۲۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۵۰۵۶۳۶
امام جمعه اردبیل:

تحریم های جدید سنای آمریکا نقض صریح برجام است

امام جمعه اردبیل تحریم های جدید سنای آمریکا بر علیه ایران را نقض صریح برجام دانست و گفت: این تحریم نشان داد که نیت اصلی آمریکایی ها این است که ایران قدرت فائق منطقه نباشد
آیت الله عاملی، امام جمعه اردبیل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل در خطبه های این هفته نماز جمعه با اشاره به مصوبه امروز سنای آمریکا مبنی بر وضع تحریم های جدید برای ایران، خاطرنشان کرد: این نقض صریح برجام است و آن را بی اثر و بی فایده می کند.

وی با اشاره به استدلال وزیر خارجه آمریکا بر وضع تحریم های جدید که گفته " می خواهیم هژمونی و قدرت و استیلاء ایران را از بین ببریم و توانایی آنها در تولید تسلیحات اتمی را مهار کنیم"، افزود: این سخن نشان می دهد که نیت اصلی آمریکایی ها این است که ایران قدرت فائق منطقه نباشد تا آنها بتوانند با یک حمله همه چیز را تمام کنند.

آیت الله عاملی تصریح کرد: اگر نیت آمریکایی ها این است که توان هسته ای ایران مهار شود پس به برجام عمل کنند، چون برجام از این جهت به طور کامل دست ایران را بسته است و از طرف دیگر آژانس بارها اعلام کرده ایران به دنبال تولید سلاح هسته ای نیست.

نماینده مردم استان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در برابر این فزون خواهی های آمریکا، اعضاء دیگر 1+5 نباید تماشاگر باشند و وزارت خارجه باید از این جهت پرسشگر باشد. همچنین تهدید به خروج از برجام در برابر نقض پیمان های آمریکا یک ضرورت است.

امام جمعه اردبیل بیان داشت: اگر در اول کار ترامپ، او تأدیب نشود، با دستور صهیونیست ها از هیچ فشاری بر ایران در آینده مضایقه نخواهد کرد، به همین جهت مقام معظم رهبری فرمودند «هزینه سازش بالاتر از هزینه مقاومت است».

وی با اشاره به سخن ولیعهد دوم عربستان که گفته؛ جنگ را به داخل ایران می بریم، گفت: این تهدید مستقیم و بی پرده ایران و نقض قوانین بین المللی است و تقارن آن با حمله تروریستی ظرفیت عظیمی برای دستگاه دیپلماسی کشور بود تا آنها را مجبور به پرداخت هزینه برای چنین یاوه سرایی ها بکند، اما متأسفانه از این ظرفیت استفاده نشد. اگر ایران یک دهم این تهدید را نسبت به کشور های حاشیه خلیج فارس انجام می داد آنها از جهت تبلیغی و دیپلماسی غوغا به راه می انداختند.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، افزود: این تهدید بدتر از حمله به سفارت است اما دستگاه دیپلماسی نتوانست از این ظرفیت استفاده کند، در حالی که آنها از حمله به سفارت، نهایت استفاده را بردند، در موسم حج سال گذشته نیز مفتی اعظم عربستان رسما تمام ایرانی ها را مشرک و مجوس اعلام کرد اما نه دستگاه دیپلماسی و نه حوزه های علمیه از این اهانت که ظرفیت بزرگی بر علیه عربستان و وهابیت بود، استفاده نکردند.

خطیب جمعه اردبیل حادثه تروریستی تهران را ظهور تلاش داعش برای سرپوش گذاشتن بر روی شکست های فاحش خود در سوریه و عراق دانست و گفت: در عین حال باید مسؤولان حکومتی ما و مخصوصا علمای معظم اهل سنت مواظب باشند تا اندیشه ابن تیمیه و محمد بن عبدالوهاب در بین جوانان برومند اهل سنت نفوذ نکند.

وی افزود: از این حادثه معلوم شد که نباید بودجه دفاعی تقلیل یابد و مجلس باید در مصوبه خود تجدیدنظر کند، همچنین باید قانونی تصویب شود که ایرانیان ملحق شده به داعش حق ورود به کشور را نداشته باشند.

آیت الله عاملی با اشاره به صحبت کردن تروریست ها به زبان عربی و کردی، گفت: دشمن می خواهد از این حادثه استفاده کرده شکاف قومی و خلل در هویت ملی درست کند در حالی که هر قومی انسانهای خوب و بد دارد.

وی تصریح کرد: ایجاد شکاف قومی و مذهبی در این ماجرا برای فروپاشی انسجام و وحدت ملی است. ایجاد و ترویج و تبلیغ نفرت های قومی و اهانت و فحاشی به اقوام در چند سال اخیر در فضای مجازی به صورت حیرت آوری افزایش یافته و قطعا دست سرویس های خارجی در این حرکت شوم، دخیل است.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به بیاینه کاخ سفید در ماجرای تروریستی تهران که به ملت ما اهانت کرد و گفت؛ "ایران قربانی تروریسمی شده که خودش آن را ترویج می کند"، اظهار داشت: خود ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود اظهار داشت که داعش را خانم کلینتون و تیم او درست کرده اند، ایران جز مبارزه با داعش کار دیگری نکرده و تروریست ها همه داعشی و وهابی هستند و منشا آموزش اندیشه وهابیت، هم پیمانان آمریکا هستند.

وی با تشریح ماجرای جدایی قطر از عربستان بخاطر جنایات عربستان در یمن، به طور مفصل بیان کرد که این جدایی مایه آبروریزی بزرگ برای آمریکا و عربستان و ترکیه و مفتی های عربستان شد.

آیت الله عاملی در خاتمه با اشاره به ملغی شدن سند 2030 از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و جایگزین شدن سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش و اسناد بالادستی به جای آن، آن را تحسین کرد و گفت: این القاء از سوی دولت قابل تحسین و برگشت از یک اشتباه است.

وی به مناسبت هفته جهادکشاورزی و محیط زیست از اقدامات و کارکنان این دو مجموعه مهم تشکر کرد./937/۲۰۱/ب2

ارسال نظرات