۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۰۶
کد خبر: ۵۰۵۰۷۰
حجت الاسلام فرحزاد:

امام علی مظهر صراط مستقیم است

استاد درس اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه مولا علی(ع) طبق روایات مظهر صراط مستقیم دانسته شده است تأکید کرد که معنای اهدنا الصراط المستقیم قرار گرفتن در خط امیرمؤمنان است.
حجت الاسلام حبيب الله فرحزاد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد سحرگاه امروز در مراسم احیای شب قدر که از سوی هیأت رزمندگان اسلام در مجتمع امام خمینی(ره) قم برگزار شد، با اشاره به سالروز ضربت خوردن امیرمؤمنان اظهار داشت: ما در عالم بعد از پیامبر گرامی اسلام الگویی همچون مولا علی(ع) نداریم و تمام لحظه ها و آنات زندگی ایشان برای ما قابل درس گرفتن است.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: از آنجایی که پیامبر فرصت کمی برای تبلیغ دین خود داشت این امیرمؤمنان بود که رسالت بقای دین را به عهده گرفت و معارف اسلام را به تفصیل برای مردم بیان کرد.

وی امام علی(ع) را چراغ هدایت امت بعد از پیامبر دانست و افزود: آیه اهدنا الصراط المستقیم که در سوره حمد قرار دارد و به همین جهت هر مسلمانی لازم است حداقل در شبانه روز 10 مرتبه آن را در سوره حمد نمازهای خود تکرار کند در شأن حضرت علی(ع) است، چرا که روایت داریم مظهر صراط مستقیم و بالاترین الگوی اخلاقی و رفتاری مولا علی(ع) است.

وی با اشاره به قرب و نزدیکی بیش از حد امام علی(ع) به پیامبر خاطرنشان کرد: پیامبر بارها امام علی(ع) را نفس و جان و روح خود نامیدند و می فرمودند من و علی از یک نوریم؛ در دعای ندبه که خود یکی از منابع معرفی فضایل امام علی(ع) نیز می خوانیم که پیامبر خودش و علی(ع) را به یک درخت واحد تشبیه می کند.

حجت الاسلام فرحزاد به زندگانی ساده و بی آلایش امیرمؤمنان نیز اشاره کرد و یادآور شد: نقل شده است که ایشان در آخرین ماه مبارک عمر خود غذاهای سبکی می خوردند تا بتوانند بهتر عبادت خدا را انجام دهند تا جایی که افطار و سحر ایشان از نان و جو و نمک یا شیر تجاوز نمی کرد و تنها به فکر محرومان و فقرای جامعه بود.

وی عنوان داشت: برخی از مردم ما در جامعه اسلامی خمس که حق واجبی در اموال است را نمی پردازند اما مولای متقیان از همه چیز خود برای فقرا و درماندگان می گذرد و بارها غذای خود را به گرسنگان می بخشیدند.

استاد درس اخلاق حوزه با اشاره به ضرورت الگو برداری از سیره اهل بیت(ع) برای داشتن زندگی سالم تأکید کرد: مسائل مالی در بهبود زندگی نقش بسزایی دارد چراکه روایت داریم در مال حرام عقاب و در مال حلال حساب و کتاب سخت است، بنابراین سعی کنیم در زندگی به تبعیت از مولای خودمان به اندازه نیاز مصرف کنیم، به فکر فقرای جامعه باشیم و خدایی ناکرده نان حرام سرسفره خودمان نیاوریم.

وی در بخش پایانی صحبت های خود تصریح کرد: شب های قدر فرصت استثنایی ارتباط با خدا است و در این شب کسانی می توانند با خدا ارتباط نزدیک تری برقرار کنند که دل شکسته تر باشند و خودش را از بقیه گناه کارتر بداند؛ خداوند به جوانانی که با حالت خضوع و خشوع به درگاه او روی می آورند توجه ویژه ای خواهد داشت./1330/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات