۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۵
کد خبر: ۵۰۵۲۴۱
استاد درس خارج حوزه علمیه قم تأکید کرد؛

افزایش طلاق نشانه فاصله جامعه از سیره اهل بیت

حجت الاسلام فاطمی با اشاره به اینکه آمار طلاق در ایران نسبت به سایر کشور های منطقه بالاتر است، گفت: علت اصلی این پدیده ناگوار این است که سیره اهل بیت(ع) و مبانی قرآنی در زندگی مان کمرنگ شده است.
درس تفسیر حجت الاسلام سید احمد فاطمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد فاطمی در جلسه تفسیر قرآن کریم که امروز در مسجد نو واقع در میدان آستانه قم برگزار شد، با اشاره به این که بخش عمده ای از استجابت دعا به دست خود انسان است، گفت: اگر گاهی اوقات دعای انسان مستجاب نمی شود، باید ببیند گره کارش کجا است؛ گاهی مانع استجابت دعا، گناهی است که انسان مرتکب شده و توبه حقیقی نکرده است.

گناه به سان سد اسکندر است

استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: انسان باید بداند هیچگاه با زبانی که غیبت کرده است، دعا کردن فایده ای نخواهد داشت، چراکه گناه همانند سدی است که مانع بالا رفتن دعا می شود.

وی افزود: روز قیامت تنها کسی که قلب سالم برای خداوند آورده باشد، مورد رحمت قرار می گیرد، چراکه سلامت همه امور انسان به دارا بودن انسان از قلبی پاک بازمی گردد.

داستان اسماعیل صادق الوعد در قرآن

حجت الاسلام فاطمی با اشاره به آیه «و اذکر فی الکتاب اسمعیل انه کان صادق الوعد و کان رسولا نبیا» اظهار داشت: اسماعیل وعده ای داده بود و یک سال منتظر دوستش نشست، و او اسماعیل پسر حزقیل بود؛ وعده ای که ایشان داده بوده مطلق بوده است، یعنی مقید نکرده که یک ساعت یا یک روز یا فلان مدت در آنجا منتظر می مانم، به همین جهت مقامی که از صدق ودرستی داشته اقتضا کرده که به این وعده مطلق وفا کند، و در جائی که معین نموده، بایستد تا رفیقش بیاید.

انسانیت مبتنی بر عمل به وعده‌ها است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: شرافت انسان به این است که به وعده های خود عمل کند؛ انسان در این شب ها باید از خداوند توفیق بخواهد تا پایبند به همه عهود خود باشد و در برابر نا حقی هیچگاه کوتاه نیاید.

وی با بیان اینکه انسان باید در برابر ناحقی سینه سپر کند، عنوان کرد: گاهی در داداگاه ها شاهدیم که شخصی با فریبکاری حق را وارونه جلوه می دهد و حقوق دیگران را نیز ضایع می کنند؛ انسان در این هنگام باید با خدا معامله کند و تمام تلاش خود را بگذارد تا حق اقامه شود.

داستان عقیل و امیرالمؤمنین

حجت الاسلام فاطمی با اشاره به ماجراى درخواست عقيل از امیرالمؤمنین(ع) بیان کرد: عقيل سومين پسر ابوطالب بود كه در كودكى كور شد همين عامل باعث تهى دستى وى شده بود و به علاوه مردى عيال وار و در عين حال مرد گشاده دست و مهمان نوازى هم بود وقتى نوبت حكومت به اميرالمؤمنين(ع) رسيد او خوشنود شد، چون چنين انديشيد كه در حكومت برادر خود از مال دنيا توانگر خواهد شد.

وی اضافه کرد: عقیل به طمع دريافت سهمى بيشتر از ديگران با كودكان خود به حضور حضرت(ع) رفت  و از ایشان خواست يك صاع گندم افزونتر از ديگران به او بدهد؛  امام علی(ع) در آنجا آهن پاره اى را به آتش سرخ كرده و بر خلاف انتظار عقيل در مقابل تمنا و درخواست عقيل آهن گداخته را جلو برد و فرمود «اى عقيل اين است عطاى تو، عقيل که دستش ‍ را دراز كرد تا عطاى حضرت(ع) را بگيرد از سوزش آهن گداخته چنان فرياد كشيد كه بيم آن مى رفت قالب تهى كند، اميرالمؤمنين(ع) در این هنگام فرمودند «خدا اگر بستر آسايش من بر خارهاى جانگزاى بيابان گذاشته شود اگر دست و پايم را در پيچ و خم زنجير بپيچند و مرا به خار و خس صحرا بسته بكشانند بيشتر دوست مى دارم تا روز رستاخيز در پيشگاه عدالت الهى در صف ستمكاران قرار گيرم ...سرانجام به گودال گور فرو خواهيم غلطيد... او چنين پنداشته بود كه دين مرا خواهد ربود و زمام مرا به مشت خواهد گرفت و در اين هنگام آهن پاره اى را در دل آتش به رنگ آتش در آوردم و آن فلز تفتيده را به مشتش گذاشتم چنان فرياد كشيد كه پنداشتم هم اكنون سراپا شعله ور خواهد شد، اما من در پاسخ اين فرياد دردناك گفتم : در عزاى تو بنالند عقيل، تو از اين پاره ى آهن كه با دست آدميزاده اى ببازيچه داغ شده مى خروشى و من بر آتشى كه غصب الهى به لهيبش در آورده بردبار بمانم».

ازدواج؛ عهدی شیرین میان انسان ها

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ازدواج را یکی از عهدهایی خواند که میان انسان ها برقرار است، اظهار داشت: در این پیمان، مرد تعهد می دهد تا در حد توانش اسباب رفاه و معیشت زن را فراهم کرده و وفادار به زندگی خود باشد، زن هم در مقابل متعهد می شود تا به مرد خود خیانت نکند و پایبند به زندگی زناشویی باشد.

وی ادامه داد: اگر همه زنان و مردان شرافتمندانه بر میثاق ازدواج خود پایبند بمانند، زندگی در همین دنیا بهشت می شود؛ اما متأسفانه امروزه شاهدیم که زنان در جامعه با چشم و هم چشمی و مقایسه‌های نابجا، از شوهر خود توقع های بیجا دارند.

ایران، صدر نشین آمار طلاق

حجت الاسلام فاطمی با اشاره به اینکه آمار طلاق در ایران نسبت به سایر کشور های منطقه بالاتر است، ابراز داشت: علت اصلی این پدیده ناگوار این است که فرهنگ سیره اهل بیت(ع) و مبانی قرآنی در زندگی مان کمرنگ شده است و کمتر نسبت به مسائل اخلاقی و دینی پایبند هستیم./841/پ۲۰۲/س

ارسال نظرات