مثال شایسته نیست که انسان مؤمن در مسائلی همچون گذشت از خطاهای دیگران، سلام کردن و تشویق کارهای خوب بخل بورزد.

وی ضمن تأکید بر لزوم گذشت از خطای دیگران و پرهیز از بخل ورزیدن در این مسأله خاطرنشان کرد: کسی که عذرخواهی می کند باید از او گذشت اما افرادی هستند که عذر دیگران را نمی پذیرند و وقتی صحبت از بخل می شود، ذهنشان فقط به سمت بخل اقتصادی می رود. وقتی این مسائل را رعایت نمی کنیم، چگونه مدعی مسلمان بودن هستیم؟

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که بخل ورزی در برخی امور نتیجه مثبت دارد و در نتیجه در دین نیز مورد پذیرش واقع شده است، به مصادیقی از آن اشاره و اظهار کرد: در بعضی موارد انسان باید بخل بورزد مثلا در مصرف عمر انسان باید بخیل باشد و وقت خود را در اختیار هر سخنرانی و فیلم و کتابی قرار ندهد. در روایات آمده است که «مستمع بنده سخنران است؛ اگر سخنران سخن حق بگوید، مستمع بنده حق است و اگر گوینده سخن باطل بگوید، شنونده هم بنده باطل است.

رییس ستاد اقامه نماز کشور افزود: انسان روی استدلال و منطق خود باید بخل بورزد و از آن به راحتی کوتاه نیاید. شخصی به نزد امیرمؤمنان(ع) آمد و درخواست برداشت مبلغی از بیت المال را داشت و وقتی امیرمؤمنان(ع) مخالفت کردند به سوی معاویه رفت. وقای خبر پیوستن او به معاویه را خدمت امیرمؤمنان(ع) عرض کردند، ایشان فرمودند «عدالت من برای مردم سنگین است مگر برای کسانی که خاشع باشند.»

وی در ادامه بخل ورزی نسبت به انفاق و صدقه به نیازمندان را یکی از مصادیق آشکار بخل ورزی ناشایست قلمداد کرد و گفت: انفاق جایی دور از اهداف ما نمی رود. در روایات داریم هرجا مال تان هدر رفت، بیندیشید چه جایی در قبال دادن مال حقی بخل ورزیده اید. امام کاظم(ع) می فرماید «هرکس در قبال امر خیری بخل بورزد، دو برابر آن هزینه پرداخت خواهد کرد.»

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی بخل ورزیدن در مسائل سیاسی را یکی دیگر از مصادیق این امر برشمرد و افزود: افرادی وجود دارند که به دنبال امام غائب می گردند، نه امام قائم و در نتیجه زمانی که نائب امام زمان(عج) قیام کرد، چنین افرادی به ایشان کمک نکردند که یک طاغوت را سرنگون کند اما با وجود عدم همراهی آن ها شاه زمین خورد. دعای ندبه چنین افرادی ترک نمی شود اما در تشییع پیکر شهدا حضور پیدا نمی کنند.

وی در پایان یادآور شد: سید حسن نصرالله بعضی شب ها سه مرتبه محل استقرارش را عوض می کند تا از خطرات امنیتی مصون باشد اما برخی حاضر نیستند فقط یک دعا برای ایشان کنند و فقط گمان می کنند با انگشتر دست کردن در تمام انگشت ها می توانند ثواب کسب کند. این افراد کسانی هستند که مسائل را اشتباه گرفته اند./202/820/ب1

ارسال نظرات