۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۱:۴۰
کد خبر: ۵۰۴۹۵۷
انس رمضانی با امام مهربانی؛

مرگ سکولاریسم در آستانه ظهور

در دعای افتتاح می خوانیم: «لا یَسْتَخْفِىَ بِشَىْءٍ مِنَالْحَقِّ مَخافَهَ اَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ» بر اساس این فراز، سکولاریزه شدن آموزه های دینی که دغدغه عصر غیبت است، در عصر ظهور و حتی آستانه آن وجود نخواهد داشت.
انتظار

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبستان، حجت الاسلام سیدمجتبی معنوی، استاد حوزه و دانشگاه پیرامون جایگاه و اهمیت دعای افتتاح که خواندن آن در شب های ماه مبارک رمضان سفارش شده است، اظهار کرد: در فراز دیگری از دعای افتتاح می خوانیم: «اَللّهُمَّ اَظْهِرْ بِهِ دینَکَ وَسُنَّهَ نَبِیِّکَ حَتّى لا یَسْتَخْفِىَ بِشَىْءٍ مِنَالْحَقِّ مَخافَهَ اَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ؛ خدایا بدو دین خود و روش پیامبرت را آشکار ساز به طورى که چیزى از امور حقه نماند که ناچار باشد از ترس مردم پنهانش کند»، براساس این فراز در می یابیم که دین اسلام جهان شمول است و مشاهده می کنیم که پدیده جهانی شدن در این زمینه در دهه های گذشته، شکل گرفته بود و هم اکنون نیز کم و بیش وجود دارد.

وی با بیان اینکه جهان شمولی واقعی در دین اسلام است، تصریح کرد: جهان شمولی مطلوب در اسلام تجلی خواهد یافت و این پدیده به دست امام زمان(عج) محقق خواهد شد که در این فراز دعای افتتاح هم اثبات شده است که دین اسلام براساس سنت الهی جهانی خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: دین اسلام، نه تنها در مناطق اسلامی، بلکه در مناطق غیراسلامی هم مورد توجه و استقبال قرار خواهد گرفت و در سراسر جهان، این دین آسمانی رواج خواهد داشت.

جهان شمولی؛ تفاوت اظهار دین امام زمان(عج) با انبیای گذشته

معنوی با بیان اینکه تفاوت و در واقع ویژگی اصلی اظهار دین توسط امام زمان(عج) نسبت به انبیای گذشته، همین جهان شمولی است، تاکید کرد: در دوره انبیاء گذشته دین به صورت منطقه ای یا برای قومیت خاص وجود داشته است اما در زمان امام زمان(عج)، قومیت و ملیت کنار خواهد رفت و براساس روایت همانگونه که سرما و گرما وارد خانه های مردم می شود، دین هم وارد خانه های آنان می شود.

این استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: این جهان شمولی دین برای ما پیامی دارد که در دوره آخرالزمان و دوران غیبت، مسیر دینداری و دینمداری به ظهور امام زمان(عج) می انجامد و منتظران ظهور هر اندازه که به آموزه های دینی نزدیک تر شوند، زمینه ظهور را فراهم کرده اند.

غربت اسلام در آخرالزمان باوری غلط است

وی با بیان اینکه روز به روز دین اسلام نسبت به دوره های گذشته پیشرفت و رشد خواهد داشت، گفت: این تصور که در دوران آخرالزمان و در دوران منتهی به عصر ظهور، دین غریب خواهد شد و مردم از دین فاصله خواهند گرفت، باتوجه به دعای افتتاح و ادعیه های دیگر، صحیح نیست، بلکه براساس این دعا، دین مبین اسلام روز به روز برجسته تر شده و بیش از گذشته مورد توجه قرار می گیرد.

معنوی با بیان اینکه کارِ ویژه امام زمان(عج) اظهار و متبلور کردن دین اسلام در سطح جهانی است، تاکید کرد: امام زمان(عج) با اظهار اسلام ناب، وحدت و یکپارچگی را در جامعه ایجاد کرده و جامعه جهانی منسجمی را شکل خواهند داد که البته این دین، چیزی جز سنت پیامبر(ص) نیست که در دعای افتتاح از آن به عنوان «سُنَّهَ نَبِیِّکَ» یاد می کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در دوران ظهور، سبک زندگی مردم مطابق با سبک زندگی اسلامی خواهد شد و پیامبر(ص) را به عنوان یک اسوه و الگو مورد توجه قرار می دهند یعنی قرآن، کتاب مشیء زندگی آنان می شود و دین براساس سنت نبوی رعایت می شود.

معنوی اضافه کرد: مردم به گونه ای در عصر ظهور زندگی می کنند که بارقه هایی از دین اسلامی در هر گوشه ای و در هر پستی و بلندی براساس روایات، مشاهده خواهد شد.

علت سختی دینداری در آخرالزمان

وی با بیان اینکه دینداری در آخرالزمان افزایش می یابد، گفت: این افزایش به معنای سهولت دینداری نیست بلکه در آخرالزمان براساس روایات دینداری سخت و سخت تر می شود نه اینکه کم و کمتر شود زیرا برخی معتقدند این سخت بودن به معنای کمتر شدن است در حالی که براساس دعای افتتاح، اظهار دین توسط امام زمان(عج) به معنای کم شدن دینداری نیست بلکه مردم با تمام سختی ها دین توجه بیشتری خواهند داشت البته شاید علت این سختی، براساس فرازهای بعدی این دعا، به جهت افزایش و فراگیری جنگ نرم و جهاد اکبر در آخرالزمان باشد.

