۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۵۰۸۲۲۶
مسؤول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قم:

نقد آثار شاعران در کارگاه شعر مدرن سبب دوری از تک‌صدایی و یکنواختی می‌شود

مسؤول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قم گفت: ادبیات مدرن و بطور خاص شعر سپید در قم جایگاه مناسبی دارد و گرایش به آن بسیار زیاد است.
شعر

به گزارش خبرگزاری رسا، واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری استان قم در کنار محافل و نشست‌های تخصصی همچون «قمپز»، «مهر و ماه» و «نقد و نظر» که به شعرخوانی و نقد آثار شاعران جوان استان قم برپا می‌شود، از اردیبهشت ماه امسال اقدام به برگزاری کارگاه شعر مدرن کرده‌است و تاکنون 5 جلسه از این کارگاه برگزار شده‌است. درباره این کارگاه و دلایل شکل‌گیری آن با محمد غفاری مسؤول واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری قم گفتگویی داشته‌ایم که در زیر تقدیم خوانندگان می شود:

کارگاه شعر مدرن با چه هدفی برگزار می شود؟

از وظایف ذاتی واحد آفرینش‌های ادبی حوزه هنری پرداختن به همه سبک‌های ادبی است. ادبیات مدرن و بطور خاص شعر سپید در قم جایگاه مناسبی دارد و گرایش به آن بسیار زیاد است، اما متاسفانه آنگونه که باید مورد توجه نهادهای فرهنگی و هنری قرار نمی‌گیرد و همواره با محرومیت مواجه بوده‌است. از این رو اقدام اولیه حوزه هنری استان قم تشکیل کارگاه ادبیات مدرن بوده‌است.

در این کارگاه چه اتفاقی می‌افتد؟

مهمترین ویژگی این کارگاه، نقد اشعار توسط خود شاعران است؛ به معنای اینکه شاعران به صورت یک حلقه ادبی گردهم جمع می‌شوند و اشعار یکدیگر را نقد و بررسی می‌کنند. اتفاقی که موجب دوری از تک‌صدایی و یکنواختی در اشعار می‌شود.

تعریف شما از شعر مدرن چیست؟

ادبیات مدرن با تلاش نیمایوشیج و بزرگان شعر در سال‌های نه چندان دور شکل گرفت و با عنوان شعر نیمایی به منصه ظهور رسید؛ با شاملو جریان شعر سپید شکل گرفت و به اوج رسید و تا به امروز در بستر شعر سپید موج‌ها و جریان‌های مختلف ادبی بروز پیدا کرده که پیشرفت بسیار زیادی برای ادبیات فارسی به همراه داشته‌است.

جلسات شعر مدرن در چه مرحله‌ای است و آیا علاقمندان می توانند هم اکنون در آن شرکت کنند؟

همانطور که عرض شد ماهیت این کارگاه، نقد و بررسی است و نه یک کلاس آموزش سطح بندی شده، بنابراین علاقه‌مندان می‌توانند در هر سطحی که قرار دارند، در این کارگاه حاضر و از نقد دوستان شاعرشان بهره‌مند شوند. جلسات شعر مدرن هر هفته پنجشنبه‌ها عصر در حوزه هنری قم برپا می‌شود و محدودیتی برای حضور علاقه مندان در این کارگاه وجود ندارد./۸۴۱/د۱۰۱/س

ارسال نظرات