۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۳۳
کد خبر: ۵۰۹۲۲۸
امام جمعه بابل:

دستگاه قضایی در زمینه جرائم مشهود با سرعت و قاطعیت وارد عمل شود

حجت الاسلام و المسلمین روحانی خواستار برخورد شدید و محکم قضایی با جرائم مشهود شد و گفت: انتظار عمومی مردم ورود دستگاه قضایی به جرائم مشهود مانند بزهکاری، بی حجابی، قاچاق و صادر کردن حکم قضایی توام با سرعت و قاطعیت است تا سبب بازدارندگی در سطح جامعه شود.
دیدار رییس دادگستری با امام جمعه بابل دیدار رییس دادگستری با امام جمعه بابل دیدار رییس دادگستری با امام جمعه بابل دیدار رییس دادگستری با امام جمعه بابل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی روحانی، امام جمعه بابل عصر امروز در دیدار رییس و جمعی از کارکنان دادگستری بابل با اشاره به اهمیت دستگاه قضا، گفت: مجموعه دستگاه قضایی، شهید بهشتی را الگوی فعالیت ها و خدمت به مردم در عصر دادگستری قرار دهند.

وی با بیان این مطلب که قوه قضاییه مظهر عدالت در کشور است، افزود: یکی از مهمترین کارکرد عدالت در جامعه، ایجاد فضایی توام با امنیت است که موجب جلب اعتماد عمومی به نظام اسلامی می شود.

امام جمعه بابل احقاق حق افراد و مطالبه به حق عمومی را یکی از وظایف اصلی دستگاه قضایی کشور بیان کرد و اظهار داشت: دستگاه قضایی باید به گونه ای عمل کند که صاحبان حق نباید برای مراجعه به دستگاه قضایی نگرانی داشته باشند و همواره دستگاه قضایی را مامن و ملجا خود بدانند و به آن پناه ببرند.

وی با اشاره به هزینه های گزاف دادسری در کشور، تاکید کرد: متاسفانه بالا بودن هزینه های دادرسی و اطاله دادرسی ها از جمله گلایه های مردم از دادگستری و مجموعه دستگاه قضا است و برخی از افراد به دلیل همین بالا بودن هزینه های دادرسی، از پیگیری حقوق خود منصرف می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین روحانی از دیگر گلایه های مردم از دستگاه قضایی را برخورد بد برخی از قضات و کارکنان دستگاه قضایی نام برد و خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از قضات و کارکنان محاکم قضایی برخوردی شایسته با مردم ندارند و برخورد تند و رفتارهای دور از شان اخلاق اسلامی از گلایه های مردم از دستگاه قضایی است.

تولیت مدرسه علمیه خاتم الانبیا(ص) بابل، افزود: برخورد اخلاق مدارانه و توام با آرامش در مقابل مردم که قاطعیت دستگاه قضا هم در آن جلوه گر باشد، یک انتظار به حق و شایسته از دستگاه قضایی اسلامی است.

امام جمعه بابل خواستار برخورد شدید و محکم قضایی با جرائم مشهود شد و گفت: انتظار عمومی مردم ورود دستگاه قضایی به جرائم مشهود مانند بزهکاری، بی حجابی، قاچاق  و صادر کردن حکم قضایی توام با سرعت و قاطعیت است تا موجب بازدارندگی در سطح جامعه شود.

وی ادامه داد: اگر مردم آثار قدرتمند حاکمیت عدالت و قضا را در جامعه ببینند، این امر موجب کاهش وقوع جرم و جنایت در کشور و فراگیر شدن احساس امنیت در جامعه می شود.

سید یونس حسینی عالمی، رییس دادگستری بابل نیز در این دیدار با اشاره به استقلال دستگاه قضایی در کشور، گفت: قوه قضاییه پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی با رسیدگی و صدور حکم در مورد شکایات و حل فصل دعاوی، رفع خصومات و نیز اخذ تصمیم و اقدام لازمه بر اساس امور حسبیه است.

وی افزود: احیای حقوق عامه، گسترش عدل و آزادی های مشروع در کنار نظارت بر حسن اجرای قوانین بر عهده قوه قضاییه است.

رییس دادگستری شهرستان بابل اقدام مناسب برای پیشگیری از جرم را از دیگر وظایف قوه قضاییه بیان کرد و اظهار داشت: کشف جرم، تعقیب، مجازات و تعزیرمجرم، اجرای حدود و مقررات مدون جزایی اسلام از وظایفی است که قانون بر عهده قوه قضاییه نهاده است.

حسینی عالمی با اشاره به تعداد بالای پرونده هایی قضایی در شهرستان بابل، تاکید کرد: در سال گذشته 21421 پرونده در شعب دادسرای بابل مختومه شد و از میان 10543 پرونده وارده در 8 شعبه حقوقی بابل 11544 پرونده رسیدگی و مختومه گردید.

وی از وجود 3 شعبه دادگاه خانواده در دادگستری بابل خبر داد و افزود: 6546 پرونده مربوط به حوزه خانواده در دادگستری بابل در سال گذشته مختومه گردید.

رییس دادگستری بابل با اشاره به ظرفیت مردمی شورای حل اختلاف برای رفع معضلات و مشکلات در این بخش، گفت: با تلاش های همکاران فعال در شورای حل اختلاف در سال 95 تعداد 19504 پرونده مختومه گردید.

وی با اشاره به حجم بالای پرونده قضایی در شهرستان بابل و قرار داشتن در رتبه نخست در تعداد پرونده های قضایی در سطح استان، تصریح کرد: ساختمان دادگستری و دادسرای بابل با قدمتی بیش از 50 سال است که در آن کمبودی شدید در خصوص فضای اداری برای پرجمعیت ترین شهرستان استان وجود دارد.

حسینی عالمی با بیان این مطلب که باید در بخش ها و 4 شهر امیرکلا، لاله آباد، بندپی غربی و بابلکنار هم حوزه قضایی تشکیل شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه به رغم افزایش حجم پرونده های قضایی با کمبود کادر اداری مطابق با چارت سازمانی برخودار هستیم و بر اساس استاندارد باید دارای 222 کارمند باشیم که تنها از 109 کارمند برخوردار هستیم.

وی ادامه داد: از 16 دادگاه خانواده و حقوقی در بابل تنها 11 شعبه تشکیل شده است و متاسفانه دادرسی جانشین برای قضات ما وجود ندارد.

رییس دادگستری بابل به فعالیت دادگاه انقلاب بابل هم پرداخت و گفت: 2462 فقره پرونده در خصوص مواد مخدر در دادگاه انقلاب در سال گذشته در دادگستری بابل تشکیل شد.

وی افزود: اداره ثبت اسناد و املاک، اداره زندان ها و اداره پزشکی قانونی شهرستان بابل از دیگر ادارات وابسته به قوه قضاییه در شهرستان بابل می باشد./1313/۲۰۲/ب۱

ارسال نظرات