۱۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۹
کد خبر: ۵۰۸۸۸۵
امام جمعه ایلام:

شرط داشتن جامعه سالم پایداری خانواده است

حجت الاسلام والمسلمین لطفی شرط داشتن جامعه سالم را پایداری خانواده دانست و گفت: در دهه هاي اخير، به دنبال پيشرفت هاي اقتصادي و صنعتي، نظام خانواده تحت تأثير قرار گرفته است.
حجت الاسلام و المسلمین لطفی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ایلام، حجت الاسلام والمسلمین محمدنقی لطفی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام امروز در مراسمی در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا اطهر ایلام، اظهار داشت: دین اسلام تذکید و سفارش ویژه ای بر بنیان خانواده دارد و بر اقتدار بیشتر برخی از اعضای خانواده تأکید شده است.

وی افزود: نهاد خانواده رکن بنیادین اجتماع بشری و محمل فرهنگ های گوناگون است. اولین شرط داشتن جامعه ای سالم و پویا، سلامت و پایداری خانواده است. در حقیقت، خانواده، نهاد اجتماعی جهان‌شمولی است که به رغم کوچک بودن دارای آثار و کارکردهای بسیاری، اعم از روانی، آموزشی، جمعیتی، اقتصادی، فرهنگی است.

امام جمعه ایلام خاطرنشان کرد: پس از زن و شوهر، فرزندان رکن سوم خانواده را تشکیل می‌دهند؛ با ولادت فرزند، روابط جدیدی در درون خانواده شکل می‌گیرد که هدایت و سامان‌دهی آن‌ها نقش بسیار مهمی در تحقق اهداف نظام خانواده دارد و برعکس، بی‌توجهی به آن‌ها نه تنها خانواده را در دستیابی به اهدافش ناکارآمد می‌کند، بلکه گاهی آن را به مکانی برای جرم و جنایت تبدیل می‌ کند.

وی ادامه داد: در جامعه‌ امروز، ما با نوعی تحول گفتمانی مواجه هستیم، تغییر از گفتمان خانواده‌گرایی به سمت گفتمان فردگرایانه. تحول به تعبیر رهبر انقلاب مانند هوایی است که همه از آن تنفس می کنند و امروزه همه‌ی خانواده‌های ایرانی در معرض این تغییر و تحول هستند و عوامل مختلفی، اعم از رسانه‌ها، عوامل سیاسی، اقتصادی در این تحول نقش داشته‌اند.

حجت الاسلام والمسلمین لطفی تصریح کرد: در واقع در دهه هاي اخير، به دنبال پيشرفت هاي اقتصادي و صنعتي، نظام خانواده تحت تأثير قرار گرفت، چگونگي ازدواج، بچه دار شدن، سن ازدواج و شکل زندگي مشترک تغيير کرد. امروزه در جهان غرب، خانواده ديگر محيطي نيست که کودکان در آن به خوبي تربيت و از نظر عاطفي ارضا شوند.

این مدرس حوزه با بیان اینکه در حال حاضر، تأثير وسايل ارتباط جمعي و شیوع بی بند و باري هاي اخلاقي، موجب تغييرات فرهنگي در سطح جوامع شده، گفت: اين مسأله خانواده ها را در جوامع مختلف با چالش هاي جدي مواجه ساخته است، يکي از پيامدهاي منفي در روند جهاني شدن، گسستگي خانواده است.

وی عنوان کرد: نظام خانواده در اسلام یکی از مقدس ترین و پر اهمیت ترین نظام ها معرفی شده است. نقش زن در خانواده که وظیفه مادری و همسری را برعهده دارد و این نقش بسیار حائز اهمیت است زیرا که اساس تربیت و شکل گیری خانواده بر عهده او است.

وی در پایان ابراز کرد: باید تلاش کنیم تا با فرهنگ ایرانی اسلامی این بنیان و رکن اصلی جامعه را تقویت کنیم. یکی از وظایف مهم خواهران طلبه تبلیغ و نهادینه کردن فرهنگ و سبک زندگی اسلامی در جامعه است./۸۷۹/202/ب2

ارسال نظرات