۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۵۰۷۰۱۱
حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی:

سنگسار قبل از اسلام در دین یهودیت وجود داشته است

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی گفت: سنگسار تنها مختص اسلام نیست بلکه قبل از اسلام در باب ۲۰ تورات به این مسأله اشاره شده است و در اسلام سنگسار تنها در مورد افرادی اجرا می‌شود که زنای محصنه کرده یعنی با وجود داشتن همسر به این گناه اقدام می‌کنند.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی در جلسه تفسیر قرآن کریم به بخش دوم آیه ۴۰ سوره مائده اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیه می‌فرماید: « اى پيامبر كسانى كه در كفر شتاب مى‌ورزند تو را غمگين نسازند چه از آنانكه با زبان خود گفتند ايمان آورديم و حال آنكه دل‌هايشان ايمان نياورده بود و چه از يهوديان آنان كه به سخنان تو گوش مى‏‌سپارند تا بهانه‏‌اى براى تكذيب تو بيابند و براى گروهى ديگر كه خود نزد تو نيامده‏اند خبرچينى مى‌كنند كلمات را از جاهاى خود دگرگون مى‌كنند و مى‏گويند اگر اين حكم به شما داده شد آن را بپذيريد و اگر آن به شما داده نشد پس دورى كنيد و هر كه را خدا بخواهد به فتنه درافكند هرگز در برابر خدا براى او از دست تو چيزى بر نمى‌آيد اينانند كه خدا نخواسته دل‌هايشان را پاك گرداند در دنيا براى آنان رسوايى و در آخرت عذابى بزرگ خواهد بود».

وی در تفسیر این آیه اظهار داشت: این آیه زمانی نازل شد که تعدادی از یهودیان مدینه برای کسب تکلیف سرنوشت دو نفر از افراد سرشناس قوم خود از یهودیان خیبر که مرتکب زنا شده‌ بودند، به محضر پیامبر(ص) رسیدند و حکم زنا را طبق اسلام پرسیدند و پیامبر(ص) حکم زنا را سنگ‌سار بیان کرد و یهودیان قبول نکرده و رفتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قریشی ادامه داد: از آنجاییکه تعدادی از افراد به خدا و دین اسلام ایمان نمی‌آوردند این کار سبب ناراحتی پیامبر اسلام(ص) شده بود زیرا ایشان دوست داشتند تا همه مردم را به سوی خدا هدایت کرده و بهشتی بکنند و خداوند به پیامبر(ص) می‌فرمایند: که ای پیامبر(ص) خود را ناراحت نکن زیرا برخی افراد منافق را هرکاری هم بکنی، ایمان نمی‌آورند.

وی در ارتباط با کلمه سماعون، گفت: برخی از جمله علامه طباطبایی در تفسیر این کلمه می‌گویند این کلمه در مورد همان افراد یهودیان مدینه بوده که از نظر فقهی تابع یهودیان خیبر بودند و تنها به حرف آنان گوش می‌دادند و برخی این کلمه را در مورد تعدادی از افراد می‌دانند که  به سخنان پیامبر(ص) گوش می‌کردند تا بعدها آن را تکذیب کنند.

امام جمعه ارومیه با بیان اینکه یهودیان خیبر سخنان پیامبر(ص) را تحریف می‌کردند، عنوان کرد: تحریف به دو صورت کم و زیاد کردن حدیث و به صورت معنوی یعنی تغییر معنا انجام می‌شود که در قضیه غدیر خم با تحریف کلمه مولا به دوست تحریف معنوی انجام شد.

حجت الاسلام والمسلمین قریشی تصریح کرد: یهودیان با قصد قلبی تنها برای اینکه منظور واقعی خود را از زبان پیامبر(ص) بشنوند به خدمت ایشان رسیدند و خداوند این کار آنان را در عین حال که مصداق نفاق می‌خواند ولی از طرفی این اقدام آنان را برای اثبات خوی منافقانه‌شان ضروری می‌داند.

وی با بیان اینکه خدا در قرآن می‌فرماید: تا مردم خود سرنوشت خویش را تغییر ندهند خدا سرنوشت آنان را تغییر نخواهد داد، تصریح کرد: اینکه خدا می‌فرماید: اگر خدا اراده کند دل‌های برخی از منافقان را از نفاق پاک‌  نمی‌کند دلیل بر این نیست که خدا خود آنان را به سوی گناه هدایت می‌کند بلکه آنان زمینه دوری از گناه را در خود ندارند.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به باب 20 تورات، گفت: سنگسار تنها مختص اسلام نیست بلکه قبل از اسلام در باب 20 تورات به این مسأله اشاره شده است و در اسلام سنگسار تنها در مورد افرادی اجرا می‌شود که زنای محصنه کرده یعنی با وجود داشتن همسر به این گناه اقدام می‌کنند ولی در یهودیت این حکم علاوه بر این گناه در مورد چندین گناه دیگر نیز اجرا می‌شود.

وی ادامه داد: اسلام به جای مسیحیت بیشتر با یهودیت البته قبل از تحریف قرابت و تشابه دارد هر چند که بعد از تحریف تورات نیز در برخی موارد تشابهاتی بین این دو دین الهی وجود دارد.

سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم هر شب با حضور حجت‌ااسلام والمسلمین قریشی در مسجد امام صادق(ع) ارومیه برگزار می‌شود./936/۲۰۳/ب2

ارسال نظرات