۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۵۰۹۲۵۲

چند خبر کوتاه از بنیاد بین المللی فرهنگی هنری امام رضا

کسب رتبه نخست نوجوان روشندل سمنانی در جشنواره بین‌المللی رضوی، ارسال ۱۶۰ اثر فرهنگی هنری کانون ایلام به جشنواره کتابخوانی رضوی و پایان مهلت ارسال آثار به جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی از مهمترین اخبار کوتاه این هفته خراسان رضوی است.
خبر کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مهدی جمال، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان گفت: محمدمهدی حیدرپور عضو فراگیر کانون پرورش فکری سمنان در بخش کتاب‌سازی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی رضوی، رتبه اول را کسب کرد. این نوجوان روشن دل که عضو فراگیر مرکز فرهنگی‌هنری شماره 2 کانون پرورش فکری سمنان است، به مربی‌گری گلنساء شاهی با خلق اثری به‌ خط بریل با عنوان «دعای آسمانی» موفق به کسب رتبه برگزیده شد.

نوجوان روشن‌دل سمنانی در جشنواره بین‌المللی رضوی اول شد

وی ادامه داد: در این بخش، چهار هزار و 805 نفر شرکت کننده از مراکز فرهنگی هنری کانون سراسر کشور با ارایه سه هزار و 245 اثر شرکت داشتند، در این میان، 228 اثر برتر به عنوان آثار برتر استانی شناخته و به دبیرخانه کشوری جشنواره رضوی ارسال شد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان تصریح کرد: از سوی داوران این بخش از مسابقه جشنواره، در مجموع 17 اثر برگزیده انتخاب شد که از این آثار سه اثر مربوط به بخش فراگیر و پنج اثر نیز به عنوان شایسته تقدیر معرفی شد .

آیین پایانی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) در روز جمعه 13 مرداد 1396، هم‌زمان با ولادت این امام مهربانی در مشهد مقدس برگزار می‌شود.

37 هزار و 550 نفر عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان سمنان هستند که 30درصد از جمعیت دانش آموزی استان را شامل می شود، کتابخانه های مراکز کانون در استان سمنان بیش از 270 هزار نسخه کتاب دارد.

از همه ظرفیت‌ها برای جشن‌های دهه کرامت استفاده می‌شود

محمدحسن واحدی، معاون استاندار خراسان رضوی، در جلسه شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی جشن‌های دهه کرامت استان خراسان رضوی اظهار کرد: در روز میلاد حضرت فاطمه معصومه (س) نخستین روز از دهه کرامت مراسم گل‌باران از میدان شهدای مشهد به مقصد حرم مطهر ثامن‌الحجج(علیه‌السلام) صورت می‌پذیرد و مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) امسال در حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.

معاون استاندار بر لزوم فعال شدن ستاد اجرایی اختتامیه اشاره کرد و گفت: مدیریت این کار را بنیاد بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) رهبری کند.

وی ادامه داد: فرمانداری مشهد جلسه‌ای را با عضویت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد، شهرداری مشهد، دبیرخانه کانون‌های مساجد استان، شورای هماهنگی تبلیغات استان و نیز بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) و آستان قدس رضوی با محوریت برنامه‌های مشهد تشکیل دهد.

واحدی با اشاره به انتخاب مشهد به‌عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام گفت: امسال شرایط با سال گذشته متفاوت است و تمامی دستگاه‌های اجرایی استان باید نهایت تلاش خود را در برنامه‌های اجرایی و عملیاتی متناسب با پایتخت فرهنگی جهان اسلام تدارک ببینند.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری خراسان رضوی تصریح کرد: طی جلسه‌ای که با صداوسیمای مرکز خراسان رضوی داشته‌ایم مقرر شد افتتاح رادیو زیارت در ایام دهه کرامت به‌صورت آزمایشی انجام شود .

وی ادامه داد: آذین‌بندی و چراغانی سطح شهر، فضاسازی توسط بیلبوردهای شهری با موضوع دهه کرامت باید توسط شهرداری محقق شود و همچنین نمایشگاه مشهد دوست‌داشتنی با رویکرد حضرت رضا(ع) تا پایان دهه کرامت ادامه داشته باشد.

وی ادامه داد:به فرمانداران ابلاغ گردد تا هر شهرستان یک جشن ویژه‌ای را در کنار برنامه‌های دیگر در این ایام در شهرستان برنامه‌ریزی و اجرا نمایند.

در این جلسه سید سعید سرابی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بر لزوم همکاری دستگاه‌های اجرایی در اجرای برنامه‌های دهه کرامت و برگزاری باشکوه این برنامه‌ها تأکید کرد.

در این جلسه همچنین دستگاه‌های اجرایی استان برنامه‌های خود را تشریح کردند.

160 اثر فرهنگی هنری کانون ایلام به جشنواره کتابخوانی رضوی ارسال شد

در راستای همکاری های مشترک با نهاد ها و دستگاههای فرهنگی هم سو کانون استان ایلام تعداد 160 اثر فرهنگی ، هنری را در جشنواره  کتابخوانی رضوی شرکت داد .این آثار که  بخش هایی مانند کتاب خوانی و نقاشی رضوی را در بر دارند با راهنمایی مربیان و خلاقیت کودکان ونوجوانان تولید شده اند و قرار است در دو بخش استانی و کشوری قضاوت شوند.

