۱۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۳۰
کد خبر: ۵۰۹۳۷۱
دبیر همایش در آسمان امین:

بانو مجتهده امین و علویه همایونی سبب فخر و مباهات زنان مسلمان هستند

​مدیر عامل موسسه فرهیختگان در آسمان امین(ره)، بانو مجتهده امین(ره) را از نادر زنانِ فرهیخته زمان خود دانست و گفت: این بانوی بزرگوار با تأسی به سیره سیّده زنان دو عالم حضرت فاطمه زهرا(س) مایه فخر و مباهات زنان مسلمان ایران زمین به ویژه شهر عالم خیز اصفهان شد.
حاجیه خانم امین

عفت رمضانیان، مدیر عامل مؤسسه فرهیختگان در آسمان امین و استاد حوزه در حاشیه همایش بین المللی« در آسمان امین بر بال همایونی» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان اظهار داشت: حاجیه خانم سیّده نصرت بیگم امین(ره) در سال 1265 هجری شمسی در شهر اصفهان چشم به جهان گشود و از همان سال های ابتدای عمر خود تا حدود بیست سالگی به سرعت بخشی از معارف دینی را در محضر اساتید برجسته خود فرا گرفت.

وی خاطر نشان کرد: این علم آموزی در شرایطی صورت گرفت که در جامعه آنروز اصلاً مجالی برای حضور زنان در صحنه اجتماع و علم آموزی فراهم نبود، اما ایشان از معدود بانوانی بود که در کنار وظایف اصلی و خطیری چون همسری و مادری و تربیت و پرورش فرزندان به فراگیری علم و دانش مشغول بودند و تا رسیدن به درجه اجتهاد پیش رفت.

دبیر علمی همایش بین المللی"در آسمان امین بر بال همایونی" افزود: این بانوی جلیل القدر صاحب تألیفاتی چون"تفسیر عرفانی، فلسفی و رواییِ مخزن العرفان"  در ۱۵ جلد، نفحات الرحمانیه فی واردات القلبیه، جامع الشتات، روش خوشبختی است که همگی یادگار گرانسنگ ایشان برای جامعه زنان مسلمان است.

رمضانیان شاگرد پروری را از دیگر ویژگی های این مجتهده بزرگ دانست و گفت: بانو مجتهده امین(ره) افزون بر پیمودن مدارج علمی به تربیت شاگردان بزرگی هم همّت گمارد که علویه بانو همایونی از شاخص ترین آنها بود.

وی برخی از فضائل بانو علویه همایونی را برشمرد و افزود: این بانوی بزرگوار که افتخار نیم قرن شاگردی در محضر بانو مجتهده نصرت بیگم امین(ره) را داشت، زندگی بانوی ایرانی را بر سه رکن اساسی استوار می دانست.

این استاد حوزه به تشریح این سه رکن پرداخت و گفت: رکن نخست، تبعّل یا شوهرداری که برخوردی همراه با نهایت عزّت و احترام و محبت و دلسوزی با همسر خود است و رکن دوم، خانه داری و بچه داری در نهایت حلم و حوصله و رکن سوم درس و تحصیل علوم دینی است که خود بانو الگویی تمام عیار در این سه رکن بود و منتج به اجتهاد ایشان شد.

مدیر عامل مؤسسه فرهیختگان در آسمان امین تصریح کرد: حاجیه خانم زینت السادات همایونی(ره) که خود در سال 1296 هجری شمسی در خانواده ای از تبار سادات حسینی به دنیا آمد و از سن 16 سالگی خدمت بانوی ایرانی شرفیاب شد و علم آموزی در محضر این استاد فرهیخته را با آموختن قرآن و شرح دعای کمیل آغاز می کند، ایشان آنقدر مجذوب استاد خود می شود که از ایشان به مصباح الهدایه در مسیر سیر و سلوک زندگی خود یاد می کند.

رمضانیان گفت: علویه همایونی(ره) نخستین زنی است که برای تحصیل وارد دانشگاه الهیات می شود و زمینه تحصیلات عالیه را در ادبیات فارسی، عربی و معارف اسلامی برای دختران و بانوان محجبه و نجیب و با اخلاق فراهم می کند.

وی یکی از بزرگترین افتخارات این بانو را اجازه روایی ایشان از طرف بانو مجتهده امین(ره) دانست و افزود: وی مکتب فاطمه را در سال 1344 با امتیاز بانوی ایرانی تأسیس کرد و این مکتب مقدس که مزیّن به نام خانم فاطمه زهرا(س) بود به دلیل شخصیت معنوی و جلیل القدر بانو مجتهده امین(ره) و خلوص و تقوا و طهارت باطن بانو همایونی(ره) می شود مهد پرورش شاگردان توانمند و بانوان فرهیخته ای که هر کدام در زندگی خود الگوی شایسته یک زن مسلمان هستند.

دبیر علمی همایش اظهار داشت: شاخصه اصلی زندگی بانو همایونی(ره) تلاش در جهت علم آموزی با هدف انجام صحیح نقش های خانوادگی بود که در این مسیر انس با قرآن و عجین شدن با ولایت در سیره زندگی ایشان کاملاً مشهود بود و اینچنین این بانوی گرانقدر به عنوان یک شاگرد وفادار، دِین خود را به استاد و مرید خویش ادا کرد.

وی گفت: از جمله تألیفات ایشان می شود به "ترجمه اربعین الهاشمیه بانوی ایرانی"، "ترجمه اسرارالآیات صدر المتألهین شیرازی"، "زن مظهر خلاقیت الله"، "عشق ذوی القربی در وصف حضرت فاطمه(س)"، "نسیم ولایت (ترجمه و توضیح چهل حدیث در فضائل و مناقب امیرالمؤمنین(ع) )"، "زندگانی بانوی ایرانی" اشاره کرد.

گفتنی است، بانو علویه همایونی(ره)در دهم تیرماه 1395 مصادف با 24 رمضان دار فانی را وداع گفت و در امامزاده ابراهیم اصفهان آرام گرفت و  به مناسبت نخستین سالگرد درگذشت این بانوی بزرگوار،  همایش "در آسمان امین بر بال همایونی" به همّت جمعی از شاگردان ایشان در مؤسسه فرهیختگان در آسمان امین(ره) تحت نظارت شاگرد ارشد ایشان حاجیه خانم فخرالسادات قلمکاریان صبح امروز درسالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان با حضور شخصیت های علمی وبرجسته بین المللی، کشوری و استانی برگزار شد.

لازم به ذکر است طی یک فراخوان مقاله در پاییز 1395 مقالاتی پیرامون ماهیت زن، جایگاه و وظایف آن در هستی و با محوریت کتاب "زن مظهر خلاقیت الله" دریافت شد که توسط هیأت علمی همایش ارزیابی و از برگزیدگان در این همایش تقدیر شد./۱۳۰۵/۳۰۲/ب۱

ارسال نظرات