۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۸
کد خبر: ۵۰۵۰۱۳
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی:

حضرت فاطمه حلقه اتصال بین ولایت ولی و رسالت نبی است

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان اینکه شب قدر حقیقتی دارد که سالک الی الله باید آن را بشناسد، گفت: درک شب قدر، شناخت مقام حضرت زهرا است زیرا ایشان حلقه اتصال بین ولایت ولی و رسالت نبی است.
جلسه تفسیر تولیت آستان قدس رضوی

یه گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد،​ حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در هجدهمین روز ماه مبارک رمضان در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد به تفسیر سوره «قدر» پرداخت.

منزلت ماه رمضان به نزول قرآن است

وی با اشاره به سه آیه اول این سوره اظهار کرد: خدای متعال قرآن کریم را در ماه مبارک رمضان؛ ماهی که از هزار ماه برتر و روزهایش بهترین روزهاست، نازل کرد بنابراین منزلت و جایگاه ماه رمضان به نزول قرآن کریم است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی عنوان کرد: منظور از «خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ» این است که خداوند می خواهد بنده‌هایش ره صدساله را در یک شب طی کنند بنابراین شب قدر را فرصتی برای آنها قرار داد تا سرنوشت خود را در آن رقم بزنند بنابراین انسان می توانند در این شب‌ها تقدیر خود را تغییر دهد.

وی تصریح کرد: شب قدر، شب رحمت برای امت پیامبر(ص) است تا با درک آن نه فقط یک ماه بلکه یک عمر را در این شب رقم بزنند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه قرآن هم می‌تواند نزول دفعی و هم تدریجی داشته باشد، عنوان کرد: تعبیر «تنزیل» با نزول تدریجی قرآن طی 23 سال بر قلب پیامبر(ص) سازگاری دارد و تعبیر «تنزیلا» با نزول دفعی آن سازگار است.

حقیقت شب قدر؛ شناخت مقام زهرای اطهر

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد:‌ قرآن در شب قدر نازل شده است اما مشخص نیست در کدامیک از شب‌های نوزدهم، بیست‌ویکم، بیست‌وسوم ماه مبارک رمضان نازل شده است، از این رور ما هر سه شب را با شب زنده‌داری، راز و نیاز با خدا، مناجات و استغفار، قرائت قرآن کریم، برزبان جاری کردن اسامی مقدس پروردگار گرامی می‌داریم.

وی با اشاره به استعمال‌های قرآن از «قدر» عنوان کرد: در سوره انعام به جایگاه خدای متعال اشاره دارد که ما قادر به درک آن نیستیم، همچنین به تقدیر الهی نیز تعبیر شده است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری مطرح کرد: شب قدر حقیقتی دارد که سالک الی الله باید آن را بشناسد، حقیقت شب قدر حقیقت محمدیه است؛ انسان کاملی که قرآن بر قلب او ناز شد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: حقیقت شب قدر معرفت به مقام حضرت زهرای اطهر(س) و شناخت مقام حضرت زهرا(س) درک شب قدر است زیرا حضرت فاطمه(س) حلقه اتصال بین ولایت ولی و رسالت نبی است.

شب قدر منحصر به زمان پیامبر نیست

وی با اشاره به آیه چهارم «تنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ» اظهار کرد: شب قدر، شب نزول ملائکه و روح با اذن پروردگار برای رقم زدن مقدرات الهی است؛ ملائکه مأمورانی از سوی پروردگار متعال و روح جایگاهی برتر از ملائکه حتی برتر از جبرئیل است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان تصریح کرد: در هر سال یک شب قدر در ماه رمضان وجود دارد و این شب منحصر به زمان رسول اکرم(ص) نبود؛ در این شب ملائکه بر زمین فرود می‌آیند که فرودگاه آنها در زمان پیامبر(ص) محضر ایشان و پس از رنبی مکرم اسلام، محضر حجج‌الهی بود.

وی افزود: نزول ملائکه و روح در هر شب قدر به محضر حجت خدا است بنابراین در این ایام ملائکه بر آستان مقدس مهدوی فرود ‌می‌آیند و حضرت ولی‌عصر(عج) واسطه فیض الهی است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی عنوان کرد: امام جواد(ع) در این زمینه فرموده‌‌اند:‌ «ای شیعیان به وسیله شب‌های قدر محاجه کنید با کسانی که امامت را قبول ندارند» زیرا سوره «قدر» سوره اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و شناخت جایگاه ایشان است چنانکه سوره «توحید» شناسنامه ذات مقدس کبریایی است.

جایگاه رفیع سلام خدا بر بندگانش

وی با بیان اینکه آیه «سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» به جایگاه رفیع سلام خداوند بر بندگانش اشاره می‌کند، مطرح کرد: این سلام خداوند توأم با سلامت برای بشریت است، این سلام برای کسی است که بتواند شب‌ قدر را با توجه بگذراند تا مطلع الفجر.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به تعابیر دیگر سلام مطرح کرد: آنجا خانه‌ای به نام «دارالسلام» است، اگر کسی در این دنیا سلامت نفس، سلامت روح و روان داشته باشد جایگاهش در آن دنیا دارالسلام است اما کسی که در این دنیا ارتباطی با سلامت نداشته باشد جایی در دارالسلام ندارد زیرا آخرت عصاره دنیا است.

یادآور می‌شود، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم از سوی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی ویژه ماه مبارک رمضان هر روز در ایوان مقصوره مسجدگوهرشاد برگزار می شود./201/934/ب1

ارسال نظرات