۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۹
کد خبر: ۵۰۵۴۲۷
کارشناس مسائل شرعی مطرح کرد؛

وجوب روزه برای افراد دارای مشاغل سخت

استاد حوزه علیمه قم با بیان اینکه اشتغال به مشاغل سخت مجوز روزه خواری نیست، گفت: در اسلام تنها شش گروه از روزه گرفتن معذور هستند که مشاغل سخت در زمره این شش گروه قرار نمی گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین وحیدپور، استاد حوزه علمیه قم امروز در شبستان امام خمینی(ره) با اشاره به حکم فقهی روزه برای دارندگان مشاغل سخت گفت: با آغاز ماه مبارک رمضان این سوال برای دارندگان مشاغل سخت ایجاد می شود که آیا اشتغال به کار در زیر تابش مستقیم نور آفتاب مجوز روزه خواری هست و آیا اینکه این گروه معاف از روزه گرفتن هستند.

وی افزود: در پاسخ به دارندگان مشاغل سخت از جمله معدنکاران، چوپانان و سایر افراد باید دقت کرد که در شرع مقدس اسلام تنها شش گروه از روزه گرفتن معاف هستند و دارندگان مشاغل سخت در زمره این شش دسته و گروه نیستند.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این گروه می توانند با گرفتن مرخصی روزه خود را کامل بگیرند یا می توانند با رفتن به سفر ضمن اینکه حرمت شکنی نکرده، روزه خود را قضا کنند.

حجت الاسلام والمسلمین وحیدپور ادامه داد: اگر هیچ راهی برای دارندگان مشاغل سخت وجود ندارد و باید به سر کار بروند این موضوع موجب نمی شود که از همان ساعت نخستین صبح روزه خواری کنند بلکه این افراد باید سحری خورده و تا هنگامی که دچار حرج نشده اند به روزه خود ادامه دهند.

وی افزود: شرع مقدس اسلام بیان می کند که اگر دچار حرج شد و نگه داشتن روزه برای او حاد شد در حدی که از این شرایط حاد بیرون آمده باید آب و غذا مصرف کند و روزه خود را تا افطار نگه دارد و باید قضای آن روز را بگیرد ولی چون روزه خواری عمدی نکرده نیاز به پرداخت کفاره ندارد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: اشتغال به مشاغل سخت مجوز روزه خواری نیست و کسی که به بهانه شغل سخت روزه می خورد، روزه خواری او حکم روزه خواری عمدی بود و باید اضافه بر قضا کفاره نیز بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین وحید پور یادآور شد: همچنین دارندگان بعضی از مشاغل سخت مانند نانواها می توانند شیفت خود را عوض کرده و به راحتی در ماه مبارک مبارک رمضان روزه خود را کامل به جا آورند؛ بنابراین این گره دلیلی برای روزه خواری و مجوزی برای روزه خواری عمدی ندارند./837/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات