۱۰ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۴
کد خبر: ۵۰۸۴۹۷
امام جمعه بجنورد مطرح کرد؛

عبودیت و بندگی؛ پایه رسیدن انسان به تقوا و تعالی

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی گفت: در آموزه‌های قرآنی بندگی پایه رسیدن به تقوا قرار گرفته و با بندگی و انجام فرمان‌ها و دستورات الهی می‌توان به قله بلند تعالی روحی و روانی گام گذاشت.
حجت الاسلام یعقوبی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی، نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد، امروز در جلسه تفسیر قرآن، اظهار کرد: قرآن قانون اساسی بشریت و دستورالعمل زندگی انسان‌ها بوده و جامع‌ترین و کامل‌ترین و شامل‌ترین «کتاب زندگی» محسوب می‌شود.

وی افزود: در این کتاب الهی حوزه‌های فردی و اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، اقتصادی و نظامی، تاریخی و تعلیم و تربیت، مورد توجه تام و تمام قرار گرفته است.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی ادامه داد: سبک و شیوه قرآن مجید آن است که موضوعات اعتقادی، فقهی، اخلاقی و عاطفی و آنچه مربوط به زندگی انسان است را گاه در قالب قصه و تاریخ و گاه در شکل مَثَل و تمثیل و گاه در قالب امر و نهی و تبشیر و انذار و هدایت و هشدار بیان کرده است.

رییس شورای استانی حوزه‌های علمیه خراسان شمالی اضافه کرد: یکی از ویژگی‌های این کتاب مقدس تکرار مطالب محوری و بازگو کردن آن‌ها در جای‌جای این کتاب در قالب‌های گوناگون و تعبیرهای متفاوت است که از آن جمله به موضوع «تقوا» می‌توان اشاره کرد.

وی با بیان اینکه این واژه در اشکال گوناگون یکی از پرکاربردترین کلمات قرآنی است، افزود: در آیات زیادی از قرآن دوگانه‌های به هم پیوسته را مشاهده می‌کنیم که در بیشترین آن‌ها یک طرف «تقوا» است و در یک سوی دیگر موضوعات فراوان اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و غیره قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین یعقوبی اضافه کرد: با اشاره به اینکه «تقوا» جان‌مایه دوگانه‌های قرآنی است، اضافه کرد: خداوند در قرآن می‌فرماید: «یا أَیهَا النَّاسُ اعْبُدُوا رَبَّکمُ الَّذِی خَلَقَکمْ وَالَّذِینَ مِنْ قَبْلِکمْ لَعَلَّکمْ تَتَّقُونَ»؛ ای مردم! پروردگارتان را که شما و کسانی را که پیش از شما بودند آفرید، بندگی و پرستش کنید تا پرهیزگار و باتقوا شوید.

وی اظهار کرد: در این آیه شریفه بین «عبودیت» و بندگی با «تقوا» و خویشتن‌بانی، پیوند تنگاتنگی دیده می‌شود؛ به‌گونه‌ای که بندگی پایه رسیدن به تقوا قرار گرفته و با بندگی و انجام فرمان‌ها و دستورات الهی می‌توان بر بام بلند تقوا راه یافت و به قله بلند تعالی روحی و روانی گام گذاشت.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی افزود: رمز و راز رسیدن به سلطان معنوی و تسلط بر هواهای نفسانی عبودیت بوده و این مهم در پرتو بندگی میسّر و امکان‌پذیر است./9314/پ۲۰۲/ج۱

ارسال نظرات