۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۰۴:۳۶
کد خبر: ۵۰۶۹۳۷
آیت الله مصباح یزدی:

دل نبستن به دنیا به معنای رها کردن کار و تلاش نیست/ نباید زهد را پوششی برای تنبلی قرار داد

آیت الله مصباح با بیان این که تأکید روایات مبنی بر دل نبستن به دنیا به معنای رها کردن کار نیست، گفت: کار، زحمت، درس خواندن و جهاد باید وجود داشته باشد اما نباید دلبسته دنیا شد.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) چهارشنبه در جلسه درس اخلاق که در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، گفت: امیرمؤمنان می فرماید انسان نمی تواند خداوند متعال را فریب دهد، انسان اگر می خواهد در بهشت ساکن شود باید مطیع واقعی باشد و تظاهر به تقوا کردن فایده ای ندارد.

وی افزود: امیرمؤمنان می فرماید خدا کسانی که امر به معروف می کنند و خود عامل به آن نیستند لعنت کند و همچنین کسانی که نهی از منکر می کنند و خودشان مرتکب می شوند مورد لعن الهی هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: حضرت علی(ع) در برخی خطبه های خود وضعیت مردم و زمانه ای که در آن حضور داشتند را ترسیم می کنند و در یکی از این خطبه ها می فرماید در یک زمان بسیار سخت و ننگینی واقع شدیم، زمانی که انسان های نیکوکار را بد کار می دانند و کسانی که به وظیفه خود عمل می کنند مورد نفرت مردم هستند و کسی که اهل ستم و ستمگری است روز به روز بر ستم آن افزوده می شود.

وی ادامه داد: تأکید می کنند افراد چیزهایی را که می دانند عمل نمی کنند و درباره ندانسته ها جست وجویی انجام نمی دهند و نمی پرستند تا بدانند،  حضرت می فرمایند فکر هیچ بلایی نمی کنند تا این که آن بلا نازل شود، امام شهدار می دادند که مراقبت باشید که مبادا اوضاع انقلا به سابق بازنگردد همانند این که گفته شود شاه رفته و دیگر کاری نیاز نیست.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که به فرموده امیرمؤمنان توده مردم در آن زمان 4 دسته بودند، ابراز داشت: یک دسته هستند که همتی برای رسیدن به مقامات عالی نداشته و معرفتی برای رشد معنوی و قرب به خدا ندارند، این ها اهل جنگ و درگیری نیستند اما نه این که از روی تقوا باشد که وارد این کار نمی شوند بلکه به دلیل بی عرضگی و دنبال شکم بودن است.

وی عنوان کرد: این که این دسته به سراغ فتنه و شلوغ کاری نمی روند به دلیل مخالفت آن ها نیست و اگر زوری پیدا کنند این کار را خواهند کرد اما به اندازه ای بی عرضه هستند که زوری نداشته و همتی برای این کارها ندارند و فقط فکر شکم و لذت ها هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: آیا در این زمان در کره زمین جایی اینگونه مردمی پیدا می شود یا اختصاص به زمان امیرمؤمنان داشته است، دسته ای دیگر بزن بهادر، اهل مبارزه و درگیری هستند و آشکارا ایجاد شر می کنند.

وی اضافه کرد: این افراد می خواهند دیگران را بسیج به کاری کنند اما به دنبال چیزهایی از زخارف دنیا هستند، دنبال مالی هستند که به دست آوردند و کسانی هستند که می خواهند در بین مردم شهرت داشته باشند و از منبرها بالا رفته و سخنرانی کنند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که این دسته اهل کار بودند و عرضه داشتند اما کار آنها برای دنیا بود، گفت: حضرت می فرماید چقدر بد است که انسان عمر خود را به جای رسیدن به مقامات معنوی و قرب الهی صرف دنیا کنند.

وی افزود: دسته دیگر کسانی هستند که دنیا را بسیار دوست دارند اما آن را با شمشیر به دست نمی آورند بلکه دست به ریاکاری و مقدس بازی می زنند و کاری می کنند که مردم آن ها را انسان های خوبی بدانند و به آنان احترام بگذارند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اوصافی که امیرمؤمنان برای این دسته بیان می کنند، اظهار داشت: این افراد با سنگینی و وقار راه می روند و انسان های سبکی نیستند، قدم های کوتاه وآرام بر می دارند، آنچنان خود را در جامعه زیبا جلوه می دهند که مردم امانت خود را نزد آن ها قرار دهند، خدا ستار العیوب است و اسرار کسانی که اهل گناه هستند را فاش نمی کند اما چنین افرادی این پرده ای را که خدا بر کارها قرار داده را وسیله ای برای گناه بیشتر قرار می دهند.

وی ادامه داد: چه بسا کسانی باشند و بگویند چون مردم باور نمی کنند که اهل فلان گناه باشیم ابایی از انجام آن نداریم؛ عده دیگری هستند که قدرتی برای درگیر شدن با دیگران نداشته و هنر ریاکاری ندارند که مردم را فریب دهند.

رییس مؤسسه امام خمینی(ره) ابراز داشت: این برای این که آبروی خود را در جامعه حفظ کنند می گویند اهل قناعت و زهد هستیم و دنیا ارزشی ندارد، نه این که این افراد بی علاقه به دنیا باشند بلکه تنبلی آن ها اجازه کار کردن نمی دهد، این عده قناعت و زهد را پوششی برای تنبلی خود قرار می دهند، در حالی که آثاری از زهد ندارند.

وی عنوان کرد: حضرت فرمودند عده ای قلیل هستند که به دلیل این که روزی رجوع الی الله خواهند داشت خواب از چشم آن ها ربوده شده و ترس عالم محشر و قیامت اشک را در چشمان آن ها جاری کرده است، از قیامت و آخرت می ترسند اما در جامعه در حالت انزوایی قرار دارند و کسی به آن ها اعتنا نمی کند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم  خاطرنشان کرد: این دسته یا از ترس زور مداران در تنهایی هستند، یا زبان آن ها از ترس قدرتمندان بسته شده است و یا کسانی هستند که دیگران را با اخلاص می کنند اما کسی سخن آن ها را گوش نمی دهند و مورد بی مهری دیگران قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: این افراد به اندازه ای دیگران را موعظه کردند که خسته شدند و دیگران به اندازه ای بر آن ها سخت گرفتند که در جامعه به ذلت و خواری افتادند؛ فریاد امیر مؤمنان باید به گوش مسلمانان برسد که فرمود ای مسلمانان دنیا باید در نظر شما باید از پر کاهی کم ارزش تر باشد دنیا را رها کرده و دل به آن نبندید.

آیت الله مصباح یزدی گفت: این فرمایش حضرت بدان معنا نیست که انسان کار و تلاش نکند بلکه نباید وابسته به دنیا باشد والا مگر خود حضرت کار نمی کردند؛ کار، زحمت، درس خواندن و جهاد  باید وجود داشته باشد اما نباید دلبسته دنیا شد چون دنیا کسانی که دلبستگی بسیار به او داشتند را رها کرده است.

وی افزود: بنابر تأکید اهل بیت طاهرین(ع) انسان اگر در جایی مشغول کار شد تنها نباید به فکر رفاه و لذت خود باشد بلکه باید به دنبال رساندن حق به صاحب حق باشد و باطلی را از دشمنی دفع کند./1323/پ۲۰۱/ج۱

ارسال نظرات