۰۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۵۰۷۵۲۱
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم مطرح کرد؛

عیب جویی و سخن چینی زمینه ساز سقوط جوامع بشری

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان در بررسی آثار «جزع و ولع» از منظر قرآن کریم گفت: عیب جویی و سخن چینی زمینه ساز سقوط جوامع بشری از حقیقت انسانیت است.
حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم در آیین بیان درس های اخلاقی و تربیتی قرآن کریم که در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به این که پیامبر رحمت، اسوه اخلاق حسنه از منظر قرآن کریم است، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 4 سوره قلم فرموده است که«وَ إِنَّکَ لَعَلي‏ خُلُقٍ عَظيمٍ؛ و همانا تو بر ملکه نفسانی بزرگی (که همه اخلاق فاضله انسانی در آن جمع است) استواری.» این در حالی است که رسول گرامی اسلام می فرماید«إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ براستى كه من براى به كمال رساندن مكارم اخلاق مبعوث شده ام.»

نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که عیب جویی و سخن چینی دو رذیله منفور قرآن کریم است، ابراز داشت: این دو رذیله اخلاقی جامعه اسلامی و به طور کل جوامع بشری را به مهلکه های خطرناک می کشاند.

وی افزود: امام علی(ع) در توصیف آثار این رذایل چنین می فرماید«يا عَبدَ اللّه، لا تَعجَلْ في عَيبِ أحَدٍ (عَبدٍ) بِذَنبِهِ فلَعَلَّهُ مَغفورٌ لَهُ ، و لا تَأمَنْ عَلى نَفسِكَ صَغيرَ مَعصِيَةٍ فلَعَلَّكَ مُعَذَّبٌ عَلَيهِ ، فَلْيَكفُفْ مَن عَلِمَ مِنكُم عَيبَ غَيرِهِ لِما يَعلَمُ مِن عَيبِ نَفسِهِ ، وَ لْيَكُنِ الشُّكرُ شاغِلاً لَهُ عَلى مُعافاتِهِ مِمّا ابتُلِيَ بِهِ غَيرُهُ؛ اى بنده خدا؛ در خرده گيرى از گناه كسى شتاب مكن؛ زيرا چه بسا كه او آمرزيده شده باشد. و در مورد خويش، به گناه كوچكى كه كرده اى، ايمن مباش؛ زيرا شايد كه به سبب آن عذاب شوى. پس، هر يك از شما از ديگرى عيبى بداند، نبايد به خرده گيرى از او بپردازد ؛ زيرا مى داند كه خود نيز عيبى دارد و بايد شكر اين موهبت كه عيبهايى كه در ديگران هست در او نيست، وى را به خود مشغول دارد و از عيب جويى ديگران باز ايستد».

سخنران آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه به بررسی آثار«جزع و ولع» از منظر قرآن کریم پرداخت و گفت: امام علی(ع) می فرماید«الحرص لا یزید فی الرزق؛ حرص، رزق را زیاد نمی‌کند.» این در حالی است که در عبارات دیگر حرص از سوی معصومین علیهم السلام چنین توصیف شده است که «چه بسا انسان حریص که حرصش او را بکشد» و یا «لیس لحریص غناء؛ حریص، هرگز بی نیاز نمی‌شود.»

وی افزود:در قرآن کریم نماز گزاران حقیقی از این رذائل اخلاقی بری دانسته شده اند بر این اساس پيامبر خدا(ص) می فرمایند«محبوب ترين عمل نزد خداوند عملى است كه ادامه دار باشد، گر چه اندك باشد.»

حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم انقطاع الی الله را چهارمین درس قرآنی جزء بیست و نهم دانست و گفت: پنجمین درس که قرآن کریم برای مؤمنان به ارمغان آورده این است که«اگر نیت و حقیقت کار برای خداوند متعال باشد بی نیازی از پاداش و تشکر مردم در قلب و عمل و شکل خواهد گرفت.»/837/پ۲۰۳/ی

 

ارسال نظرات