۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۴
کد خبر: ۵۰۵۲۳۱
حجت الاسلام سیدآبادی:

رعایت صداقت، ادای امانت و وفای به عهد جامعه را مدینه فاضله می کند

حجت الاسلام سیدآبادی با اشاره به اهمیت رعایت صداقت، ادای امانت و وفای به عهد به عنوان نشانه های تقوا، گفت: اهمیت این سه ویژگی به خاطر این است که مهمترین ویژگی های اخلاقی هستند که به سلامت تعاملات اجتماعی کمک می کنند.
حجت الاسلام سیدآبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدسیدآبادی، استاد حوزه علمیه در نشست اخلاقی ماه مبارک رمضان در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی درباره نشانه های تقوا گفت: امیرمؤمنان علی(ع) در خطبه همام، صداقت، ادای امانت و وفای به عهد را از نشانه های اهل تقوا معرفی می کنند.

وی افزود: در روایات متعدد دیگری این سه ویژگی، نشانه های ایمان معرفی شده به گونه ای که اگر کسی فاقد این ها باشد دچار نفاق است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: اهمیت این سه ویژگی به خاطر این است که مهمترین ویژگی های اخلاقی هستند که به سلامت تعاملات اجتماعی به عنوان مهمترین حوزه فقهی و اخلاقی اسلام کمک می کنند.

حجت الاسلام سیدآبادی ادامه داد: حاکمیت صداقت، ادای امانت و وفای به عهد در جامعه، امنیت اخلاقی اجتماعی و سلامت روابط را تضمین و جامعه اسلامی را به مدینه فاضله تبدیل می کند.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه پیامبر(ص) این ارزش ها را کلید بهشت می دانند، تأکید کرد: با توجه به فطری بودن این ارزش ها در وجود انسان، والدین از دادن وعده های غیرعملی ولو به فرزندان، پرهیز کنند.

وی تأکید کرد: امانت، مفهومی عام بوده و صرفا مصداق مالی ندارد بلکه آبرو و مسؤولیت ها را هم شامل می شود.

حجت الاسلام سیدآبادی اظهار کرد: پیامبر اکرم(ص) فرمودند اگر شش ویژگی وفای به عهد، چشم پوشی از حرام، حفظ زبان و دست از آزار رساندن به دیگران، پرهیز از دروغ ولو به شوخی، خیانت در امانت و زنا را داشته باشید من بهشت را برای شما تضمین می کنم.

وی یادآور شد: امام سجاد(ع) نیز در حدیثی می فرمایند: «سه چیز نجات دهنده مؤمن است؛ حفظ زبان از آزاررسانی به دیگران، صرف سرمایه های وجودی در راه چیزی که منفعت دنیا و آخرت داشته باشد، گریه زیاد بر گناه و خطا»./202/930/ب1

ارسال نظرات