۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۹
کد خبر: ۵۰۵۵۳۶
آیت الله علم الهدی:

باورمندی امیرمؤمنان مصداق ایمان حقیقی به پروردگار است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند «اگر پرده های حجاب دنیا از برابر چشمان برداشته شود، بر یقین من چیزی افزوده نمی شود.»
تفسیر آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی ظهر امروز در ادامه سلسله جلسات تفسیر سوره حدید که در ایام ماه مبارک رمضان در محل مهدیه مشهد برگزار می شود، به بیان نکات آیه هفتم این سوره مبارکه پرداخت.

تبیین درجات مختلف ایمان به خدا

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی با یادآوری سخنان روز گذشته خود پیرامون ضرورت باورمندی کامل انسان به خداوند متعال، اظهار کرد: یقین به این معناست که کوچکترین گمان خلافی در شناخت انسان نسبت به مسائل وجود نداشته باشد و چنین حالتی تازه مرتبه نخست یقین یعنی «علم الیقین» است.

وی با بیان این که مرحله «علم الیقین» نخستین مرحله ایمان است و انسان مؤمن می تواند به درجات بالاتر ایمان یعنی «عین الیقین» و «حق الیقین» دست پیدا کند، افزود: گاهی مسأله فراتر از علم است و انسان حقیقتی را با چشم خود می بیند که به این مقام، «عین الیقین» گفته می شود؛ گاهی نیز آن واقعیت را لمس می کند و در دل آن قرار می گیرد. یقین کسی که به مقام «حق الیقین» دست یافته با مراتب پایین تر متفاوت است.

آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: در مقام یقین به همان میزانی که انسان باور پیدا می کند، اثراتی در رفتار او به وجود خواهد آمد یعنی گاهی انسانی خدا و معاد را از طریق آیات، روایات و اخبار انبیا یقین پیدا کرده و وجود خدا به طور قطعی برای او مکشوف است؛ گاهی نیز انسان آنقدر اوج می گیرد که در عمق جانش خدا را می بیند همانطور که امیرمؤمنان(ع) در مناجات شعبانیه می فرماید «خدایا چشمان دل ما را به دیدن خودت نورانی کن.»

ایمان امیرمؤمنان نمونه باورمندی کامل نسبت به خداست

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی ایمان امیرمؤمنان(ع) به خداوند را مصداق ایمان کامل قلمداد کرد و گفت: امیرمؤمنان(ع) در روایتی می فرمایند «اگر پرده های حجاب دنیا از برابر چشمان برداشته شود، بر یقین من چیزی افزوده نمی شود.»

وی با تأکید بر ضرورت پیروی مؤمنان از امیرمؤمنان و معصومان(ع)، یادآور شد: امیرمؤمنان(ع) در نامه ای خطاب به عثمان بن حنیف فرمودند «شما نمی توانید مانند من باشید اما خودتان را با ترک گناه و جهاد فی سبیل الله رنگ مرا بگیرید.» پس تغییر نوع باور می تواند رفتار انسان را تغییر دهد.»

انفاق نتیجه ایمان کامل به پروردگار است

آیت الله علم الهدی افزود: «انفاق» نتیجه ایمانی است که خداوند در آیه هفتم سوره مبارکه حدید کسب آن را به مؤمنان سفارش فرموده است. هرچند همه مؤمنان به چنین نتیجه ای دست پیدا نکرده اند چرا که برخی مؤمنان خدا را قبول دارند و به معاد هم ایمان آورده اند اما می گویند «ما توسعه اقتصادی را در زندگی مان می خواهیم» و توجه ندارند که همسایه آن ها ممکن است با مشکل اقتصادی مواجه باشد.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به عبارت شریف «مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيه» در آیه هفتم سوره حدید، گفت: خداوند می فرماید از آن جایی که خدای متعال شما را جانشین نسبت به آن پول قرار داده است، انفاق کنید. برخی گفته اند مقصود از این خلافت، خلافت مردم است یعنی پولی که در دست شماست، متعلق به دیگر انسان هاست و این پول در دست شما نمی ماند و بعد از شما به دست شخص دیگری می رسد؛ پس حال که شما جایگزین شده اید، آن را در راه خدا هزینه کنید.

وی ادامه داد: نظریه دیگری که در این زمینه مطرح شده است این است که انسان بر اساس آیه شریفه «إنی جاعل فی الأرض خلیفه»، جانشین خدا در زمین است و این جانشینی در سازندگی است یعنی تنها موجودی که در میان مخلوقات خدا نقش سازنده دارد، انسان است و از همین رو خداوند رزق بندگانش را در رزق برخی از آن ها قرار داده است. در نتیجه خداوند می فرماید انفاق را «مِمَّا جَعَلَكُمْ مُسْتَخْلَفِينَ فِيه» انجام دهید.

کفار قدرت درک دستورات الهی را ندارد

آیت الله علم الهدی در ادامه با بیان این که کفار به سبب عدم توانایی در درک دستورات الهی، مؤمنان انفاق کننده را ساده لوح می پندارند، تصریح کرد: مرحوم آیت الله فلسفی در تفسیر معنای روایت «اکثر اهل الجنه البلهاء» می فرمودند «اکثر اهل بهشت کسانی هستند که از دیدگاه مردم انسان های ساده ای هستند.» این که انسان پول خود را برای اطعام خانوارهای فقیر خرج کند و زندگی اش به ثروت اندکی محدود شود، در نگاه مردم ممکن است سادگی قلمداد شود.

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: در سایر زمینه ها نیز همین مسأله وجود دارد؛ برای نمونه  رسانه های خارجی مسأله شهادتی را که ما برای آن ارزش قائل هستیم، کاریزما قلمداد می کنند و می گویند «امام و رهبر ایران کسانی هستند که نبوغ دارند و می توانند در انسان ها تصرف کنند و قدرت اراده را از آن ها بگیرند و خود را به کشتن بدهند.»

وی در پایان تأکید کرد: در این تحلیل ها کسانی را که به شهادت می رسند، ساده می دانند اما کسانی را که با یک رانت اختلاس می کنند و از خارج کشور سر در می آورند، زرنگ می خوانند. خداوند صاحبان چنین ارزیابی هایی را کافر می داند./۲۰۱/۸۲۰/ب۱

ارسال نظرات