۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۵۰۴۶۶۶
آیت الله ناصری تشریح کرد؛

عواقب سبک شمردن نماز/ همواره متصل به خدا و اهل بیت باشیم

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه گفت: هرچه می‌خواهیم باید از ائمه معصومین بگیریم، انسان نباید با خدا قهر کند به خاطر حاجتی که برآورده نشده است بلکه باید همواره متصل به خداوند و اهل بیت باشد.
 آیت الله ناصری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، ظهر امروز در مسجد کمرزرین اصفهان، با بیان اینکه نماز یک وسیله‌ای است برای رسیدن بندگان به آمرزش و مغفرت، گفت: نماز اختصاص به اسلام ندارد بلکه از ابتدای خلقت نماز وجود داشته است اما سبک آن مانند نماز ما در اسلام نبوده است، ادیان پیش از ما نماز داشتند اما به خاطر عناد و مخالفت و سبک شمردن و اهمیت ندادن به نماز دچار عذاب‌های بزرگ و دردناک شدند.

در قرآن 102 مرتبه بر اهمیت نماز تأکید شده است

آیت الله ناصری با تأکید بر اهمیت نماز، اظهار کرد: خداوند ۱۰۲ مرتبه در قرآن کریم اهمیت نماز و نماز خواندن را به ما گوشزد کرده است، در گرفتاری‌ها باید نماز بخوانیم تا بتوانیم مشکلاتمان را حل کنیم، با دو رکعت نماز و مطرح کردن حاجات و مشکلاتمان با خداوند می‌توانیم آنها را حل کنیم، خداوند همیشه و همه جا مراقب و ناظر و شاهد برما است و هرکاری انجام دهیم و هرچه بگوییم و ببینیم را می‌داند.

وی با اشاره به لزوم عدم ناامیدی از خداوند و قهر نکردن در صورت برآورده نشدن حاجات، تصریح کرد: گاهی برخی خواسته‌ها و حاجات ما به صلاح ما نیست، به همین دلیل است که باید دقت کنیم هرگز از خدا و خانه خدا فاصله نگیریم حتی اگر حاجاتی که داریم برآورده نشد.

آیت الله ناصری با اشاره به داستان زندگی اویس قرنی، خاطرنشان کرد: انسان هرگز نباید از اهل بیت(ع) ناامید شود، هرکجا که برویم خبری نیست بلکه هرچه می‌خواهیم باید از ائمه معصومین (ع) بگیریم، انسان نباید با خدا قهر کند به خاطر حاجتی که برآورده نشده است بلکه باید همواره متصل به خداوند و اهل بیت(ع) باشد و درک کند که اگر حاجتی به مصلحت او نیست نباید بر آن اصرار بورزد، بسیاری از ما مسائلی را نمی‌توانیم درک کنیم و به همین دلیل بر برخی حاجات و خواسته‌های خود اصرار می‌کنیم، البته نباید ناامید شد و انسان باید همواره در خانه خدا را بزند ولی قهر نکند.

اهمیت دادن به نماز در برآورده شدن حاجات مؤثر است

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با اشاره به تأکید ائمه بر خواندن نماز به همراه تسبیحات حضرت زهرا(س) برای رسیدن به حاجات، اظهار کرد: کسی که در نماز خواندن سهل انگاری کند بنابر روایات متعدد دچار مشکلات و تبعات سنگینی خواهد شد، قرآن می‌فرماید کسانی که ایمان آورده‌اند برای مشکلات خود باید صبر پیشه کنند و نماز بخوانند، در خانه خدا و ائمه اطهار(ع) رفتن صبر می‌خواهد و توکل و البته خواسته‌های انسان باید مشروع باشد، همچنین اهمیت دادن به نماز برای رسیدن به این حاجات بسیار مهم است.

وی در ادامه افزود: بسیار مهم است که انسان نماز را به درستی قرائت کند و همراه با خشوع و خضوع نماز بخواند نه اینکه نمازش به نحوی باشد که مصداق روایت پیامبر اکرم(ص) باشد که نماز خواندن بعضی افراد را مانند نوک زدن کلاغ به زمین توصیف کرد، کسی که نماز را سبک بشمارد مورد شفاعت ائمه معصومین (ع) واقع نخواهد شد، هرچه هم که انسان بی نماز تلاش بکند مورد شفاعت واقع نخواهد شد، علت این موضوع هم اهمیت و عظمت نماز است.

آیت الله ناصری با بیان اینکه افرادی که نماز را سبک می‌شمارند از حوض کوثر محروم خواهند ماند، تصریح کرد: افرادی که نماز را سبک می‌شمرند خداوند برکت را از عمر آنها خواهد برد و رزق و روزی آنها بی‌برکت خواهد بود. پدر بر فرزند ولایت دارد و باید بر امور عبادی و طاعات فرزند دقت داشته باشد، بسیار جوانانی هستند که به دلیل عدم توجه والدین به رفت و آمدهای آنان و رفتارهایشان و دوستانشان از مسیر عبادت و بندگی خداوند خارج می‌شوند و به همین دلیل است که مراقبت والدین بر رفت و آمد فرزندان و دوستان آنها دارای اهمیت است.

شخص بی نماز درحالی می‌میرد که در میان مردم ذلیل شده است

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با اشاره به اهمیت اعمال و رفتار و عبادات و طاعات فرزندان برای والدین پس از مرگ، عنوان کرد: بنابر روایات شخص بی‌نماز فوت می‌کند درحالی که در جامعه ذلیل است و گرسنه و تشنه هم خواهد مرد و خداوند عذاب بسیاری برای او در نظر خواهد گرفت، اما کسی که اهل نماز باشد برایش ثواب بسیار و رحمت و مغفرت بسیار وجود دارد، بنابر روایتی کسی که تکبیرة الاحرام نماز را می‌گوید گناهانش بخشیده شده و برای او عبادات و حسنات بسیاری محسوب خواهد شد، این موضوع نشان دهنده اهمیت و عطمت نماز و نماز خواندن است.

وی ادامه داد: در روایتی از پیامبر اکرم(ص) آمده است زمانی که سوره حمد را می‌خوانیم خداوند به ما ثواب حج عمره خواهد داد. دیگر قسمت‌های نماز نظیر رکوع و سجود هم حسنات و برکات بسیاری برای انسان دارد و موجب جلب نطر لطف خداوند به انسان خواهد شد، همه آنچه در برکات نماز خواندن مطرح شده است نشان دهنده اهمیت نماز و لزوم نمازگزار بودن است.

آیت الله ناصری با تأکید بر لزوم توجه در نماز و پرهیز از عجله کردن در هنگام خواندن نماز، تصریح کرد: خواندن تسبیحات حضرت زهرا(س) پس از نماز از مسائل مهمی است که باید به آن توجه داشته باشیم، باید بتوانیم نهایت استفاده و سود ممکن را از نماز ببریم و بتوانیم سعادت دنیا و آخرت خود را در نماز به دست آوریم. پیامبر اکرم(ص) در روایتی مراقبت از نماز و اهمیت دادن به آن را موجب عطای ۱۵ چیز از سوی خداوند به آن شخص عنوان کرده‌اند که ۳ چیز آن در حال حیات، ۳ چیز زمان مردن، ۳ چیز پس از مردن، ۳ چیز در قبر، ۳ چیز در عالم آخرت و ۳ چیز در محضر خداوند به آن شخص عطا خواهد شد./201/1304/ب1

ارسال نظرات