۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۹
کد خبر: ۵۰۴۶۸۱
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی:

راه‌اندازی موزه مطبوعات گامی مهم در احیای هویت تاریخی تبریز است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: راه‌اندازی موزه مطبوعات تبریز گامی مهم در راستای احیای هویت تاریخی تبریز در عرصه روزنامه‌نگاری است.
محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی امروز در دیدار اعضای هیأت مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی که با موضوع بررسی آخرین وضعیت راه‌اندازی موزه مطبوعات آذربایجان ترتیب یافت، اظهار داشت: آماده تعامل و همکاری جدی در راه‌اندازی این مجموعه فاخر فرهنگی تاریخی هستیم.

وی با اشاره به این‌که رایزنی‌های خوبی در راستای تبدیل خانه تاریخی حریری واقع در خیابان تربیت تبریز به موزه مطبوعات صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: تاریخ گواهی می دهد که منطقه آذربایجان‌ به ویژه تبریز خاستگاه‌ اصلی روزنامه و روزنامه‌نگاری در ایران است و بسیاری از چهره‌های روزنامه‌نگاری کشور از این خطه بوده‌اند.

محمدپور با بیان این‌که راه‌اندازی موزه مطبوعات تبریز گامی مهم در راستای احیای هویت تاریخی تبریز در عرصه روزنامه‌نگاری است، گفت: تبریز در دوره انقلاب مشروطه تعداد روزنامه‌های منتشره‌اش از تعداد مطبوعات پایتخت پیشی گرفت، امروز نیز تعداد مطبوعات مکتوب و رسانه‌های مجازی در استان نشان از قدمت تاریخی این دیار در عرصه رسانه‌ای دارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با تأکید بر این‌که راه‌اندازی مجموعه‌ای غنی از نشریات تاریخی آذربایجان در تبریز اهمیتی غیرقابل انکار دارد، افزود: هم اکنون مجموعه‌های نفیس تاریخی و البته متنوعی در نهادهای مختلف دولتی و مردمی وجود دارد که می‌تواند در غنای محتوای موزه مطبوعات تبریز مؤثر باشند.

وی با بیان این‌که بخش اعظمی از اسناد تاریخی و آرشیو مطبوعات استان در کتابخانه مرکزی تبریز قرار دارد، گفت: برخی مطبوعات با قدمت 10 سال به صورت مجلد در کتابخانه مرکزی تبریز نگهداری می‌شوند و هزاران نسخه دیگر در مرکز اسناد ملی و حتی کتابخانه‌های شخصی افراد قرار دارد که بایستی در موزه مطبوعات حفظ شوند.

محمدپور با تأکید بر راه‌اندازی موزه مطبوعات تا فرا رسیدن 17 مرداد؛ روز خبرنگار گفت: باید ساز و کاری برای دریافت آثار، اسناد و تصاویر تاریخی مرتبط با موزه مطبوعات ایجاد شود تا علاقه‌مندان به فرهنگ، تاریخ و تمدن منطقه آذربایجان و تبریز بتوانند در این حرکت فرهنگی مشارکت داشته باشند.

گفتنی است، در ادامه این دیدار که با حضور مسؤول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری و مدیر مرکز اسناد شمال غرب کشور همراه بود، هر یک از اعضای هیات مدیره به ارایه دیدگاه ها و نکته نظرات خود پرداختند./935/۲۰۳/ب۱

 

ارسال نظرات