۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۵:۴۶
کد خبر: ۵۰۹۰۲۲
آیت الله قرهی:

امامت امری انتصابی از جانب خداوند متعال است

تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) گفت: وقتی انسان این جرأت را پیدا کرد که معصوم(ع) را از جایگاه امامت تنزل دهد، طبعاً بحث ولایت مطلقه فقیه را نیز نادیده خواهد گرفت.
آیت الله قرهی

آیت الله روح الله قرهی، تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، ضمن نقد اظهارات اخیر رییس جمهور مبنی بر تعیین ولایت و حکومت بر اساس نظر و انتخاب مردم، گفت: باید دید شخص رییس جمهور که این مطالب را عنوان می‌کنند آیا معتقد به روایات الهی و آیات شریفه هستند. اگر از آیات و روایات اطلاع دارند، به چه دلیل خطبه مورد نظر را تحریف می‌کنند، به این صورت که به بخشی از آن توجه می‌کنند ولی بخش دیگر را نادیده می‌گیرند.

وی افزود: ما وظیفه داریم در بیان آیات و روایات، صدر و ذیل مطالب را نیز به طور کامل عنوان کنیم و طوری نباشد که قسمتی از آن عنوان و قسمتی از مطلب نادیده گرفته شود.

تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) با اشاره به خطبه ۹۲ نهج البلاغه، گفت: بعد از کشته شدن عثمان وقتی مردم به در خانه امام علی(ع) هجوم آوردند که خلافت ظاهری را بپذیرد، امام در پاسخ فرمودند "مرا واگذارید و دیگرى را به دست آرید، زیرا ما به استقبال حوادث و امورى مى ‏رویم که رنگارنگ و فتنه آمیز است و چهره‏ هاى گوناگون دارد و دل‏ها بر این بیعت ثابت و عقل‏ها بر این پیمان استوار نمى‏ ماند، چهره افق حقیقت را (در دوران خلافت سه خلیفه) ابرهاى تیره فساد گرفته و راه مستقیم حق ناشناخته ماند. آگاه باشید، اگر دعوت شما را بپذیرم، بر اساس آنچه که مى‏دانم با شما رفتار مى‏کنم و به گفتار این و آن و سرزنشِ سرزنش کنندگان گوش فرا نمى‏دهم. اگر مرا رها کنید چون یکى از شما هستم که شاید شنواتر و مطیع‏تر از شما نسبت به رئیس حکومت باشم، در حالى که من وزیر و مشاورتان باشم بهتر است که امیر و رهبر شما گردم".

وی همچنین با اشاره به روایت "اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتی" و آیه "انما ولیکُم الله و رسوله و الذین آمنوا الذین یُقیمونَ الصلاه و یؤتون الزکاه و هُم راکعون" گفت: بر اساس آیات و روایات مذکور امام علی(ع) از جانب خداوند متعال انتخاب شده بودند ولی از همان روزهای ابتدایی عده‌ای نخواستند بپذیرند؛ حتی در روایات اهل سنت نیز این مطلب نهفته شده است. لازم است برای اطلاعات بیشتر به کتاب الغدیر و روایات آن مراجعه شود.

آیت الله قرهی با اشاره به اظهارات رییس جمهور، گفت: قطعاً کسی که بخشی از فرمایشات امام علی(ع) را انتخاب کرده، واضح است پیش از آن کل مطلب را مطالعه کرده است.

وی با اشاره به روایات واقع در کتاب "تاریخ طبری" و کتاب "الکامل فی التاریخ" عنوان کرد: وجود نازنین پیامبر اکرم(ص) زمانی که رؤسای قبایل را برای اسلام دعوت می‌کردند، فرمودند جانشینی پس از من موضوعی الهی و خارج از اختیار من است و خداوند هر فردی را که صلاح بداند در این جایگاه قرار می‌دهد، همچنین در جلد۲۳ بحارالانوار از پیامبر(ص) روایت شده خداوند من و اهل بیتم را بر تمام مردم برگزیده و مردم در این انتخاب هیچ نقشی ندارند.

تولیت مدرسه علمیه امام مهدی(عج) با اشاره به آیه ۶۸ سوره قصص، گفت: خداوند متعال در این آیه شریفه اذعان دارد، هر که را بخواهد برمی‌گزیند و در برابر امر خداوند هیچ کس اختیاری ندارد؛ مفسران این را درباره ولایت، رهبری و امامت می‌دانند.

وی افزود: در جلد ۷ کتاب خلق الاسناد از امام رضا(ع) روایت شده که انتخاب امام بر عهده خداوند متعال است، همچنین پروردگار عالم در آیاتی ذکر کرده که قبل از هبوط به زمین برای انسان‌ها هادی و راهنما فرستاده‌ایم و هر کس از این هدایت تبعیت کند نه ترسی بر آنان است و نه اندوهگین می‌شوند.

آیت الله قرهی با اشاره به فرافکنی برخی مقامات دولتی ابراز داشت: امامت از اصول دین بوده و بعید است فردی در لباس مقدس روحانیت از اعتقادات شیعه مطلع نباشد. امامت در مباحث شیعه، کلامی و در مباحث اهل سنت فقهی است.

وی در پایان با اشاره به دلیل بیان مسائلی که ولایت را نفی می‌کند، خاطرنشان کرد: عده‌ای که این مسائل را مطرح می‌کنند به دنبال براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند که با این سبک و سیاق وارد این مقولات می‌شوند. وقتی انسان این جرأت را پیدا کرد که معصوم(ع) را از جایگاه امامت تنزل دهد، بحث ولایت مطلقه فقیه را نیز نادیده خواهد گرفت./966/۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات