۲۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۱
کد خبر: ۵۰۵۰۴۴
آیت الله مکارم شیرازی:

مسؤولان با پدیده شوم رانت خواری مبارزه کنند

حضرت ‌آیت الله مکارم شیرازی یکی از بلاهای دنیای امروز را رانت خواری دانست و گفت: مسؤولان و شیعیان باید با رانت خواری به عنوان پدیده شوم اجتماعی مبارزه کنند.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی ازمراجع تقلید امروز در برنامه چشمه معرفت که از شبکه سوم سیما پخش شد، با اشاره به فرا رسیدن شب های قدر گفت: شب های قدر شب هایی هستند که در تمام سال مانند آن وجود ندارد، در این شب ها درهای آسمان باز شده و فرشتگان به یاری و کمک بندگان می آیند.

وی افزود: در شب های قدر دعاها مستجاب و توبه انسان قبول می شود و می توان از این فرصت برای حل مشکلات استفاده کرد، انسان ها می توانند به این شب ها امیدوار باشند و از دریای رحمت بی کران الهی بهره مند شوند، از جمله کارهایی که در این شب ها لازم است که انسان انجام دهد این است که شفیع یا شفیعانی در پیشگاه الهی داشته باشد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که شب های قدر با نام مبارک امام علی(ع) آمیخته شده است، اظهار داشت: چه شفیعی بهتر و والامقام تر از علی(ع) در درگاه الهی وجود دارد، این شب ها فرصتی است تا افراد مرور جدیدی در زندگانی امیرمؤمنان داشته باشند.

وی ادامه داد: علم، شجاعت، سخاوت، عدالت و اخلاق امام علی(ع) و اهمیت دادن ایشان به افراد مظلوم و ضعیف درسی بزرگ برای انسان ها است، گویندگان در این شب ها باید حالات حضرت را یادآوری کنند و مکارم اخلاق ایشان را بگویند تا افراد با سیره امیرمؤمنان آشنا شوند؛ این شب ها فرصت بسیار گران بهایی است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ابراز داشت: زمانی کسانی بعد از نماز دنبال حضرت بودند و اعلام کردند که شیعه ایشان هستند، اگر حضرت سیاستمدار امروزی بود تشکر و تعارف می کرد اما ایشان چنین نگفتند بلکه دیدند که صورت این افراد به گونه ای نیست که مقید به آداب اسلامی باشند ولی به عنوان شیعه حضرت دنبال ایشان بودند.

وی عنوان کرد: امام علی(ع) فرمودند که آثار شیعیان من باید در صورت آن ها پیدا باشد یعنی آثار عبادت های شبانه باید در چشم ها و آثار ذکر خدا در لب ها مشخص بوده و آثار شیعه بودن در تمام زندگانی آن ها وجود داشته باشد.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: آثار شیعه بودن باید در خانواده، بازارها، ادارات و جشن های عقد و عروسی شیعیان مشخص باشد، نام شیعه بر خود نهادن کافی نیست بلکه اخلاق و آثار علی(ع) باید در زندگی انسان نمایان باشد، باید از فرصت این شب ها استفاده کرد.

وی یکی از بلاهای دنیای امروز را رانت خواری دانست و اضافه کرد: منظور از رانت خواری استفاده کردن از خدمات ویژه است یعنی مثلا برادر یا بستگان کسی سرکار و مسؤولیتی آمده و افراد از فرصت استفاده کنند و امتیازات ویژه ای بگیرند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که متأسفانه رانت خواری در کشور ما به بلای بزرگی تبدیل شده است، گفت: امام علی(ع) با مسأله رانت خواری در هزار و 400 سال قبل مبارزه کردند، حضرت وقتی به مقام خلافت ظاهری رسیدند برادر ایشان عقیل محتاج بود و با خود گفت حال که برادرش به خلافت رسیده می تواند از امتیازاتی استفاده کند، عقیل خدمت حضرت رسید و از ایشان خواست که سهیه او از بیت المال دو برابر باشد.

وی افزود: امیرمؤمنان(ع) فرمودند سهمیه ها مساوی است و من نمی توانم بین برادر خود با دیگران فرقی بگذارم، حضرت فرمود وقتی سهم من را دادند آن را به تو می دهم اما عقیل قبول نکرد، علی(ع) آهنی را در آتش گذاشتند و نزدیک دست عقیل آوردند که او فریادی کشید؛ امیرمؤمنان فرمود تو از آتش دنیا که نزدیک دست تو شد ناله کردی، آیا می خواهی علی بن ابی طالب را به آتش سوزان جهنم بکشانی.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که مسؤولان و شیعیان باید با رانت خواری به عنوان پدیده شوم اجتماعی مبارزه کنند، اظهار داشت: همه باید از مکتب علی(ع) استفاده کنند و از آن درس بگیرند./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات