۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۵۰۴۹۹۵
یادداشت:

بنی صدر در سال۵۹ چه گفت؟

مقام معظم رهبری در دیدار ماه رمضان با مسؤولان نظام گفت: برخی افراد با تفسیرهای غلط دنبال تقسیم کردن مردم هستند. در سال ۵۹، رییس جمهور وقت جامعه را دو قطبی، و مردم را به دو دسته مخالف و موافق تقسیم کرد که نباید این تجربه تکرار شود.
یادداشت

به گزارش خبرگزاری رسا، مقام معظم رهبری در دیدار ماه رمضان با مسئولان نظام گفت: برخی افراد با تفسیرهای غلط دنبال تقسیم کردن مردم هستند. در سال ۵۹، رئیس جمهور وقت جامعه را دو قطبی، و مردم را به دو دسته مخالف و موافق تقسیم کرد که نباید این تجربه تکرار شود.

به این بهانه، نگاهی کوتاه به سخنرانی های مهم بنی صدر (با ادبیات آشنا)در سال 59 داریم...

بنی صدر پس از استحکام موقعیت سیاسی خود با حمایت طرفداران (لیبرالها، مائوئیستها، منافقین) پروژه دوقطبی جامعه به مردم طرفدار آزادی و مردم چماق به دست را آغاز کرد. تخریب مستقیم شخصیت های انقلابی چون بهشتی و رجایی و نهادهایی چون قوه قضائیه، مجلس، سپاه، صداوسیما، حزب جمهوری و... از این دست بود.

وی در 17 شهریور ماه در اجتماع عمومی مردم مدعی شد:

 یک اقلیتی برای استقرار حاکمیت خویش می کوشد تا رادیو و تلویزیون و روزنامه ها را در دست گیرد،رهبری نهادهای انقلابی را در دست گیرد، می خواهد سپاه انقلاب و کمیته های انقلاب و انجمن های اسلامی و هر گروه و حزبی را در دست گیرد.

بنی صدر همچنین در 28 آبان59 که همزمان با روز عاشورا بود در میدان آزادی سخنرانی کرد و با حمله به جریان ها و نهادهای انقلابی کشور گفت:

این همه دستگاههای ترسناک و مخوف درست نکنید. در قانون اساسی ما مگر شکنجه حرام نشده است در کدام کشور اسلامی این همه زندان وجود دارد؟چرا در این رژیم اسلامی انسان و جان او این همه بی منزلت شده است که بتوان مثل آب خوردن محکوم کرد و بدون اینکه کسی بفهمد کار او را تمام کرد. بس کنید اینکار را. دستگاه قضایی ما باید بی طرف باشد، مستقل باشد.

بنی صدر به فاصله یک روز از این سخنرانی در حسینیه ارشاد در تاریخ 29 آبان 59 سخنرانی دیگری کرد و گفت:

من راجع به محدود شدن آزادی بیان هشدار می دهم.این خلاف اسلام است که هر بار کسی حرف زد بلافاصله با چماق به سرش بکوبید و بگوئید حرف نزند. برای صلابت یافتن به آزادی بیان نیازمندیدم حتی در جبهه ها.

بنی صدر پس از مدتی حاشیه سازی در دومین سالگرد پیروزی انقلاب روز 22بهمن 59در میدان آزادی به سخنان تند خود ادامه می دهد و می گوید:

امروز فقدان امنیت قضائی، وجود مراکز تصمیم گیری، اقدامات خودکامه عاملیت و حاکمیت دولت را در نقاط مختلف کشور به خطر انداخته است. ما امنیت قضایی و اخلاق می خواهیم.

آن شعارهایی که شما برای ان قیام کردید حق شماست، نباید اجازه دهید هیچ گروه چماقدار و بی چماق این حقوق را از شما سلب کند.

اما اوج فعالیت های اختلاف برانگیز بنی صدر در روز 14اسفند59 در دانشگاه تهران اتفاق افتاد که با حاشیه های زیادی نیز مواجه شد.

بخشی از سخنان بنی صدر در این همایش:

اگر در جامعه‌اي به جاي عقل و منطق، چوب و چماق حكومت كرد، چگونه مي‌توان اين جامعه را مستقل شمرد؟ شما مردم بدانید اینهایی که رخنه در نهادها کرده‌اند و شب و روز در این نهادها، بر ضد رئیس‌جمهوری تبلیغ می‌کنند، دشمنان انقلابند. دشمنان اسلامند.

نهادهای انقلابی ما بدانند که اگر خدای نکرده پشتیبانی مردم از بین برود، انقلاب با خطر جدی روبه‌رو می‌شود. عده‌ای هستند که بدون اطلاع و خودسر عمل می‌کنند و وقتی که شما اینها را به‌پای عده‌ای دیگر بنویسید، بر پای کشور است ما باید کشور خودمان را محیط امنی بگردانیم.

می‌گویند که در خیابان این چماق‌داران مشغول وظیفه رذالتند، آرام باشید! خود من الآن می‌آیم آنجا جلوی دانشگاه، الآن به آنها اخطار می‌کنم فوراً جلو دانشگاه را تخلیه کنند.ترجیح می‌دهم که امروز به‌دست تبهکار آنها کشته بشوم بلکه رسم چماق‌داری در این کشور از میان برود.

باید به این چماق‌دارها که معلوم است چه‌کسانی هستند بگویم که: بدانید و چماق‌هایتان را هم بشکنید. مگر از کار مغز چه زیانی دیدید که آن را با چماق عوض کردید؟ به‌جای چماق‌های‌تان مغزهای‌تان را به‌کار بیندازید! آن‌وقت خواهید دید که جوّ اجتماعی ما تا کجا سالم، پاک و منزه خواهد شد.

اما این سخنرانی جنجالی حاشیه های زیادی هم داشت که موجب درگیری شدید میان حاضران شد.  مثلا بنی‌صدر در قسمتی از سخنانش در حالی که چند برگه و کارت شناسایی را نشان می‌داد آنها را متعلق به چند تن از افراد کمیته و حزب جمهوری اسلامی خواند که آنان را به‌عنوان چماق‌دار دستگیر کرده‌اند.

درمیان همه حاشیه ها شعارهای جمعیت حامی بنی صدر که به رهبری "میلیشیای سازمان مجاهدین خلق" سر داده می شد یا روی پلاکاردها نوشته شده بود قابل توجه است:

▪«مرگ بر چماقداران»

▪«مرگ بر بهشتی»

▪«سردسته چماقداران بهشتی»

▪«حزب چماق به دستان بايد بره گورستان»

▪«تا مرگ شاه دوم نهضت ادامه دارد»

▪«كيش، كيش، چماقدار»

▪«چوب، چماق، شکنجه دیگر اثر ندارد»

▪«زندانی سیاسی آزاد باید گردد»

▪«درود بر مصدق، سلام بر آزادی»

منبع: کتاب غائله 14اسفند، سید عبدالکریم موسوی اردبیلی

/۱۳۲۵//۱۰۲/خ

 

ارسال نظرات