نظريه ولايت فقيه امام راحل غير قابل انكار است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید عباس قائم مقامی مدیر مرکز اسلامی هامبورگ و رییس آکادمی اسلامی آلمان در نشستی با عنوان از ولایت تا حكومت كه بعدازظهر امروز در انجمن علوم انسانی برگزار شد با اشاره به اینكه ولایت در مورد مومنان دو سویه است اظهار داشت: در واقع مومنان به واسطه ولایت یكدیگر را مورد پوشش قرار می دهند و كاستی های یكدیگر را مرتفع می سازند.
وی ادامه داد: قرآن كریم به صورت مطلق ولی را خدا می داند، به این معنا كه ولایت تكمیلی، قانون گذاری، خالقی، ربوبیتی و... مخصوص خدا است، ولایت را خداوند به صورت طولی برای پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ثابت می كند، عمدتا ولایت معصوم از سوی برخی از عالمان دارای یكسری شرایط خاص است، آنها معتقدند معصوم در امر علوم ولایت دارند و در امور سیاسی و اجتماعی نیز دارای ولایت هستند.
مدیر مرکز اسلامی هامبورگ تاكید كرد: عده ای ولایت را در حق تصرف می دانند به این معنا كسی كه ولی است حق دخل و تصرف در امور را دارد، در واقع ولایت از نظر برخی بیان یك حقیقت و باور اصیل است، این افراد ولایت را از مقوله اخبار می دانند و معتقدند كه ولایت یك انشاء نیست، یعنی اینكه معصوم یا شخص دارای توانایی هایی است كه می تواند انسان را در امور زندگی اجتماعی و رفع كاستی ها كمك كند.
حجت الاسلام قائم مقامی یادآور شد: اساسا شان معصوم شئون ولایی نیست، زیرا اگر شان معصوم را همین حد بدانیم آنگاه به دنبال مراتب ولایت باید باشیم، معصوم دارای چند شان است كه یكی از آنها امر ولایت است و دیگر شئون ائمه زعامت دینی و سیاسی اجتماعی است.
وی افزود: ولایت وجوب اطاعت ندارد اما در رابطه با امام معصوم این رفتار امكان پذیر نیست، معصوم به واسطه حكم عقل چون در مقام عصمت است از حق اطاعت برخوردار است.
رییس آکادمی اسلامی آلمان در رابطه با نظر امام در باب ولایت فقیه تصریح كرد: ولایت فقیه با مضمونی كه امام خمینی(ره) مطرح كردند نظری است كه كمتر فقهایی را می توان دید كه مخالف آن باشند، اما ولایت فقیه كه مورد مناقشه برخی از آقایان است همان ولایت فقیهی است كه امروز برخی آن را در قم نیز مطرح می كنند.
حجت الاسلام قائم مقامی ابراز داشت: ما نمی توانیم یك فقیه را پیدا كنیم كه مخالف ولایت فقیه باشد، امام راحل نیز ولایت فقیه را از مسأله فقهی بودن خارج كرده و می گوید موضوع ولایت فقیه یك امر عقلایی است، زیرا ولایت فقیه اگر غیر عقلایی بیان شود باید به دلیل نقلی رجوع كرد به این معنا كه باید به روایات رجوع و شئون فقیه را منتقل كرد كه از نظر فقها انتقال شئون معصوم به انسان های عادی امكان پذیر نیست.
وی در پایان گفت: كسی كه ولی فقیه می شود یك مشروعیت الهی مردمی به دست می آورد./202/816/ب1