۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷
کد خبر: ۵۰۸۸۸۰
کارشناس مذهبی مطرح کرد؛

بدعت مهمترین مسأله نهی شده در روایات

حجت الاسلام حاجیان بدعت را مهمترین مسأله نهی شده در روایات دانست و گفت: حرمت بدعت مورد قبول تمامی مذاهب اسلامی است.
بدعت در اسلام

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حاجیان در مراسم سالروز تخریب قبور ائمه بقیع که در دفتر حضرت آیت الله صافی گلپایگانی برگزار شد با تأکید بر این که بدعت مهمترین مسأله ای است که در روایات مورد نهی قرار گرفته است، گفت: بدعت عبارت است از وارد کردن مطلبی در دین، در حالی که دینی نیست یا خارج کردن موردی از دین که جزء دین است.

کارشناس مذهبی با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) بیان کرد: تمامی مذاهب اسلامی بدعت را حرام می دانند اما بحث در این است که بدعت گزار کیست و چه موردی بدعت است یا این که چه موردی بدعت نیست؟ به ویژه این که وهابیت شیعه را قومی بدعت گزار معرفی می کند و به همین دلیل به مبارزه با او پرداخته است.

وی خاطرنشان کرد: مهمترین دلیلی که امروزه شیعه را به واسطه آن بدعت گزار می دانند مربوط به زیارت قبور و توسل به ائمه(ع) همچنین اشیاء مربوط به آنها است در حالی که چنین مواردی از پشتوانه قرآنی برخوردار هستند؛ چنانچه قرآن کریم بیان می کند حضرت یوسف(ع) پس از نابینا شدن حضرت یعقوب(ع) پیراهن خود را برای وی ارسال می کند و وی نیز شفا می گیرد که این پیرآهن پارچه است و حضرت یعقوب(ع) نیز به واسطه توسل به آن شفا می گیرد.

حجت الاسلام حاجیان اضافه کرد: براساس روایات اهل سنت توسل به پیامبراکرم(ص) و اهل بیت(ع) نه تنها ریشه قرآنی دارد بلکه سنت پیامبر اکرم(ص) است چنانچه احمدی میانجی در کتاب «تبرک صحابه» مواردی را که صحابه به اشیاء پیامبر اکرم(ص) از جمله عصا، انگشتر عمامه و آب وضو تبرک می جسته اند را بیان کرده است و تمامی آنها از اهل سنت نقل شده اند.

وی افزود: حتی پیامبر اکرم(ص) خطاب به امام علی(ع) بیان می کند اگر نمی ترسیدم که مردم پس از من در مورد تو غلو کنند در مورد تو جمله ای را بیان می کردم که اگر از هر کجا گذر کنی مردم خاک زیر پای تو را به عنوان تبرک بردارند؛ هنگامی که خاک زیر پا تبرک است به خود امام علی(ع) نمی توان تبرک جست؟.

کارشناس مذهبی با بیان این که حضرت فاطمه(س) نخستین شخصی است که به زیارت قبر پیامبراکرم(ص) رفته است، گفت: علامه امینی(ره) در جلد پنجم کتاب الغدیر، از اهل سنت نقل می کند که حضرت فاطمه(ص) نخستین فردی است که به زیارت بر پیامبر اکرم رفته است؛ باید  گفت آیا حضرت فاطمه(س) نیز مشرک است./1324/پ۲۰۲/ی

ارسال نظرات