۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۳
کد خبر: ۵۰۶۶۹۰
حجت الاسلام قائمی نیا تبیین کرد؛

خواب و رویا و ارتباط آن با وحی

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به ارتباط خواب و رویا با وحی گفت: خواب ها می توانند واقع نما باشند اما با وحی تفاوت دارند.
حجت الاسلام قائمی نیا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی شامگاه سه شنبه در برنامه شهرباران که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به مفهوم وحی گفت: وحی از مفاهیمی است که در قرآن به تفصیل به آن اشاره شده است، وحی در لغت به معنای اشاره سریع است که می تواند کلامی را انتقال دهد.

وی افزود: وحی در اصطلاح به معنای معرفت ویژه ای در طول تاریخ برای انسان هایی نادر است که تحت عنوان انبیا و پیامبران الهی شناخته می شود، کلمه وحی در آیات قرآن کاربردهای بسیار وسیعی دارد؛ وحی انبیا اساس پیدایش ادیان بوده است.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که وحی سخن گفتن خداوند است که با توجه به افراد و شرایط در آن تغییراتی حاصل می شود، اظهار داشت: گاهی هدف خداوند از سخن گفتن القا کردن آیین و دینی به بشر است، مضمون این وحی با وحی درباره مادر حضرت موسی متفاوت است.

وی ادامه داد: عالی ترین نوع وحی را در بین موجودات انسان ها دارند و از میان آن ها پیامبران بالاترین درجه را برخوردار هستند؛ تنها انبای الهی از وحی به معنای خاص آن بهره مند هستند و انسان های دیگر نمی توانند چنین ادعایی کنند اما ممکن است انسان از الهام الهی بهره مند شود.

حجت الاسلام قائمی نیا با بیان این که ممکن است که خداوند به انسان عنایت کرده و به او الهاماتی داشته باشد، ابراز داشت: معارفی که به انسان از طریق الهام داده می شود با معارف وحی به پیامبران الهی متفاوت است، وحی رسالی که مربوط به رسالت پیامبران می شود به پایان رسیده است اما ممکن است که برخی انسان ها از وحی تفهیمی که همان الهام است بهره بگیرند.

وی عنوان کرد: در عصر خاتمیت دیگر کسی نمی تواند ادعای نبوت کند و هر توجیهی هم داشته باشند قابل قبول نیست، وحی تفهیمی هم باید با کتاب و سنت و دستاوردهای عقلی تطابق و همخوانی داشته باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به ارتباط خواب و رویا با وحی خاطرنشان کرد: خواب ها چند دسته هستند، یکی خواب هایی هستند که محتوایی نداشته و حقیقتی را نشان نمی دهند، دسته دیگر خواب هایی هستند که حقیقت را نشان می دهند و خود آن ها دو نوع دارند که دسته نیازی به تعبیر دارند و گاهی خواب ها نیاز به تعبیر ندارند و واقعیت را همانگونه که هست نشان می دهند.

وی اضافه کرد: خواب ها می توانند واقع نما باشند اما با وحی تفاوت دارند، همچنین رؤیاهای صادقه با وحی یکی نیستند، خواب می تواند مایه الهامات باشد اما وحی نیست، برخی ادعا می کنند که وحی نوعی خواب است که درست نیست، شاید دلیل این تعبیر افراد این است که برخی آیات با زبان نمادها سخن می گویند، در بسیاری از آیات قرآن با زبان تمثیل و نمادها سخن می گوید از این رو عده ای سعی دارند القا کنند که قرآن خواب نامه پیامبر است./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
نیستانک
Iran (Islamic Republic of)
۱۰ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۷
اینکه شخصی نظر بدهد و بگوید نظر بنده این است مسئله متفاوتی است. اما وحی بنظر حقیر ارتباط مستقیم با روح انسان دارد. یعنی ارتباط روح و خداوند و فرشتگان. خداوند نیز در ابتدا روح پیامبران را جهت وحی مستحکم و قوی میکرد بعد مبادرت به وحی میکرد. عالم روح هم خداوند فرموده اختصاص به خداوند دارد و بشر نمی تواند وارد آن شود.
0
0