۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۰۴:۴۸
کد خبر: ۵۰۷۶۵۰
حجت الاسلام محمدی تبیین کرد؛

عوامل و اسباب ایجاد فشار قبر بر انسان

کارشناس معارف اسلامی با تبیین عوامل ایجاد فشار قبر گفت: فشار قبر برای همه انسان ها نیست اما انسان های کمی هستند که این مسأله را نداشته و در امان باشند.
حجت الاسلام رضا محمدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام رضا محمدی کارشناس معارف اسلامی شامگاه شنبه در برنامه شهرباران که از شبکه اول سیما پخش شد، با اشاره به مسائل مرگ برزخی انسان گفت: وقتی که انسان قبض روح می شود روح آن به بدن دیگری تعلق می گیرد که به آن بدن برزخی و ملکوتی گفته می شود و زندگی جدیدی را شروع می کند.

وی افزود: بدن برزخی از بسیار جهات شبیه بدن مادی است و از جهاتی تفاوت دارد، بدن ملکوتی جرم ندارد و انسان می تواند با آن بدن پرواز کند، از دیوار عبور کند و از یک طرف دنیا به سوی دیگر آن برود، انسان با چنین بدنی زندگی تازه ای را شروع می کند که به آن حیات برزخی گفته می شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که مؤمنانی که در بهشت هستند نمی توانند بدی های دنیا مربوط به بستگان خود را مشاهده کنند، اظهار داشت: کافران در جهنم هم اجازه دیدن خوبی ها را ندارند تا شاد شوند، مؤمنان در بهشت برزخی زندگی می کنند و وقتی بستگانش به زیارت قبر او می روند بسیار خوشحال می شوند و با آن ها مأنوس خواهند شد.

وی ادامه داد: به اعتبار روح مکان مطرح نیست اما روح انسان مدت ها با بدن بوده، عبادات انجام داده و با آن انس گرفته است، از این رو بیشترین جایی که روح انسان در دنیا به آن توجه می کند بدن است، اگر روح بزرگ بوده و سعه وجودی داشته باشد همین توجه به مکان دفن سبب می شود که بدن سالم بماند یعنی حیات را به بدن تزریق می کند، بدن به منزله لباسی است که انسان در آورده اما چون مدتی با آن زندگی کرده انسی خواهد داشت.

حجت الاسلام محمدی با بیان این که زیارت قبور آثار و برکات فراوانی دارد، ابراز داشت: این زیارت آثار بسیاری برای زیارت کننده و متوفی دارد چون خیراتی می دهد و دعاهایی می خوانند و خود انسان هم توجه به مرگ پیدا می کند.

وی با اشاره به مسأله فشار قبر عنوان کرد: فشار قبر بر بدن مادی انسان نیست، قبر در روایات به معنای برزخ است، فشار و عذاب قبر بعد برزخی دارد، وقتی انسان بمیرد احکام عالم برزخ بر انسان حاکم می شود، همه آنچه که بعد از مرگ برای انسان رخ می دهد در بعد برزخی است.

کارشناس دینی رسانه ملی خاطرنشان کرد: فشار قبر برای همه انسان ها نیست اما انسان های کمی هستند که این مسأله را نداشته و در امان باشند، فشار قبر علل و اسبابی دارد که اگر نباشد این مسأله برای انسان وجود نخواهد داشت.

وی سخن چینی و دو به هم زنی را از عوامل مهم فشار قبر دانست و اضافه کرد: دو به هم زدن کار بسیار خطرناکی است، اهل بیت(ع) بسیار بر اصلاح ذات بین تأکید داشتند و فرمودند که سخن چینی و دو به هم زنی دین را از ریشه می زند.

حجت الاسلام محمدی با بیان این که سخن چینی دعای انسان را حبس می کند، اظهار داشت: ضایع کردن نماز عامل دیگر فشار قبر است، پرهیز نکردن از نجاسات هم عامل دیگر به شمار می رود؛ غیبت کردن از اسباب دیگر فشار قبر است، غیبت آثار بسیار زشتی دارد و اگر غیبت کننده با توبه از دنیا رود آخرین نفر وارد بهشت شده و اگر توبه نکند اولین نفر وارد جهنم خواهد شد.

وی همچنین بداخلاقی و ضایع کردن نعمت های خداوند متعال را از عوامل فشار قبر دانست و تأکید کرد که انسان باید از این مسائل دوری کند تا دچار فشار قبر نشود./1323/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات