۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
کد خبر: ۵۰۶۴۰۴
حجت الاسلام سعیدی:

اگر سنگ بنای کار انسان ریا باشد به نتیجه نخواهد رسید

کارشناس مسائل دینی گفت: شیطان سعی می کند با عدم اخلاص در نیت انسان اثرگذار باشد و نقشه راه را خراب کند، اگر سنگ بنا با ریا باشد انسان به مسیر نخواهد رسید.
حجت الاسلام سعیدی آریا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد سعیدی آریا کارشناس برنامه های معارفی صداو سیما سحرگاه امروز در برنامه ماه خدا که از شبکه اول سیما پخش شد، با بیان این که انسان باید مراقبت ابزار گمراه کننده شیطان باشد، گفت: اگر انسان در مبارزه با شیطان بداند که ابزار او چیست می تواند با شیطان مقابله کند.

وی افزود: شیطان می تواند از ضعف های انسان سوء استفاده کند، شیطان ابتدا سعی می کند که در نیت انسان ها تصرف کرده و آن را غیر الهی کند از این رو تأکید شده که کارها باید با اخلاص بوده و برای خداوند متعال باشد.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که اگر انسان کار را برای دیگری انجام دهد نمی تواند پاداش آن را از خداوند بخواهد، اظهار داشت: خداوند می فرماید اگر کسی کاری را برای غیر من انجام دهد باید از خود غیر بگیرد، این در حالی است که قیامت روز فقر انسان ها بوده وآن ها هم چیزی برای دادن به دیگران ندارند.

وی ادامه داد: شیطان سعی می کند با عدم اخلاص در نیت انسان اثرگذار باشد و نقشه راه را خراب کند، وقتی که این کار را انجام داد انسان را به تند رفتن در آن مسیر تشویق و ترغیب می کند، اگر سنگ بنا با ریا باشد انسان به مسیر نخواهد رسید.

حجت الاسلام سعیدی آریا با بیان این که خالص کردن نیت ها برای خداوند متعال کاری سخت است که انسان باید برای آن همت کند، ابراز داشت: اگر انسان در نیت خدا را در نظر بگیرد قدم نخست را درست برداشته اما شیطان همچنان برای منحرف کردن او تلاش می کند.

وی عنوان کرد: شیطان می گوید تا زمانی که جان به گلوی انسان برسد دست از گمراه کردن او بر نمی دارم آیا انسان می تواند نسبت به چنین دشمنی غفلت کند، انسان لحظه به لحظه باید مراقب راه و مسیر خود باشد تا منحرف نشود.

کارشناس دینی رسانه ملی خاطرنشان کرد: شیطان زمانی عابد بود اما چون استکبار کرد و خود را بالاتر دید زمین خورد، اصل بندگی اطاعت است؛ شیطان از خدا خواست که سجده بر آدم را بردارد و بالاترین عبادات را انجام دهد اما خداوند این مسأله را قبول نکرد چون عبادات باید بر اساس خواسته الهی باشد.

وی اضافه کرد: گاهی انسان دنبال کاری جایگزین دستورات الهی است، مثلا می گوید وجوهات شرعی نمی دهم اما به فقرا کمک می کنم یا این که نماز نمی خوانم اما وقتی طبیعت را می بینم از قدرت خدا گریه می کنم، این ها یعنی انسان می خواهد تعیین کند که عبادت چه باشد نه خداوند متعال./1323/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات