۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۵۰۹۰۴۰
مدیر مرکز تخصصی کلام حوزه علمیه قزوین:

اسلام نظام اخلاقی و حقوقی برای حضور فعال زن در جامعه تعریف کرده است

مدیر مرکز تخصصی کلام حوزه علمیه قزوین گفت: نظام اخلاقی و حقوقی الهی و اسلام به جایگاه اجتماعی زن توجه داشته و حضور زنان در شرایط و فضای اجتماعی را امری لازم و ضروری دانسته و قوانینی در این عرصه تعریف کرده است.
حجت الاسلام محمد محبی

حجت الاسلام محد محبی، مدیر مرکز تخصصی کلام حوزه علمیه در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره به جایگاه اجتماعی زنان در جامعه اسلامی، گفت: انسان از نظر فطرت موجودی اجتماعی آفریده شده، در نظام حقوقی نیز لازم است قوانین به گونه‌ ای طراحی شوند که بانوان بتوانند نیازها و استعدادهای اجتماعی خود را برآورده سازند، نظام اخلاقی و حقوقی الهی و اسلام نیز به این مباحث توجه داشته و حضور زنان  در شرایط و فضای اجتماعی را امری لازم و ضروری دانسته و قوانینی در این عرصه تعریف کرده است.

وی درباره میزان آشنایی زنان با هویت خود، ابراز داشت: به برکت انقلاب اسلامی و فعالیت های مبلغان دینی تا حدودی افرادی که با مباحث و معارف قرآنی و سیره و سنت آشنا هستند، قشر عظیمی از زنان به جایگاه و هویت اجتماعی خود پی برده و در زمینه‌های پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در زمینه خانواده و تربیت نسل مؤمن و همچنین در تربیت مدافعان حرم و دفاع از ارزش ها نقشی تأثیرگذار داشته اند.

حجت الاسلام محبی ادامه داد: البته عده‌ ای نیز با تأثیر از فضا و فرهنگ غربی که نگاهی ابزاری، جنسیتی و اقتصادی به زن دارند، با اصالت و هویت واقعی خود آشنا نشده‌اند.

وی با بیان اینکه حضور زن در اجتماع می‌تواند منفی و یا مثبت باشد، یادآور شد: گاهی حضور زن در جامعه فعال و مفید است، زمانی که هویت اجتماعی او در پرتو نظام حقوقی و اخلاقی قرار داشته باشد که اسلام و دین ترسیم کرده؛ اما گاهی نیز این حضور به نوع منفی تبدیل شده، این نوع فعالیت زمانی است که حضور زن نه برای خود بلکه ابزاری برای دنیای دیگران باشد.  

مدیر مرکز تخصصی کلام حوزه علمیه قزوین به میزان گرایش اقدامات مسؤولان به سمت هویت اصلی زنان اشاره و خاطرنشان کرد: میزان این اقدام نسبی است، زمانی که نگاه ارزشی، انسانی و توحیدی باشد، حق زن در فضای اجتماعی و سیاسی رعایت می‌شود، اما اگر نگاه افراد غربی باشد جایگاه و هویت اصلی زن رعایت نخواهد شد که متأسفانه در مواردی، مسؤولان و بویژه نهادهای آموزشی و اجرایی گاهی در این راستا کوتاهی داشته‌اند.

وی درباره چرایی نبودن قوانین در حمایت از جایگاه و هویت زنان خانه‌دار، گفت: تأثیر و الگوبرداری برخی مسؤولان از فرهنگ غرب با توجه به اینکه تعریف آنان از خانواده و زن متفاوت است، سبب شده چنین قوانینی وجود نداشته باشد.

حجت الاسلام محبی ادامه داد: مدیریت ما، مدیریت دینی و مبتنی بر ارزش های انسانی و اسلامی و نظام حقوقی و اخلاقی است که به نوعی انبیا آن را بنا گذاشته‌اند، اگر نگاه به جایگاه زن مبتنی بر این دیدگاه نباشد با توجه به جذابیتی که این وجود ارزشمند برای جنس مخالف دارد، زن جایگاه اصلی خود را پیدا نخواهد کرد، بنابراین لازم است برای فراهم شدن شرایط مناسب باور عمومی در مسؤولان وجود داشته باشد که میزان این باور عمومی در مقاطع مختلف متفاوت است.

وی در پایان گفت: لازم است بانوان کشور به این معنا توجه داشته باشند که زن در پرتو معانی قرآنی و معارف دینی به طور کامل به نیازهای خود دست خواهد یافت و زمینه و بستر شکوفایی استعدادهای نهفته به ویژه در زمینه اجتماعی و سیاسی ظاهر می‌شود؛ در غیر این صورت شرایط به سمت افراط و یا تفریط کشیده خواهد شد./955/۳۰۲/ب2

ارسال نظرات