۲۷ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۳
کد خبر: ۵۰۵۷۷۱
استاد سطح عالی حوزه علمیه:

امکان تخلق به صفات الهی از ویژگی های ممتاز انسان است

حجت الاسلام والمسلمین درایتی گفت: انسان تنها موجودی است که می تواند به صفات الهی در مقیاس انسانی خود متخلق شود.
ابوحمزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین حمید درایتی، استاد حوزه علمیه، شب گذشته در مراسم شرح دعای ابوحمزه ثمالی در مجتمع فرهنگی مذهبی بنی فاطمه گفت: از فواید سخن گفتن و آگاهی از صفات الهی این است که با شناخت کمال مطلق، در مقیاس انسانی خود به صفات او متخلق شویم و این مهم از ویژگی های بسیار ممتاز انسان است.

وی درباره جود و کرم خداوند اظهار کرد: از موانع درک کرم الهی، این است که همه نعمت ها را از خود بدانیم و احساس کنیم اعطای این ها نوعی وظیفه خداوند بوده است در حالی که اگر کرم خدا را درک کنیم رفتارمان با او متفاوت می شود.

 حجت الاسلام والمسلمین درایتی با اشاره به آیه شریفه «یا ایهاالانسان ماغرّک بربّک الکریم» اضافه کرد: این آیه می فرماید خداوند هم رب است و آن به آن به انسان افاضه می کند و هم کریم و بخشنده است در حالی که نه به ما و طاعت ما محتاج است نه از ما ترس و نگرانی دارد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه اولیا و  ائمه اطهار(ع) خدا را برای رفتار کریمانه و نادیده گرفتن کوتاهی های بندگان، شکر می کنند، افزود: حتی اینکه به صورت مستقیم و هر گاه بخواهیم ودرباره هر موضوعی می توانیم با خدا صحبت کنیم از جلوه های لطف و کرم الهی است که سبب شرمساری ما می شود.

وی ادامه داد: خداوند حتی مشکلات و گرفتاری ها را هم برای رشد و کمال و تربیت ما قرار می دهد و در تک تک لحظات گرفتاری به ما توجه دارد از این رو زمانی که طاقت و صبرمان تمام می شود، گشایش می رساند.

حجت الاسلام والمسلمین درایتی گفت: همه زاد و توشه و دار و ندار ما انسان ها در لحظه مرگ، همین کرم و لطف خداوند است و اینکه امید داریم امیدمان را قطع نکند زیرا در ان هنگام هیچ کس نمی تواند کاری برای ما انجام دهد.

استاد حوزه علمیه یادآور شد: هنگام قبض روح مؤمن پیامبر(ص) به ازرائیل سفارش می کنند که آسان قبض روح کند و او پاسخ می دهد که هنگام قبض روح مؤمن از پدرش به او مهربان تر هستم./202/930/ب1

ارسال نظرات