۳۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۵۰۶۸۲۹
رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی:

سازمان موفق در کنار کارکردگرایی، مسأله گرایی را مد نظر قرار می دهد

حجت الاسلام مسعودی گفت: سازمان موفق باید در کنار کارکردگرایی، مسأله گرایی و پاسخ به نیازها را نیز مد نظر قرار دهد و الزاما دستیابی به محصولات باارزش به معنای پاسخ سازمان به نیازها و مسائل نیست.
حجت الاسلام مسعودی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمدمهدی مسعودی، رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی پیش از ظهر امروز در مراسم معارفه سردبیر ارشد شبکه بین المللی اجتهاد گفت: در عرصه فقه و دانش های اسلامی باید مقتضیات زمانی و مکانی پس از پیروزی انقلاب را ملاحظه کنیم.

وی، فقه مبتنی بر اندیشه امام و رهبری و تفکرات علما و اندیشمندان را یک فقه پویا و عینی نگر و در خدمت نیازهای مکتبی و ایدئولوژیک دانست و افزود: سامانه عظیمی مانند شبکه اجتهاد باید سمت گیری اهداف خود در سطح سازمانی و برون سازمانی را مطابق با نیاز جامعه اسلامی و جهان اسلام تعریف کند.

حجت الاسلام مسعودی ادامه داد: بر این اساس، دانش محض، هرچند بنیادین، مادامی که ایدئولوژیک و کارکردگرا و پاسخگو به مسائل نباشد نمی تواند در زمره کارکردهای سازمان های نظام اسلامی قرار گیرد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با اشاره به اینکه خلق ارزش در سازمان، مطابق ماهیت هر سازمان، محصول ایده پردازی و عملیات آن است، تصریح کرد: این ایده پردازی بدون اتکا بر یک استراتژی معین عملا امکان ندارد.

وی اضافه کرد: ایده پردازی در دو محور اساسی کارکردگرایی و مسأله گرایی می تواند مورد توجه برنامه ریزان همه سازمان ها قرار گیرد اما امروزه سازمان ها بیشتر به مؤلفه کارکردگرایی توجه دارند.

حجت الاسلام مسعودی افزود: این در حالی است که سازمان موفق باید در کنار کارکردگرایی، مسأله گرایی و پاسخ به نیازها را نیز مد نظر قرار دهد و الزاما دستیابی به محصولات باارزش به معنای پاسخ سازمان به نیازها و مسائل نیست.

وی با تأکید بر ضرورت حرکت از طرح ریزی به ناحیه یادگیری گفت: بیش از انکه دنبال خلق طرح هایی که به مسائل کمک می رساند باشیم، باید دنبال سیستم هایی باشیم که فراگیرنده و مدام آموزش یابنده باشد؛ مهارت ها، دانش ها و توانمندی ها را بیاموزد و به کار گیرد نه اینکه از انچه  فراهم شده برای خلق محصول یا پاسخ به مسأله بهره گیرد.

رییس دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: حداقل سه مسأله اصلی مدیریت دانش، مدیریت منابع انسانی، ارزیابی و بهبود مستمر، ارکان رویکرد یادگیری و مواجهه جدید در سطح تفکر سازمان با مسائل را شکل می دهد که در این میان مدیریت دانش محوریت دارد.

وی افزود: سازمان های مسأله محور با رویکرد یادگیری نمی توانند به مدیریت دانش بی توجه باشند چرا که این مدیریت، نظامی را در سطح سازمان به وجود می اورد که اطلاعات و آگاهی سازمان را به گونه ای تعریف و مدیریت شده در اختیار نیازمندان سازمان قرار می دهد.

حجت الاسلام مسعودی ادامه داد: مسلما چنین رویکردی در مسیر یادگیری و پاسخ به نیازهای سازمان نتایجی از جمله تقارب اذهانی، بروز و ظهور استعدادها و دانش بنیان شدن سازمان را در بر خواهد داشت.

وی ابراز امیدواری کرد که شبکه اجتهاد بتواند به هدف اصلی یعنی استراتژی سازمان در مسیر پاسخ به مسائل با رویکرد یادگیرنده دست یابد./930/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات