۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۸
کد خبر: ۵۰۶۶۸۹
آیت الله مصباح یزدی:

اسلام باید در جامعیت آن دیده شود

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) با بیان این که اسلام باید در جامعیت آن دیده شود، گفت: به جای خود نماز باید برپا شود و آن جایی که دستور به جان دادن می دهد باید اطاعت کرد، تمام کار انسان باید منطبق با دستورات خداوند متعال باشد.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) سه شنبه شب در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: پس از این که حضرت علی(ع) به خلافت رسیدند برخی انتظار داشتند که حضرت اختیار برخی استان ها را به دست آن ها بدهد اما حضرت نپذیرفتند.

وی افزود: همین مسأله سبب شد تا جنگی را ترتیب دهند و در برابر علی(ع) قیام کنند، این افراد در بصره حضور یدا کردند و برای کار خود زمین سازی انجام دادند که می خواهیم اینجا را مدیریت کرده و حقوق مردم را زنده کنیم، برای این کار همسر پیامبر هم همراه این عده شد و طلحه و زبیر هم حضور داشتند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که وقتی این افراد کسانی را جذب کردند گفتند که عالم اسلام را ما باید مدیریت کنیم، اظهار داشت: این افراد به علی(ع) اعلام جنگ کردند، برخی از یاران حضرت خدمت امیرمؤمنان رسیدند و خواستند خیرخواهی کنند از این رو به حضرت گفتند این ها سه نفر از بزرگان اسلام هستند و شما اول کارتان است و نباید با آن ها بجنگید که مصلحت نیست.

وی ادامه داد: این افراد می گفتند این کار حضرت خلاف تدبیر و سیاست و مصلحت است اما روح مطلب این بود که نمی خواستند درگیر کار شوند و زندگی آرامی داشته باشند، مزاج این افراد بیشتر با سازش بود؛ اگر امیرمؤمنان سیاستمدار امروزی بود ابتدا آن ها را تأیید می کرد و سپس سعی می داشت که به بیان نقطه نظرات خود بپردازند.

آیت الله مصباح یزدی ابراز داشت: اما امیر مؤمنان به آن ها فرمود هرگز اجازه نخواهم داد که دشمنان به اهداف خود برسند و خود را به خواب نمی زنم تا دشمنان با خواسته خود دست پیدا کنند و در برابر این فتنه ایستادگی خواهم کرد؛ این روز اولی نیست که افراد به من ظلم می کنند و از وفات پیامبر وضعیت اینگونه بوده است.

وی عنوان کرد: پیش از جنگ صفین هم کسانی خدمت حضرت رفتند گفتند که با معاویه جنگ نکنید و اجازه بدهید که کار شما پا بگیرد این حرف ها سیاستمدارانه بوده و در عرف سیاسی مقبول است اما حضرت در خطبه 43 و 54 جواب این موضوع را دادند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حضرت در این باره می فرمایند کاملا ظاهر، باطن و تبعات این مسأله را بررسی کردند و وقتی ایشان چنین فرمایشی داشته باشند روی حساب است، ایشان می فرماید بعد از بررسی تمام ابعاد متوجه شدم دو راه بیشتر وجود ندارد یا این که کافر شوم و یا این که با معاویه بجنگم، وظیفه من مبارزه با معاویه است وگرنه باید کفر را انتخاب کنم.

وی اضافه کرد: حضرت فرمودند که خلاف مقررات شرعی و سیره پیامبر حرکت نمی کنم، مرگ ها و مسائلی که در جنگ اتفاق می افتد دنیوی است اما اگر بحث کفر باشد انسان در آخرتدچار مشکلات خواهد شد؛ حضرت بر گرفتن حق مظلوم از ظالم، احیای سنت ها و مبارزه با بدعت ها تأکید بسیاری داشتند که حاضر بودند جنگ کنند و هزاران کشته دهند.

آیت الله مصباح یزدی گفت: جنگ صفین از جنگ های بسیار سنگین بود اما حضرت جنگ کردند که معاویه ظالم حاکم نباشد چون مردم با حضرت بیعت کرده بودند و ایشان وظیفه خود می دیدند، گاهی ذکر و دعا را مسائل آخرتی می دانستند و جنگ در راه حق را دنیوی عنوان می کردند؛ مگر امیرمؤمنان شبانه روز هزار رکعت نماز نمی خواند اما به همه تکالیف شرعی عمل می کردند.

وی افزود: اسلام باید در جامعیت آن دیده شود یعنی به جای خود نماز باید برپا شود و آن جایی که دستور به جان دادن می دهد باید اطاعت کرد، تمام کار انسان باید منطبق با دستورات خداوند متعال باشد./1323/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات