۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۵۰۵۶۰۴
تولیت آستان قدس رضوی:

آتش به اختیار، ترجمان امر به معروف و نهی از منکر است

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه «آتش به اختیار»، ترجمان امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر از اصول نظام‌سازی قرآنی است.
تولیت آستان قدس رضوی  در مراسم احیای شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حرم حضرت امام رضا (ع)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی، تولیت آستان قدس رضوی در مراسم ویژه دومین شب قدر در جمع سوگواران علوی در حرم مطهر رضا(ع)، اظهار کرد: یکی از دوران‌های مهم زندگانی حضرت علی(ع) 48 ساعتی که است از لحظه ضربت خوردن تا شهادت آن حضرت گذشت که توصیه‌های مهمی در این مدت به امت داشتند.

وی تصریح کرد: در این ساعات قضایایی اتفاق افتاد که برای همه مهم است؛ چه کسانی که هم دوره حضرت علی(ع) بوده‌اند و چه ما که امروز سوگوار ایشان هستیم.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان بیان کرد: امام علی(ع) در بستر مرگ وصایایی به حسنین می‌کنند که مخاطب آن همه مردم هستند؛ ای پسرم حسن! تو و همه فرزندان و اهل بیتم و هر کس را که این نامه به او برسد به تقوای الهی توصیه و سفارش می کنم، بهترین توشه عبد خدا تقوای الهی، خدا را خلوت و جلوت دیدن و به کار بستن دستورات او است.

جهاد با لسان یعنی «حق‌گویی»

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی عنوان کرد: از دیگر وصیت‌های امام علی(ع) «جهاد در راه خدا» با مال، جان و لسان است؛ جهاد با لسان حق گفتن و در مقابل باطل ایستادگی کردن است بنابراین حق محور، حق‌گرا، حق‌گو و حق‌خواه باشید.

وی متذکر شد: در عالم خیلی‌ها سعی دارند حق را با باطل مشتبه کنند، جوسازی و ملتهب کردن فضا، شناخت حق را برای انسان سخت می‌کند از این رو باید غبارها را کنار زد، حق شناس شد و سخن حق را برزبان جاری کرد.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: همواره نسبت به ظلم و ظالم حساس باشید و مخالفت کنید چرا که ظلم‌ستزی در متن دین، آموخته‌های ائمه اطهار(ع)، قانون اساسی، آموزه‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب است.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی خاطرنشان کرد: به هیچ عنوان نباید گول لبخند دشمن را خورد به گفته قرآن در آیه شریفه «إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ» آنها «اَیمان» ندارند یعنی پیمان‌شکنی می‌کنند.

وی افزود: تصویب رسمی تحریم‌ها در مجلس سنای آمریکا نشان از غیرقابل اعتماد بودن استکبار دارد چنانکه رهبر معظم انقلاب، مقتدای بصیرت آفرین ما بارها فرموده‌اند باید با تمام وجود اعتقاد داشته باشیم که اینها پیمان شکن هستند.

ترک امر به معروف و نهی از منکر منجر به تسلط اشرار می شود

تولیت آستان قدس رضوی عنوان کرد: امام علی(ع) در بستر مرگ توصیه کردند که «امر به معروف و نهی از منکر» را ترک نکنید، اگر ترک کردید شرار ناس بر شما مسلط خواهد شد، آن گاه هر چه نیکان شما دعا کنند مستجاب نمی‌شود.

وی با بیان اینکه «آتش به اختیار» ترجمان امر به معروف و نهی از منکر است، تصریح کرد: اگر جامعه ای امر به معروف و نهی از منکر را ترک کرد باید شاهد میدان دادن به انسان‌های بدعمل، بدسخن، بداندیش و بدطینت شود.

حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ابراز کرد: جامعه ما جامعه دینی است و همه ما نسبت به فرهنگ دین مسؤول هستیم؛ بنابراین جوانان و فرهیخته‌ها نیز باید نسبت به ترک امر به معروف و نهی از منکر حساس باشند.

وی افزود: مرز امر به معروف و نهی از منکر عمل کردن است؛ یعنی با سخن تذکر داد و وقتی به عمل رسید باید به دستگاه‌های مسؤول سپرد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به این سفارش امیرمؤمنان(ع) که مبادا حج و زیارت «کعبه» خانه پروردگارتان تعطیل شود و اگر کعبه خالی بماند، مغلوب دشمنان خواهید شد، ابراز کرد: امیدواریم به زودی با نابودی آل سعود توفیق زیارت و قبور ائمه هدی نصیب همه شود.

امر به معروف و نهی از منکر، از اصول نظام‌سازی قرآنی است

وی توجه به صله‌رحم، توجه به نماز، حشر و نشر با قرآن کریم را از دیگر وصایای امام عنوان و تأکید کرد: کسانی که تمکن پیدا کنند در زمین نماز به پادارند، زکات دهند، امر به معروف و نهی از منکر کنند و نظام‌سازی قرآنی بر مبنای این چهار اصل است که مورد تأکید امیرمؤمنان علی(ع) هم قرار گرفته است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان خاطرنشان کرد: توجه به یتیمان که مبادا گرسنه و بی سرپرست بمانند، خوشرفتاری با همسایگان، اصلاح ذات البین از دیگر سفارشات امیرمؤمنان علی(ع) است که فرمود همانا از پیغمبر خدا شنیدم که اصلاحِ میان مردم از نماز و روزه دائم افضل است و چیزی که دین را محو و نابود می کند فساد و اختلاف است./934/۲۰۱/ب2

ارسال نظرات