۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۵۰
کد خبر: ۵۰۵۵۰۵
حجت الاسلام سیدآبادی:

اهل تقوا خود را در شرایط خواری و زبونی قرار نمی دهند

حجت الاسلام سیدآبادی گفت: اهل تقوا دچار عجز و زبونی نمی شوند و خود را در شرایط خواری قرار نمی دهند چرا که این با روح تقوا منافات دارد.
حجت الاسلام سیدآبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد سیدآبادی، استاد حوزه علمیه، ظهر امروز در نشست اخلاقی ماه مبارک رمضان در اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با اشاره به نشانه های اهل تقوا، گفت: اهل تقوا دچار عجز و زبونی نمی شوند و خود را در شرایط خواری قرار نمی دهند چرا که این با روح تقوا منافات دارد.

وی افزود: همچنین اهل تقوا نسبت به داشته های مادی و معنوی خود دچار بخل که موجب پستی و انحطاط انسان است، نمی شوند؛ بدترین بخل این است که انسان حتی نخواهد، دیگران هم نفعشان به کسی برسد.

حجت الاسلام سیدآبادی، صله رحم را از دیگر نشانه های اهل تقوا معرفی و خاطرنشان کرد: قاطع رحم در آیات و روایات متعددی مورد نهی و ملامت واقع شده است. در روایت است هیچ گامی مقدس تر و محبوب تر در زندگی انسان نیست مگر گامی که در راه جهاد یا رفتن به سمت خویشاوندی که قطع رحم کرده، برداشته شود.

آخرین احادیث امیرمؤمنان علی پس از مجروحیت در محراب

استاد حوزه علمیه در ادامه با اشاره به فضیلت شب های قدر گفت: خداوند از بین ماه ها، ماه رمضان و از بین روزها روز جمعه و از شب ها شب قدر را اختیار کرد یعنی بهترین و زیباترین فرصت ها برای انسان، ماه رمضان و شب قدر و جمعه است که امسال با هم مقارن هستند.

وی همچنین با اشاره به آخرین احادیث امیرمؤمنان علی(ع) در بستر شهادت، افزود: ایشان خطاب به یکی از یاران صدیق خود به نقل از پیامبر(ص) فرمودند: «هر کس پدر و مادرش را آزار دهد، از مولایش دوری کند و اجرت اجیرش را ندهد مورد لعن خدا قرار می گیرد» و در شرح آن به نقل از پیامبر(ص) اضافه کردند: یاعلی من و تو پدر، ولی و سرپرست و اجیر این امت هستیم، هر که ما را بیازارد، از ما دوری کند یا اجر ما را که محبت خاندان ما است، ندهد، لعنت خدا بر او باد.

حجت الاسلام سیدآبادی ادامه داد: امیرمؤمنان علی(ع) در ادامه از صحابی خود پرسیدند می خواهی حدیث دیگری برای تو بگویم که هر گاه غمناک شدی با یادآوری آن غمت رفع شود؟ و ادامه دادند: پیامبر(ص) فرمود خداوند روز محشر منبری برای من نصب می کند که از جایگاه همه انبیا و شهدا بالاتر است؛ یک پله پایین تر تو می نشینی و یک پله پایین تر دو مَلَک می نشینند و خدا به آن ها امر می کند با مردم سخن بگویند؛ اولین ملک می گوید من رضوان، کلیددار بهشت هستم خداوند به من امر کرده کلید بهشت را به دست پیامبرش بسپارم و آن حضرت امر کرده کلید را به دست وصی اش علی(ع) بدهم. ملک دیگر می گوید من مالک، کلیددار جهنم هستم و خدا امر کرده کلید جهنم را به پیامبر و بعد به علی(ع) بسپارم. آنگاه تو دامن من و اهل بیت(ع)، دامن تو و شیعیان، دامن اهل بیت(ع) تو را می گیرند. من پرسیدم پس همه به بهشت می رویم؟ فرمود: بله به خدای کعبه سوگند.

وی اضافه کرد: روز بیستم ماه رمضان، درب خانه به روی مردم باز و حتی اجازه سوال داده شد که حضرت در  جمع یاران خاص خود فرمود: دیروز من همراه شما بود اما امروز عبرت شما هستم و با مرگ دست و پنجه نرم می کنم؛ دیگر فردا در میان شما نیستم و از این به بعد است که علی(ع) شناخته می شود و پرده ها از راز وجود او برداشته می شود./202/930/ب1

ارسال نظرات