پیش از این در راستای شکل گرفتن این آثار مسئولان و کارشناسان کانون پرورش فکری استان و نهاد کتابخانه های عمومی در نشست مشترکی به بیان نقاط مشترک و اهداف هم سو پرداختند و برای نزدیک تر شدن این دو دستگاه فرهنگی تفاهم نامه امضا کردند که یکی از بند های تفاهم نامه همکاری در جشنواره رضوی کتاب خانه ها بود .

در این نشست قرار بر این شد تا ضمن بازدید کارشناسان و مسئولان نهاد کتابخانه ها از مراکز فرهنگیو کتابخانه ها ی کانون زمینه پررنگ تر شدن برنامه های مشارکتی ایجاد شود .که در اولین قدم اجرایی شدن تفاهم نامه همکاری آثار کودکان ونوجوانان عضو کانون به جشنواره رضوی کتاب خانه ها تحویل داده شد

فراتر از این همکاری با ادارات و سازمان های هم سو ،کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان خود نیز به صورت مستقل دبیری بخش کودک و نوجوان جشنواره بین المللی و کشوری رضوی را در کل کشور بر عهده دارد که کانون ایلام نیز در استان ایلام آن را پیگیری می کند چنان که چندی پیش تعداد 420 اثر در بخش های نشریه نگاری – کاردستی- کتاب سازی – شعر –داستان به دبیرخانه رضوی استان رسید که با حضور پانزده داور که بخش های کارشناسی فرهنگی ، هنری وادبی وتعدادی از مربیان مراکز را در برمی گرفت مورد قضاوت قرار گرفتند و بهترین ها برای رقابت در مرحله کشوری و بین المللی به تهران معرفی شدند.

پانزدهمین جشنواره  بین المللی امام رضا(ع) توسط کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود که هم‌زمان با دهه کرامت برگزیدگان این جشنواره معرفی خواهند شد.

مهلت ارسال آثار به جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی با ارسال 118 اثر پایان یافت/معرفی داوران جشنواره

اکبر اسکندری نژاد بابیان این مطلب، افزود: در پنجمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی که برای دومین بار در قزوین برگزار می‌شود 118 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال‌شده است.

 وی عنوان کرد: تمامی این 118  اثر جهت داوری و اعلام نتایج نهایی به مرکز اطلاعات و توسعه فناوری رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال‌شده است.

دبیر جشنواره رسانه‌ای دیجیتال رضوی خاطرنشان کرد: آقایان  میثم عبدلی، جواد موحد و حسین افسری به‌عنوان داوران پنجمین جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی انتخاب‌شده‌اند.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قزوین گفت: امیدواریم بتوانیم با برگزاری هر چه‌بهتر پنجمین جشنواره رسانه‌ای دیجیتال رضوی سبب اشاعه و ترویج فرهنگ رضوی در استان قزوین و کشور بشویم.

برنامه های جنبی دوازدهمین جشنواره «فیلم کوتاه رضوی» در یزد اعلام شد

برگزاری کارگاه آموزشی فیلم کوتاه با محوریت از کلاسیک تا معاصر، کارگاه آموزشی فیلم مستند با محوریت از ایده تا فیلم‌نامه ازجمله برنامه‌های جنبی دوازدهمین جشنواره «فیلم کوتاه رضوی» است.

کارگاه آموزشی فیلم کوتاه با تدریس دکتر احمد الستی از 13 تا 15 تیرماه جاری و کارگاه آموزشی فیلم مستند نیز با تدریس استاد همایون امامی از 20 تا 22 تیرماه جاری به مدت سه روز برگزار می‌شود.

از دیگر برنامه‌های جنبی این دوره از جشنواره نمایش فیلم و نقد و بررسی است که در این حوزه فیلم «آبی کمرنگ» به کارگردانی آرش لاهوتی، دارنده تندیس بهترین فیلم بخش بین‌الملل جشنواره فیلم حقیقت 26 تیرماه جاری در سالن سینما تک اکران و بررسی می‌شود.

همچنین در این بخش فیلم «متهمین دایره بیستم» به کارگردانی حسام اسلامی، دارنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر نیز در نهم مردادماه جاری در همین سالن اکران و بررسی می‌شود.

شایان ذکر است؛ جشنواره بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) همه‌ساله در ایام دهه کرامت به مناسبت سالروز ولادت باسعادت حضرت معصومه(س) و حضرت امام رضا(ع) و بزرگداشت حضرت شاه‌چراغ(ع) در عرصه ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود که افتتاحیه این جشنواره در اولین روز ماه ذی‌القعده در قم و اختتامیه آن در ۱۱ ذی‌القعده در شب میلاد مسعود حضرت امام رضا(ع) در مشهد مقدس خواهد بود. اکبر شیخ دبیری این جشنواره بین‌المللی را بر عهده دارد./۳۰۳/۸۶۴/ب۱

ارسال نظرات