معنوی با بیان اینکه دینداری در عصر ظهور امام زمان(عج) تفاوت ویژه با انبیاء و ائمه(ع) گذشته دارد، افزود: در زمان ظهور امام دوازدهم(عج)، از ناحیه متدینین، هیچگونه ترس و واهمه ای وجود ندارد و متدینین ترسی برای دین داری ندارند، جامعه ای که بنا دارد متدین باشد با مشکلات متعددی همچون حبّ نفس، مال و زن و فرزند مواجه می شود  که اجازه دینداری را نمی دهند یا گاهی اوقات تنش ها و چالش های فراوان با موضوع امامت، اجازه دینداری را به ما نمی دهند و یا جامعه مستضعف قادر به دینداری نخواهد بود در حالی که در عصر ظهور و جامع منتظر به زمان ظهور، براساس دعای افتتاح، دین اسلام جهانی می شود.

وی اضافه کرد: در جامعه مهدوی، به سنت پیامبر(ص) عمل می شود، به گونه ای که هیچ یک از افراد جامعه از شرارت ها، ایجاد تنش برای دین یا محبت نسبت به زندگی دنیایی که مانع از دین داری می شود، ترسی نخواهد داشت زیرا هیچکدام از این بحران ها و چالش های آخرالزمانی براساس دعای افتتاح ماندگار نخواهد بود و از بین خواهد رفت.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دین براساس دعای افتتاح، متناظر با فطرت انسانی رشد پیدا می کند و هر اندازه به ظهور امام(عج) نزدیک تر شویم، فطرت انسانی پذیرای دین جهانی خواهد بود، گفت: به این معنا که فطرت انسانی آن میزان رشد پیدا می کند که هم دین جهانی را قبول می کند و هم ترس و نگرانی از دینداری نداشته باشد.

وی اضافه کرد: دین به عنوان ظرفیتی که فرصت عبودیت و همراهی امام زمان(عج) را فراهم می کند، تهدیدات دین گریزی را هم از بین خواهد برد، به گونه ای که در عصر ظهور امام دوازدهم(عج) با یک جهان بینی دینی مواجه خواهیم بود و مردم در نگرش، بینش و گرایش های خود و اندیشمندان در نظریه پردازی های خود نسبت به هر مسئله ای از روزنه و منظر دین نگاه می کنند تا از آن طریق حقیقت را بررسی کنند یعنی شاخص و ملاک کشف حقیقت براساس آموزه های دعای افتتاح، دین خواهد بود.

پیشرفت 12 برابری دین در عصر ظهور!

معنوی با بیان اینکه نگرش و دید دینی در حد جهانی و گسترده برای ما، شاخص تدین خواهد بود، تاکید کرد: امروزه این سوال مطرح است که آیا دین می تواند یک نگاه علمی به سبک زندگی داشته باشد؟ پاسخ این است که اگر به دعای افتتاح توجه کنیم، در می یابیم که اظهار دین توسط امام زمان(عج) براساس یک سنت و قانون الهی، به مردم علم و حتی فراتر از آن، بینشی عطا می کند که حضرت مهدی(عج) نیز آن را رشد می دهد بطوری که براساس روایات، دین پیشرفتی 12 برابری خواهد داشت و همین امر موجب گسترش دید مردم خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: دومین مسئله، جهان داری دینی است و مردم زمانی که نگاه و نظریه دینی را دریافت کردند، جهان را براساس این نگاه دینی اداره خواهند کرد یعنی مجموعه جامعه نه تنها نگرش دینی خواهد دینی بلکه عمل دینی هم دارد به این معنا که هم از توحید نظری و هم از توحید عملی بهره خواهد برد و هم از شرک هم فاصله خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه در عصر ظهور جهان آرایی نیز دینی خواهد شد، تصریح کرد: یعنی اظهار دین، هم در نظریه پردازی و هم در اداره امور جهان خود را نشان خواهد داد و در نهایت هم در جهان آرایی دینی متبلور خواهد شد؛ به عبارت دیگر علاوه بر اینکه توحید نظری و عملی داریم، توفیق دوری از شرک را هم خواهیم داشت زیرا هیچگونه واگرایی از دین و سکولاریزه شدن آموزه های دینی وجود نخواهد داشت.

معنوی اضافه کرد: در دعای افتتاح می خوانیم: «لا یَسْتَخْفِىَ بِشَىْءٍ مِنَالْحَقِّ مَخافَهَ اَحَدٍ مِنَ الْخَلْقِ» بر اساس این فراز، سکولاریزه شدن آموزه های دینی که مورد نگرانی در عصر غیبت است، در عصر ظهور و حتی در آستانه ظهور وجود نخواهد داشت و شاهد این انحطاط تاریخی و انحطاط منتظران از مبانی معرفتی نخواهیم بود و دین سکولار نمی شود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: نه تنها دین سکولار نخواهد شد بلکه مردم در جهان آرایی همگام و همراه با امام زمان(عج) حرکت می کنند و جهان به سمتی می رود که در هر گوشه جهان فریاد توحید طنین انداز خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: ما به برکت توسل به امام عصر(عج) توفیق به اظهار دین، نمود و تبلور آن در همه جای هستی را خواهیم داشت یعنی در حقیقت نگرش به مبانی معرفتی، هستی شناسی و انسان شناسی براساس نگرش دینی رقم می خورد و این مهم در حوزه عمل، حفظ و نگهداری کاملا مشهود خواهد بود و شک و شبهه ای هم وجود نخواهد داشت./۱۳۲۵//۱۰۲/خ

ارسال نظرات