۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۰:۵۱
کد خبر: ۵۰۶۸۶۵
استاد حوزه مطرح کرد؛

شش صفت برجسته بندگان شایسته

حجت الاسلام فاطمی وفای به عهد، صله ارحام، اقامه نماز، انفاق، پرهیز از رفتار انتقام جویانه و صبر را شش صفت برجسته متقیان خواند.
درس تفسیر حجت الاسلام سید احمد فاطمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید احمد فاطمی در  جلسه تفسیر قرآن کریم که در مسجد نو واقع در میدان آستانه قم برگزار شد، با اشاره به آیه 20 سوره رعد گفت: اولین صف افرادی که صاحب عقل بوده و خردمند هستند این است که به عهد خود وفادارند؛ وفاداری دو شاخه دارد، یکی وفاداری به عهد با خداوند که بهترین راه وفای به آن، بندگی کردن و عبد حقیقی بودن است و دیگری هم پیمان هایی است که انسان ها میان یکدیگر برقرار می کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم دومین صفت متقیان را «صله ارحام» خواند و اظهار داشت: اسلام تحكيم پيوندهاي خويشاوندي و استحكام روابط خانوادگي را به شدت مورد تأكيد و توجه قرار داده و صله رحم و رسيدگي به بستگان را به عنوان يك ارزش الهي واجب كرده است.

وی با اشاره به اینکه «صله ارحام» بر زندگی انسان، بسیار اثر دارد، اظهار داشت: قطع رحم عامل نابودی زندگی انسان و صله رحم عامل خیر و برکت در عمر، رزق و غیره است.

حجت الاسلام فاطمی خاطرنشان کرد: حقیقت و ماهیت صله ارحام این است که انسان با پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) ارتباط صمیمانه برقرار کرده و رفتار آنها را سرلوحه زندگانی خودش قرار دهد؛ شخصی که اینگونه باشد به یقین رفتاری شایسته با بستگان و هم نوعان خود خواهد داشت.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به آیه 22 و 23 سوره محمد «فَهَلْ عَسیْتُمْ إِن تَوَلَّیْتُمْ أَن تُفْسِدُوا فی الاَرْضِ وَ تُقَطعُوا أَرْحَامَکُمْ أُولَئک الَّذِینَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ فَأَصمَّهُمْ وَ أَعْمَی أَبْصرَهُمْ» عنوان کرد: قطع رحم کردن به نوعی سرپیچی کردن از دستورات خداوند محسوب می شود و شخص قطع کننده ارحام مورد لعنت خداوند قرار می گیرد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه صبر، مادر همه فضیلت ها است، بیان کرد: خداوند در قرآن می فرماید «وَالْمَلائِکَةُ یدْخُلُونَ عَلَیهِمْ مِنْ کُلِّ بَابٍ سَلامٌ عَلَیکُمْ بِمَا صَبَرْتُمْ فَنِعْمَ عُقْبَى الدَّارِ»؛ بنابراین می توان گفت که علت اصلی ورود به بهشت برای افذاد متقی «صبر» به معنای حقیقی است.

وی یکی دیگر از صفات بندگان شایسته خداوند را اقامه نماز خواند و عنوان کرد: اقامه نماز یعنی انسان به روح و ماهیت نماز که خشوع در برابر ذات باری تعالی است، دست پیدا کند و نماز خود را با حضور قلب کامل به پا دارد.

حجت الاسلام فاطمی با اشاره به این که انفاق از مهم ترين ويژگي هاي رفتاري بندگان شایسته خداوند است، گفت: تقوا در اين جا ارتباطي به ايمان پيدا نمي كند و متقي كسي نيست كه به خدا ايمان داشته باشد؛ بلكه كسي است كه رفتاري هنجاري دارد و نيكي و احسان در وي آشکار است.

استاد درس خارج حوزه با بیان این که متقیان آشکارا و پنهان انفاق می کنند، ادامه داد: مؤمن حقیقی آن کسی است که ضمن ارتباط نزدیکی که با خداوند دارند، از اموال خود که خداوند به آنها عنایت کرده است به دیگران می دهند و تنها قصد آنها از این کار جلب رضایت خداوند متعال است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اوصاف مهم بندگان شایسته خداوند پرهیز از«مقابله به مثل و رفتار انتقام جویانه» است، اظهار داشت: یکی از مشکلات جامعه ما همین است که این رفتارهای ناپسند در همه زمینه های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و غیره یافت می شود.

حجت الاسلام فاطمی با اشاره به آیه 25 سوره رعد «وَالَّذِینَ یَنقُضُونَ عَهْدَ اللهِ مِنْ بَعْدِ مِیثَاقِهِ وَیَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَیُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُوْلَئِکَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ» ابراز داشت: اگر شخصی فاقد صفات بندگان شایسته خداوند باشد، یعنی عهد شکنی کرده، قاطع رحم باشد وبه فساد روی زمین بپردازد، مورد لعنت مستقیم پروردگار قرار می گیرد و وارد جهنم می شود.

استاد درس خارج حوزه علمیه با بیان اینکه گاهی انسان ها نقش شیطان را بازی می کنند، عنوان داشت: گاهی یک فرد با سخن چینی آتشی میان دو نفر یا دو گروه آتشی می افکند که در بعضی مواقع یه قتل یا درگیری طولانی آنها می انجامد؛ ضروری است یک انسان تمام تلاش خود را به کار بگیرد تا از این صفت مذموم فاصله بگیرد.

وی مصداق بارز فساد فی الارض را «دروغ» خواند و یادآور شد: برخی در مغازه جنسی را گران می فروشند؛ بنابراین انصاف را باید در نظر بگیریم و در هر شرایطی دین خود را به دنیا نفروشیم./841/پ۲۰۲/ج

ارسال نظرات