۰۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۵۰۷۷۲۳
آیت الله نعیم آبادی:

تقویت وحدت مسلمانان از برکات عید فطر است

نماینده ولی فقیه در هرمزگان تقویت وحدت مسلمانان را از برکات عید فطر دانست و گفت: قبل از نماز، مهم‌ترین مساله محاسبه و خارج کردن فطریه است.
نعیم آبادی

آیت الله غلامعلی نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در استان هرمزگان و امام جمعه بندرعباس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در هرمزگان، ضمن تبریک پیشاپیش عید سعید فطر، گفت: در فرهنگ اسلامى نخستین روز ماه شوال به عنوان عید فطر و جشن بازگشت ‏به فطرت معین شده است، زیرا مسلمانان روزه‏ دار در طول ماه رمضان با ارتباط هاى پى در پى با خداوند متعال و استغفار از گناهان از تمام آلودگى‏ هاى ظاهرى و باطنى كه بر خلاف فطرت آنهاست، خود را پاك کرده و به فطرت واقعى خود برمى ‏گردند. 

وی در ادامه از پالايش و صيقلي زدن زنگارهاي كينه، بغض، اختلاف، بدبيني و بي اعتمادي و بي باوري به همديگر ازآثار و برکات روزه داری نام برد و افزود: اجتماع روز عید فطر مى‏ تواند در پیوند و همدلى مسلمانان نقش آفرین باشد.

امام جمعه بندرعباس در ادامه تصریح کرد: روزه داران در گردهمایى روز عید فطر و قرار گرفتن در كنارهم، از نظرات، مشكلات و گرفتارى‏ هاى همدیگر آگاه مى‏ شوند، در این گردهمایى بغض‏ ها و كینه‏ ها تبدیل به دوستى و همدلى مى‏ شود و مؤمنان در یك صف واحد احساس اتحاد و نزدیكى بیشترى به همدیگر مى‏ كنند.

آیت الله نعیم آبادی با اشاره به اعمال شب عید فطر گفت: در روایات اسلامی آمده که فضیلت این شب عزیز، کمتر از شب قدر نیست، شب عید فطر، شبی است که خداوند پاداش های خود را به مؤمنان روزه دار می بخشد و آنان رامورد رحمت قرار می دهد. 

وی در ادامه افزود: از این رو، هر انسان مؤمن باید از این فرصت نهایت استفاده را در ذخیره کردن ثواب و پاداش الهی ببرد و با انجام اعمال این شب، از فیض بی کران آن بهره مند شود. 

نماینده ولی فقیه در هرمزگان، غسل کردن بعد از غروب آفتاب، خواندن دعای ویژه رؤیت هلال ماه، خواندن زیارت امام حسین(ع) احیای آن شب به دعا و نماز و استغفار، خواندن ده رکعت نماز، خواندن دعای های مخصوص این شب، کنار گذاشتن زکات فطره را از مهم ترین اعمال شب عید فطر برشمرد.

آیت الله نعیم آبادی با اشاره به فلسفه و رازگشایی عید فطر تصریح کرد: روز عید فطر در واقع افطار روزه و پرداخت یک نوع زکات است و دراین روز دو شادی و فرحت وجود دارد.

وی با اشاره به ابعاد اقتصادى و اجتماعى عید فطر گفت: در روز عید فطر مى توان به پرداخت زكات فطره به عنوان عاملى ارزشمند براى فقرزدایى، توسعه اقتصادى و حل مشكلات اجتماعى در جامعه اسلامى اشاره کرد.

امام جمعه بندرعباس ادامه داد:‌ افزون بر این كه در كنار كمك به فقراء، موارد مصرف دیگرى نیز براى زكات فطره در اسلام منظور شده است كه از جمله آنها احیاى روحیه همیارى و تعاون، رسیدگى به وضع بهداشتى، درمانى و فرهنگى مسلمانان است.

آیت الله نعیم آبادی همچنین تاکید کرد: قبل از نماز مهم‌ترین مساله محاسبه و خارج کردن فطریه است، اهمیت رد فطریه به گونه‌ای است که در روایات شرط قبولی روزه شمرده شده است به گونه‌ای مانند صلوات بر حضرت محمد مصطفی (ص) در پایان نماز است.

وی، تقویت وحدت مسلمانان را از برکات عید فطر دانست و ضمن اشاره به این نکته که اهمیت عید فطر کمتر از شب‌های احیا نیست، گفت: نماز عید فطر یک نماز خاص در اسلام است و استقبال عظیمی از آن می‌ شود./302/851/ب1

ارسال نظرات