۳۰ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۱
کد خبر: ۵۰۶۵۳۵
آیت الله ناصری:

صدقه قبل از فقرا به دست خداوند می‌رسد

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه گفت: اینکه انسان باید هنگام صدقه دادن از مالی که دارد به ویژه آنچه محبوب او است، دل بکند و این در ساختن نفس و خودسازی انسان بسیار مفید و سازنده است.
جلسه درس اخلاق آیت الله ناصری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله محمد ناصری، استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه، ظهر امروز در مسجد کمرزرین اصفهان، در ادامه مباحث رساله حقوق امام سجاد (ع)، گفت: صدقه از سنت‌های ائمه معصومین (ع) است، آنچه که صدقه می‌دهیم ذخیره و سپرده ما نزد خداوند است و بسیار به درد ما می‌خورد، آثار و برکات و آداب بسیاری در صدقه دادن وجود دارد و روایات زیادی هم پیرامون این آثار و برکات نقل شده است.

آیت الله ناصری در ادامه افزود: امام سجاد(ع) صدقه را دارای حقوقی بر گردن انسان دانسته‌اند، وقتی که می‌خواهیم صدقه بدهیم به کسی نخستین نکته این است که سری باشد و آبروی کسی را نبرد، انسانی که در صدقه دادن ریا کند در حقیقت ثوابی از صدقه نبرده است، صدقه دادن در حقیقت به نفع خود انسان است و قبل از اینکه به فقیر و نیازمند برسد به دست خداوند می‌رسد.

وی با اشاره به انواع صدقه و ثواب‌های بسیار پرداخت صدقه به نیازمندان و فقرا، اظهار کرد: صدقه برای انسان برکات بسیاری دارد و خداوند چندین برابر آن را به انسان می‌دهد، صدقه دادن به خویشان و همسایگان عاجز و درمانده هفتاد برابر سود از سوی خداوند دارد، در پرداخت صدقه اقسام‌ دیگری هم هست که هفتصد برابر اجر و پاداش دارد.

استاد اخلاق و عرفان حوزه علمیه با بیان اینکه انسان باید هنگام صدقه دادن از مالی که دارد به ویژه آنچه محبوب او است، دل بکند و این در ساختن نفس و خودسازی انسان بسیار مفید و سازنده است، خاطرنشان کرد: حمایت از پدر و مادر و حفظ آبروی آنها از دیگر مسائل مهمی است که انسان باید به آن توجه داشته باشد تا مستحق دعای آنها واقع شود، در حقیقت باید در صدقه دادن و بذل اموال و انفاق توجه داشته باشیم که اگر والدین نیازی دارند ابتدا آن را بدون منت و چشم داشت برطرف کنیم.

وی با تأکید بر عدم توانایی ادای حق والدین از سوی فرزندان اظهار کرد: پدر و مادر حقوق زیادی بر گردن انسان دارند و به همین جهت در ادای حقوق آنها عاجز هستیم، والدین زحمت‌های بسیاری از زمان پیش از تولد ما تا آخرین لحظه عمرشان برای ما می‌کشند.

 آیت الله ناصری احترام به والدین را از دستورات خداوند عنوان کرد و گفت: انسان می‌تواند با صدقه دادن برای دوستان و عزیزانی که فوت شده‌اند طلب بخشس و عافیت و سربلندی در مراحل آخرت کند، صدقه دادن به فقرا و نیازمندان دنیا و آخرت انسان را آباد می‌کند و البته ابتدا باید به نزدیکان در پرداخت صدقه توجه داشت سپس همسایگان و افراد غریبه و ناآشنا باید مورد پرداخت صدقه باشند./202/1304/ب1

ارسال نظرات