۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۴۰
کد خبر: ۵۰۵۲۹۱
تولیت آستان قدس در تفسیر سوره عصر:

هر فرد باید مصلح امور اجتماعی جامعه خود باشد

تولیت آستان قدس رضوی گفت: انسان علاوه بر اینکه صالح است باید مصلح امور اجتماعی هم باشد زیرا بی‌تفاوتی نسبت به کژی‌ها، زشتی‌ها و منکرات سبب گسترش فساد در جامعه است.
حجت الاسلام رئیسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در نوزدهمین روز ماه مبارک رمضان در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد حرم مطهر رضوی به تفسیر سوره «الْعَصْرِ» پرداخت.

وی با اشاره سوگند خداوند به عصر، عنوان کرد: برخی این سوگند را به نماز عصر تعبیر کرده‌اند، برخی عصر را عصاره انسان بیان کرده‌اند، در برخی روایات نیز آمده که مربوط به آخرالزمان و دوران غیبت حضرت ولی‌عصر(عج) است، همچنین می‌تواند عصر آغاز اسلام و نبوت نبی(ص) باشد در هر صورت امر مهمی است که خداوند مورد سوگند قرار داده است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْرٍ»، بیان کرد: انسان در ضرر و زیان است اما اگر سرمایه‌ای که خداوند به او عطا کرده یعنی نفس الهام‌بخش به خوبیها و بدیها را در جهت کسب سود در تجارتخانه دنیا به‌کار گیرد، در خسران و زیان نیست.

وی افزود: اولین گام برای انسان سالک معرفت در سه وجه معرفت الله، معرفت‌النفس و معرفت‌‌‌‌الحجة است؛ باید خدای خود را بشناسیم، فرصت‌ها را بشناسیم که برای رشد ماست، بشناسیم تهدیدها را که موانع رشد ماست و بدانیم حجت خدا کیست.

رمز نجات انسان؛ شناخت مقام ولایت

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: رمز نجات انسان شناخت مقام ولایت حضرت زهرا(س)، پدر، همسر و فرزندان ایشان است و خداوند ابزار شناخت یعنی سمع، بصر، دل و قوه تعقل و خرد را در اختیار همه افراد چه در غرب یا شرق، شهری و روستایی، زن و مرد قرار داد که است.

وی متذکر شد: به میزانی که برای ما میسور است مکلف هستیم و باید برای کسب معرفت مقام ولایت تلاش کنیم اما میزانی که مأثور است و توانایی نداریم نسبت به آن مکلف نیستیم.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره به آیه «إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ»، مطرح کرد: جسم انسان در خسران و زیان است مگر اینکه ایمان و عمل صالح داشته باشد در وهله اول «باور» خیلی مهم است اگر انسان خدا و پیغمبر(ص) را باور داشته باشد، معاد، حساب و کتاب قیامت را باور داشته باشد دچار کژی در اخلاق و عمل نمی شود.

ضرورت جامعه‌سازی قرآنی

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان افزود: دوم پیشه کردن عمل صالح، انسان را از خسران نجان می دهد؛ زمان‌شناسی مهم است و هر عملی باید در زمان خودش انجام شود؛ نماز آخر وقت عمل هست اما صالح بودن آن مورد سؤال است!

وی با اشاره به «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ» در آیه آخر، خاطرنشان کرد: انسان علاوه بر اینکه صالح است باید مصلح امور اجتماعی هم باشد و نباید نسبت به معروفی که ترک شده با منکری که رایج شده بی‌تفاوت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی افزود: حیات اجتماعی انسان حکم می‌کند که انسان تواصی به حق و تواصی به صبر کند یعنی علاوه بر توجه به خود به دیگران هم توجه داشته باشد و در کنار خودسازی به جامعه‌سازی قرآنی بپردازد.

وی با بیان اینکه حق‌طلبی و حق‌خواهی ایستادگی و مقاومت در راه هدف را می‌طلبد، متذکر شد: بی‌تفاوتی نسبت به کژی‌ها، زشتی‌ها و منکرات سبب گسترش فساد در جامعه است؛ فساد اخلاقی، فساد فکری، فساد اقتصادی و فساد سیاسی.

نقش مؤثر مدافعان حرم در امنیت کشور

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: روزی که متجاوزان داعشی و القاعده با چراغ سبز آمریکایی‌ها و کمک جدی غربی‌ها برای ایجاد تفرقه و کشتار، ایجاد ناامنی، از کارانداختن ارتش‌ کشورهای اسلامی، منحرف کردن نظرها از قدس شریف به مسائل داخلی کشورها آمدند اگر استقامت مدافعان و حزب‌الله نیود، اگر نبودند این مدافعان حرم، نه تنها کشورهای اسلامی کشور ما هم امنیت نداشت.

یادآور می‌شود، سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم از سوی حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی ویژه ماه مبارک رمضان هر روز در ایوان مقصوره مسجدگوهرشاد حرم مطهر رضوی برگزار می شود./934/201/ب۲

ارسال نظرات