۰۱ تير ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۹
کد خبر: ۵۰۷۱۴۲
شرح دعای ابوحمزه ثمالی(۱۷)

رحمت الهی فرصتی برای توبه و شناخت حقیقت بندگی است

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری گفت: رحمت الهی فرصتی برای توبه و شناخت حقیقت بندگی و عبودیت است.
حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در هفدهمین جلسه شرح و تفسیر دعای ابوحمزه ثمالی در جمع طلاب حوزه علمیه مراغه، اظهار داشت: امام سجاد(ع) در فرازی از این دعای شریفه می فرماید؛ شکر مخصوص پروردگاری که در برابر بنده‌اش با حلم برخورد می کند.
وی خاطرنشان کرد: پروردگار متعال گاه با بنده‌ گناه کارش به گونه‌ای برخورد می کند؛ گویا بنده هیچ گناهی مرتکب نشده است، قطعا چنین پروردگاری شایسته بهترین حمد و ثنا است، باید دانست که چنین صفت الهی توام با ویژگی ستارالعیوب و غفار الذنوبی حضرت حق است.
امام جمعه مراغه ادامه داد: یکی از نام‌های خداوند متعال حلیم است، در حقیقت هیجان غضب در حق مؤمنان وجود ندارد، بهتر است بندگان نیز از این صفت الهی الگو بگیرند و در برابر یکدیگر هر چند عمل مجرمانه‌ای نیز طرف مقابل داشته باشد، با حلم برخورد کنند.
حجت الاسلام والمسلمین پورمحمدی با بیان این‌که خداوند به‌گونه ای بر گناهان پرده می‌پوشاند که گویا بخشیده است، گفت: بنده نیز باید بصیر و آگاه باشد و از رحمت و مغفرت الهی در مسیر تهذیب نفس و تقواپیشگی بهره جوید، به عبارت دیگر رحمت الهی فرصتی برای توبه و شناخت حقیقت بندگی و عبودیت است.
نماینده خبرگان رهبری با اشاره به این‌که ائمه اطهار معصوم بوده و در مقام عصمت قرار دارند، تصریح کرد: با این حال چرا امام سجاد(ع) به‌گونه در فرازهایی از دعا سخن می گوید که گناهکار است؛ حقیقت آنست که امام زین العابدین(ع) خواسته با این شیوه دعا به عموم بندگان درس بندگی بیاموزند.
وی با بیان این‌که حرکت معصومین سیر فی الله است، نه سیر الی الله، گفت: این بدان معناست که آن حضرات هر روز نسبت به روز گذشته به مراحل بالای عرفانی و کمال نزدیک تر می شوند، ائمه اطهار علیهم السلام همواره در برابر پروردگار خاشع و خاضع بوده‌اند، هر چند معصوم بوده و مرتکب هیچ گناهی نمی شدند./935/پ
۲۰۳/ج۱

 

ارسال نظرات