۲۵ خرداد ۱۳۹۶ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۵۰۵۵۵۷
آیت الله مصباح یزدی:

حاکم باید با مردم صادقانه برخورد کند/ در قبال دستور ولی امر نباید تعلل و تنبلی کرد

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که اگر ولی امر مصلحت جامعه را در چیزی دانست و امر کرد همه باید اطاعت کنند، گفت: اگر حاکم اسلامی دستوری داد مخاطبان دستور نباید تعلل و تنبلی کنند.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) امشب در جلسه درس اخلاق که همزمان با شب شهادت امام علی(ع) در دفتر رهبرمعظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: گاهی کسانی که به حکومت می رسند تصور می کنند که تافته جدا بافته هستند و می توانند هرگونه که خواستند عمل کرده و به مردم ظلم کنند در حالی که نباید اینگونه باشد.

وی افزود: اطاعت مردم از حاکم همانند اطاعت بیمار از پزشک است یعنی چون پزشک تخصص لازم را دارد مردم باید از توصیه های او تبعیت کند، حاکم باید تمام تلاش خود را برای تأمین مصالح و منافع جامعه و مردم به کار گیرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حاکمان باید فرمایشات امام علی(ع) را ملاک کار خود قرار دهند، اظهار داشت: گاهی متصدی مدیریت جامعه حس می کند که فضیلتی نسبت به دیگران دارد که مسؤول شده است، این حال سبب می شود که چنین فردی با زمان سابق خود متفاوت باشد.

وی ادامه داد: حاکم باید با مردم با صداقت رفتار کند یعنی باید حقایق را بیان کرده و مردم را در جریان مسائل قرار دهد، ازاین رو وضعیت نباید به گونه ای باشد که اگر پیمانی و توافقی با جایی بسته شد گفته شود که سری است و مردم نباید در جریان باشند.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: گاهی کاری مهلتی دارد که حاکم نباید آن را پیش از موعد انجام دهد یا این که آن را به تأخیر بیندازند بلکه در زمان خود باید کارها را انجام دهد، امیرمؤمنان می فرماید حاکم نباید تبعیض قائل شوند و همه مردم مساوی هستند، حاکم حق ندارد به هیچ دلیلی نفع بیشتری برای بستگان و آشنایان خود قائل شود.

وی عنوان کرد: کمتر اتفاق می افتد که حاکمی نزدیکان و سایر مردم را به یک چشم ببیند، در دستورات اسلامی بسیار سفارش شده که باید با افراد یکسان برخورد کرد، اگر حاکم اسلامی حقوق مردم را رعایت کند، حقوقی دارد که مردم و جامعه باید رعایت کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یکی از حقوقی که مردم باید نسبت به والی رعایت کنند این است که به دستورت او در امور اجتماعی و مدیریتی عمل کنند، همه دستورات حاکم مربوط به جنگ نیست بلکه در امور اجتماعی، سیاسی و مدیریتی هم خواهد بود.

وی اضافه کرد: دستور حاکم شرع فقط در احکام اولیه اسلام نیست بلکه اگر مصلحت جامعه را در چیزی دانست و امر کرد همه باید اطاعت کند، اگر مربوط به شخص باشد آن فرد باید اطاعت کند، اگر حاکم اسلامی دستوری داد مخاطبان دستور نباید تعلل و تنبلی کنند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: وقتی هدف مشخصی تعیین شد هر کس هر توانی دارد باید به کار بگیرد تا آن هدف تحقق پیدا کند، وقتی دستور دادند که هدفی تحقق پیدا کند انسان باید آماده هر سختی برای به ثمر رساندن آن هدف مهم باشند.

وی افزود: حضرت امام گاهی می فرمودند فلان کار باید انجام شود، در این صورت کسی نمی تواند بهانه بیاورد بلکه باید تمام تلاش خود را به کار گیرد، حضرت امام با کمال قدرت و صلابت اعلام کردند که شاه را از کشور بیرون می کنند و با همین قاطعیت انقلاب را به پیروزی رساندند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: اگر حاکم اسلامی بصیر بوده، تقوا داشته باشد و بر خداوند تکیه کند از هیچ چیز نخواهد ترسید، حضرت امام زمانی در مقطعی فرمودند که جای تقیه وجود ندارد؛ وقتی حاکم اسلامی و ولی امر مسلمین دستوری داد باید اجرا شود و جای اختلاف فتوا وجود ندارد، حضرت می فرمایند کسانی که از مسیر تعیین شده منحرف می شوند و بیراهه می روند هیچ ارزشی برای خدا ندارند و سخت ترین عقوبت ها را برای آن ها در نظر می گیرد./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات