۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۸
کد خبر: ۵۰۵۷۰۵
مدیر کل ارشاد آذربایجان‌غربی:

پذیرش ولایت حضرت علی برای همه واجب است

مدیر کل ارشاد آذربایجان‌غربی گفت: حج با آنکه جزء برترین اعمال مسلمانان است ولی در برخی موارد با شرایطی رفتن به حج برای همه واجب نشده ولی پذیرش ولایت حضرت علی(ع) برای همه واجب است.
حجت الاسلام کریمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام محمدباقر کریمی در سخنرانی خود در مراسم جمع‌خوانی قرآن کریم که امروز در مصلی امام خمینی(ره) ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: علت و فلسفه تقارن ایام سوگواری برای حضرت علی(ع) با شب‌های قدر بی حکمت نیست و این‌ها همه حکمتی دارد که شب ضربت خوردن حضرت علی(ع) با نخستین روز شب‌ قدر، شهادتش با دومین شب قدر و روز سوم شهادتش مصادف با سومین شب قدر است.

وی افزود: حضرت علی(ع) قرآن ناطق است و در شب‌های قدر قرآن نازل شده و حضرت علی(ع) خود، مفسر قرآن است و همه نباید به گونه‌ای غافل بوده که با کتاب قرآن مانوس باشند ولی با قرآن ناطق رابطه نداشته و زندگی و سخنان ایشان را در زندگی خود سرمشق قرار ندهند.

وی اضافه کرد: اگر افرادی در بیان جایگاه حضرت علی(ع) دچار غلو و بزرگی شده‌اند نمی‌توان به آنان خرده گرفت زیرا این جایگاه و عظمت بالای مقام حضرت علی(ع) بوده که آنان را مجبور به بیان چنین توصیف‌هایی کرده است.

حجت الاسلام کریمی خاطرنشان کرد: در وصف فضائل حضرت علی(ع) از سوی پیامبر(ص) روایت بسیاری وجود دارد که بین اهل سنت و شیعیان مشترک است و به قدری این احادیث زیاد بوده  که در کتاب‌های آنان شاید به حد تواتر رسیده است.

وی تصریح کرد: در روایتی پیامبر(ص) در بیان عظمت حضرت علی(ع) می‌فرمایند: مثل حضرت علی(ع) مانند مثل سوره توحید است و همان‌‌طور که خواندن سوره توحید برابر با ختم یک سوم قرآن است، هم‌چنین هرکس محبت علی(ع) را در دل خود داشته باشد هر لحظه که نفس می‌کشد گویی یک سوم قرآن را ختم می‌کند.

حجت‌الاسلام کریمی با بیان اینکه حضرت علی(ع) مولود کعبه بوده ولی جایگاهش بالاتر از خانه خدا است، گفت: حج با آنکه جزء برترین اعمال مسلمانان است ولی در برخی موارد با شرایطی رفتن به حج برای همه واجب نشده ولی پذیرش ولایت حضرت علی(ع) برای همه واجب است.

وی با اشاره به اینکه شب‌های قدر فرصت مغتنمی برای طلب آمرزش و اسغفار است، تصریح کرد: در این شب‌های قدر هدف تنها بیدار ماندن نیست بلکه باید در این شب‌ها به ائمه معصومین(ع) متوسل شده و از باب آنان به سوی خدا تقرب جست زیرا که در این شب‌ها سرنوشت و پیشانی نوشت همه تعیین و مشخص می‌شود.

مراسم جمع‌خوانی قرآن کریم هر روز در ایام ماه مبارک رمضان از ساعت ۱۸ تا ۱۹ در مصلی امام خمینی(ره) ارومیه برگزار می‌شود./۹۳۶/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات